در سنت شرق، مرحلهای موجود است که بهنام بدن قوس و قزح خوانده میشود و این مرحله پس از مدتهای بسیار طولانی از تمرین یوگا حاصل میشود. دراین مرحله بدن فیزیکی به بدن مشعشع و پرشکوهی تبدیل میشود و این بالاترین حدی است که بدن میتواند به آن دست یابد. این بدن را با بدنمسیح مقایسه کردهاند. در این بدن باشکوه استاد یوگا قادر است بهدلخواهخویش در هر یک از کاخهای آفرینش در جهان حضور یافته یا محو شود.
قوس و قزح از طریق زیبایی و عصاره روحی مربوط به هفت رنگ نور نشاندهنده اسرار شگفت انگیزی است. در روح طیفهای هفتگانه نور، تمام آمادگیهاو بالاترین قوه حرکتی و تواناییها متمرکز شده است. در طیفهای هفتگانه نور، قوه مربوط به هستی مطلق وجود دارد. قوس و قزح، از تظاهرات کیهانی است کهالوهیت ذاتی موجود در افراد بشر را نشان میدهد. انوار مربوط به طیفهایقوس و قزح، چنین یادآوری میکنند که، انوار موجب ارتقا بشر و رسیدن او بهاصل خویش و معنویت هستند.
آمیزش با روح رنگها، موجب ارتقا و گذشتن از وراء ماده میشود وموجب بالارفتن به کرات روحانی و بهداخل فضای کیهانی میگردد، زیرانورکیهانی و فاقد حد و مرز است.
پیام قوس و قزح بیان کننده این مطلب است که تکامل حاصل شده است و درطی آن موج زندگی بشر به پیکر هفتلایهای تکامل یافته است و هفت آهنگکیهانی در هفت نت دو نوایی به زمین نزول کرده است. قوس و قزح از هفت اشعهرنگی تشکیل شده است که در آن هفت جواهر خوابیده (راکد)، در هفت لایه بدندرحال برانگیختن هستند. این یکی شدن رنگ و آهنگ بیانگر وجود سلطنتی بهشتیدر درون هر انسانی است.
در سنت شرق، مرحلهای موجود است که بهنام بدن قوس و قزح خوانده میشود و این مرحله پس از مدتهای بسیار طولانی از تمرین یوگا حاصل میشود. دراین مرحله بدن فیزیکی به بدن مشعشع و پرشکوهی تبدیل میشود و این بالاترین حدی است که بدن میتواند به آن دست یابد. این بدن را با بدنمسیح مقایسه کردهاند. در این بدن باشکوه استاد یوگا قادر است بهدلخواهخویش در هر یک از کاخهای آفرینش در جهان حضور یافته یا محو شود.
طیفها:
طیفها نیروهای روحانی هستند که از نور سفید سرچشمه میگیرند. ایناشعهها نه تنها در سطح کره زمین بلکه در بالا و ماوراء آن نیز بهطوردائم در ارتعاشند و بصورت انرژی پایان ناپذیر و خستگی ناپذیری، اطرافکره زمین را محاصره کردهاند. همچنانکه این اشعهها و نیروها اطراف کرهزمین (ماکروکازم) را فراگرفته و بدرون آن نفوذمیکنند، بهمان نحو نیزاطراف هر انسان(مایکروکازم ) را فراگرفته و بدرون او نفوذ مینمایند و ازسمت چپ و منفی بدن پایین رفته از سمت راست و مثبت بدن بالا میآیند.
این ارتعاشات نوری عظیم منبع واقعی قدرت ما بوده و هریک دارای کار و هدف اختصاصی و نیز عمومی هستند. هر انسان تحت تاثیر طیف رنگی خاصیبدنیا آمده و تحت تاثیر طیفهای فرعی دیگری نیز قراردارد. نقطه تمرکزطیفهای رنگی و ارتعاشات در (ارا) است.
(ارا) تشعشع نوری است که اطرافهمه موجودات را فرا گرفته است. ما بطور دائمی توسط رنگها محاصره شدهایم و رنگ، انرژی کیهانی و نیروی شگفت آورحیاتی است. رنگ از وراء ما در درونما در هریک از اعصاب سلولها غدد و عضلات ما اثر میکند. در (ارای) مامیدرخشد و از محیط بر ما پرتو افشانی میکند.
در سراسر ایران زمین هنوز نشانههایی از سابقه چند هزار ساله هنر طلا و جواهرسازی مانده است.هنرهای دستی مناطق مختلف کشور، ریشه در آن پیشینه پرعظمت دارد. مجله طلا و جواهر در نظر دارد بهمنظور حفظ و ماندگاری اینصنعت و نیز آشنایی خوانندگانش با هنرهای دستی، صفحاتی را به علاقهمندان شهرستانی اختصاص دهد. در این شماره با صنایع دستی و تزئینی شهرستان دزفول آشنا میشوید. از علاقهمندان به این مبحث درخواست میشود، نوشتههای خودرا به دفتر مجله ارسال دارند. نوشتهها و تصاویر این شماره متعلق به آقای رضا خلیفه نیلساز یکی از دستاندرکاران حرفه طلا و جواهر در شهرستان دزفول است.
