کسب درآمد ، کاریابی

استخدام ، کاریابی ، کسب درآمد خانگی و اینترنتی

کسب درآمد ، کاریابی

استخدام ، کاریابی ، کسب درآمد خانگی و اینترنتی

تونل کشف طلا

تونل کشف طلا

در مورد نمونه برداری از تونل ها، روش های متفاوتی اعمال می شود که بسته به هر کانساری، این امر بایستی آزمایش شود و بهترین روش انتخاب و به کار برده شود. عده ای از هر شیفت کاری پیشروی تونل ها، ازسینه کار تونل، یک نمونه ی کانالی (channel sampling) تهیه می کنند و عیاراین نمونه را، عیار آن بلوک پیشروی شده به شمار می آورند.....

برای مشخص کردن ماده‌ی معدنی در زیرزمین، در مناطقی که وضعیت توپوگرافی، محیط اجازه می‌دهد( محیط‌های کوهستانی ...

- حفر تونل‌های اکتشافی

برای مشخص کردن ماده‌ی معدنی در زیرزمین، در مناطقی که وضعیت توپوگرافی، محیط اجازه می‌دهد( محیط‌های کوهستانی و محیط‌های دارای تپه ماهورهای تقریبا مرتفع ) اقدام بهحفر تونل های اکتشافی می‌شود. این تونل‌ها معمولاً با سطح مقطع کوچک حفرمی‌شوند( مقطع مفید 4 مترمربع ) و در صورتی که در آینده لازم شود از وجودهمین تونل‌ها، به عنوان تونل‌های استخراجی استفاده می‌شود، مقطع آنهابزرگتر شده و سیستم های محافظتی اساسی برای سقف و دیواره ها نصب می‌شود.

تونل های اکتشافی موقعیت ماده ی معدنی را در افق های پایین تر از سطح زمینمشخص می کنند، در محل هایی که ارتفاع منطقه ی مورد مطالعه زیاد باشد ممکناست تونل های اکتشافی در چند افق زیر یکدیگر حفر شوند، معمولا در موردطلا، فاصله ی هر افق تونل از افق بعدی حداقل 20 و حداکثر 50 متر در نظرگرفته می شود.

تونل های اصلی در جهت موازی با امتداد کانی سازی ( در مواردی که کانی سازی در امتداد گسل های اصلی موجود در منطقه انجامپذیرفته باشد تونل های اصلی موازی امتداد گسل ها ) انتخاب و یا شیب 4 درهزار حفر می شوند.طول تونل های اصلی، تا گسترش نهایی طولی کانی سازی، می تواند ادامه پیدا کند.

بهمنظور مشخص کردن گسترش ماده ی معدنی در هر افق، از داخل تونل همان افق،تونل های فرعی در جهت عمود بر امتداد تونل اصلی در دو طرف حفر می شود و تاجایی که عیار طلا، از میزان حداقل عیار انتخابی (cutoffgread) کمتر نشدهباشد، ادامه می یابد و بدین ترتیب گسترش عرضی ماده ی معدنی هم، در هر افقمعین می شود.

 تونل های فرعی از داخل تونل اصلی از یکدیگر حدود 25 مترفاصله دارند. حفر دویل از داخل تونل های اصلی به یکدیگر و از بالاترینتونل به سطح زمین، هم به منظور ایجاد تهویه ی طبیعی و هم به منظور رسانیدنلوله های هوای فشرده و لوله های آب مورد نیاز به محوطه ی داخلی معدن انجاممی گیرد. البته دویل ها خود حفره های قائمی از ماده ی معدنی هستند کهمی‌توانند تغییرات عیار طلا را در محل های حفر شده مشخص کنند.

بهمنظور تعیین عیار طلا در افق های تونل ها و مشخص کردن مناطق با عیارهایمختلف، لازم است از کلیه ی حفریات زیرزمینی نمونه برداری منظمی صورتپذیرد.

در مورد نمونه برداری از تونل ها، روش های متفاوتی اعمالمی شود که بسته به هر کانساری، این امر بایستی آزمایش شود و بهترین روشانتخاب و به کار برده شود. عده ای از هر شیفت کاری پیشروی تونل ها، ازسینه کار تونل، یک نمونه ی کانالی (channel sampling) تهیه می کنند و عیاراین نمونه را، عیار آن بلوک پیشروی شده به شمار می آورند. عده ای دیگر بعداز پیشروی تونل ها ( چه اصلی و چه فرعی ) از یکی از دیواره ها ( دیواره یسمت چپ یا راست ) یک نمونه ی کانالی تهیه می کنند که گاهی این نمونه ها بهطور پیوسته ( هر متر پیشروی یک نمونه ) و بعضی مواقع در هر پنج مترپیشروی، یک نمونه ی یک متری تهیه می کنند.

نحوه ی گرفتن نمونه یکانالی بدین ترتیب است که در وسط سینه ی کار پیشروی و یا دیواره ی موردنظر مستطیلی در نظر گرفته می‌شود، که طول مستطیل یک متر و عرض آن بین 15تا 20 سانتی متراست و معمولاً به وسیله ی چکش کوهبری ( چکش های هوای فشرده ) این مستطیل تا عمق حدود دو تا چهار سانتی متر حفر و نمونه برداری می‌شودکه کل سنگ کنده شده بایستی کاملا خرد، مخلوط و همگن گشته و از آن نمونهبرداری متوسط انجام و به عنوان نمونه ی آن نقطه، مورد تجزیه و تعیین عیارقرار داده شود.

( در کشور زیمبابوه در معدن طلای مازوئه که طلا به همراهکانی های سولفید وجود دارد و مجموعا به صورت رگه ای با ضخامت متغیر بین 10تا 30 سانتی متری در داخل گسل ها، پرشدگی ایجاد شده است برای نمونه برداریاز قسمت‌های مختلف رگه در داخل تونل ها، از هر فاصله ی پنج متری، یکنمونه‌ی کانالی، آن هم تنها از یک مستطیل با طول 40 سانتی متر و عرض کاملرگه، در نقطه ی مورد نظر و با عمق دو تا سه سانتی متر نمونه برداریمی‌کردند و این نمونه را برای طول 5 متر، نمونه ی متوسط به شمارمی‌آوردند).

 البته در موارد کمی هم دیده شده که به جای سینه کار و دیوارهها از سقف تونل‌ها هم، نمونه برداری کانالی انجام گرفته است.روش های شرحداده شده در مورد نمونه برداری کانالی از داخل تونل ها، در مواردی میتواند نتایج صحیح را بدهد که تغییرات ماده ی معدنی طلادار در دو دیواره وسقف تونل به میزان قابل ملاحظه ای نباشد، اما در غیر این صورت، لازم استنمونه برداری قوسی انجام گیرد.

در این نوع نمونه برداری از یکی ازدیواره ها، از قسمت کف تونل با عرض یک متر نمونه برداری تکه ای آغاز میشود و عمل نمونه برداری از پایین دیواره به سمت سقف تونل ادامه می یابد،با همین عرض یک متری، از سقف هم نمونه گرفته می شود و این کار از بالایدیواره ی مقابل به سمت کف تونل پیش می رود و در پایین این دیواره به اتماممی رسد، در این حالت هم از تمامی سطح سنگ ها تکه های کوچک سنگی کنده میشود. باید توجه داشت که در تمام حالت ها نمونه برداری سطح سنگ ها قبلاکاملا تمیز شده باشد.

تکه های کوچک کنده شده معمولاً بر روی صفحه ی آهنییا ورقه های پلاستیکی که در کف تونل قرار داده می شود ریخته شده و درانتهای کار جمع آوری و کاملاً مخلوط و با تقسیمات متوالی، نمونه ی متوسطتهیه و مورد تجزیه و تعیین عیار قرار داده می شود و عیار طلای به دست آمدهبه عنوان عیار متراژ نمونه برداری شده، انتخاب می شود.  بعضی موارد درصورت تغییرات بسیار کم عیارها در جهت طولی تونل ها، این گونه نمونه برداریها ممکن است با فاصله ی پنج متر از یکدیگر تهیه شود اما در مورد معادنی کهتغییرات طولی در تونل ها نیز زیاد است بایستی متر به متر در کنار هم اینگونه، نمونه برداری شود.

 ( در معادن طلای موته ی اصفهان به علت تغییراتشدید عیار طلا در تمامی جهات اجباراً از تمامی تونل ها نمونه برداری قوسیمتر به متر انجام گرفته است و تجربه نشان داده که در این منطقه نمونهبردرای قوسی می تواند عیار درست تر را نشان دهد).

هماهنگ باپیشروی تونل ها و انجام عملیات نمونه برداری، برداشت زمین شناسی دیواره ویا سقف تونل ها هم توسط زمین شناسان انجام می گیرد و این برداشت ها بر روینقشه ی تونل ها پیاده می شود. معمولا این گونه نقشه ها گویای تغییرات جنسسنگ ها و دگرسانی در طول پیشروی و مشخص کردن شدت و ضعف و نوع دگرسانی هادر هر نقطه است همچنین مشخص کردن موقعیت گسل های اصلی و فرعی ( امتداد ومقدار شیب گسل ها ) در هر قسمت از جمله اطلاعاتی است که بر روی این نقشهها آورده می شود.

از کلیه ی کنده کاری های زیرزمینی( تونل ها ) نقشهی موقعیت، توسط نقشه برداران زیرزمینی تهیه می شود معمولاً به منظور نشاندادن عیار طلای متراژهای مختلف و ضمنا حفظ اطلاعات به دست آمده بر روینقشه ی موقعیت تونل ها، عیار طلای متراژهای مختلف به صورت هیستوگرام رویاین نقشه ها پیاده می شود. حسن چنین نقشه هایی این است که با اولین نگاهمی توان تغییرات عیار طلا را در یک افق که تونل حفر شده است مشاهده کرد

مقالات مشابه کشف طلا:

تعیین ذخیره در معادن طلا

شیوه نمونه برداری سیستماتیک کشف طلا

شیوه های نمونه برداری کشف طلا

شیوه اکتشاف طلا ( ژئوشیمی )

شیوه اکتشاف طلا (ژئوفیزیکی)

تاریخچه طلا در قرن بیستم

بررسی قیمت طلا

بررسی تولید طلا در جهان

آزمایشگاه تجزیه و تعیین عیار طلا

بررسی ذخائر جهانی طلا

شیوه تعیین عیار طلا

بررسی عیار طلا

عیار طلا

دلیل عیار نقره 925

طلا فلزی گرانبها

شیوه محاسبه قیمت طلا

رنگ‌های طلا

طلا در گذر زمان

احکام طلا برای مردان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.