اینجا دزفول است
در دزفول ساخت زیورآلات طلا و نقره از گذشتههای دور وجود داشته است. اکنون نیز میتوان در جهیزیه عروسان این خطه بادبزنهایی را دید که باآویزی از طلا یا نقره تزئین شدهاست. قلیانهای نقرهیی دزفول معروف است یا سنگپاهایی که با نقره تزئین شده و قلمزنیهای استادانه آن را زیباکرده است. در دزفول برای کودکانی که به تازگی راه رفتن را یادگرفتهاند،زنگولهپا از جنس نقره یا طلا میبندند.
در صنایع دستی این خطه همچنین میتوان خودکارهایی را دید که دور آن را طلا یا نقره گرفتهاند و از طرف خانواده عروس به داماد اهداء میشود. گلسر طلایی ملیلهکاری شده از دیگرصنایع دستی این شهرستان است. در زیورآلات سنتی و محلی دزفول همچنینمیتوان ساختههایی به شکل طاووس تماشا کرد که با حروف اول اسامی عروس وداماد تزئین شده است.
شانههای نقرهیی تولید هنرمندان طلاکار و نقرهکاراین شهرستان نیز معروف است. آنجا هنوز گردنبندها و دستبندهایی که دارای زنجیرهای ضخیم و سکههای طلا است مشاهده میشود. دزفولیها از طلای ۹۹۲۲عیار یعنی بالاترین عیار برای ساخت طلا استفاده میکنند.
شناسنامه دزفول
این شهر که با جمعیت ۵۷۰ هزار نفری و مساحت ۴۵۱۵ کیلومتری در شمال خوزستان واقع شده است. دژپل، تپه باستانی چغامیش، مسجد جامع، بارگاه شاهابوالقاسم، بقعه سبز قبا و بقعه شاه رکنالدین، شهر باستانی جندی شاپور،از آثار تاریخی این خطه محسوب میشوند.
این شهرستان در صنایع دستینمدمالی، گیوهدوزی، ورشوسازی، سبدبافی، ملحفهبافی، سجادهبافی،چوقابافی، عبابافی، جاجیمبافی سابقه طولانی دارد.
مطالب مشابه :
معرفی عقیق های پرکاربرد در ایران
مناطق معادن سنگ های قیمتی و گوهرهای ایران
جایگاه ایران در ذخایر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی
معرفی سنگ های قیمتی صنعتی کهن و فراموش شده در ایران
جایگاه گوهرها و سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ایران
مرکز سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران
جواهرات و گوهرهای محبوب ایران باستان
جواهرسازان معروف فرانسوی که به عنوان سمبل سبک فرانسه درصدد گسترش مارکهای خود در ایالات متحده آمریکا هستند. برای فرانسه هیچ چیز مهمتر ازآن نیست که جواهرات خود را در ایالات متحده آمریکا، به فروش برساند زیرا آمریکا جزو یکی از بزرگترین بازارهای جهان محسوب میشود.
به هر حال، دستیابی به موفقیت در بازار آمریکا داستان داشتن و نداشتناست. بسیاری از جواهرسازان فرانسوی تحت تاثیر عواملی همچون دستمزد بالای کارگران، قوانین اکید کار، مالیاتهای سنگین و اجرای اکید قوانین درآمریکا قادر به رقابت با سایر کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا در این بازار نیستند. بعد آمریکا و سایر کشورها به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهاند ودر راستای توسعه و گسترش مارکهای خود به صورت منحصر به فرد و مظهر طراحی و سبک فرانسه درخشیدهاند و مهمتر از همه آن است که جواهرسازان فرانسوی محصولات خود را نزد مشتریانی عرضه میکنند که به خوبی از مد روز دنیا آگاهند و همواره کیفیت را به قیمت ترجیح میدهند. در میان مارکهای بسیارموفق فرانسوی که بر اساس چنین فرمولی به قله پرشکوه موفقیت نائل شدند، به ترتیب اهمیت موفقیت میتوان کریستین برنارد Christian Bernard، و بلون Bellon را نام برد
بلون Bellon
شرکت بلون کراتور Bellon Createur واقع در خارج لیون، یک تجارت فامیلیاست که در ۱۹۰۷ تاسیس شد. بلون Bellon در آغاز به تولید نگینها (سنگهای) قیمتی نقش برجسته مذهبی اشتغال داشت که البته هنوز هم در این زمینه فعالاست. اما بلون Bellon مدرن امروزی بیشترین توجه خود را به سوی تولیدجواهرات زنانه ۱۸ عیار معطوف نموده که در ۱۲۰ کشور دنیا و حدودا به ۱۲۰۰خردهفروشی در خارج از فرانسه فروخته میشود. حدود ۳ درصد از تولیدات شرکتبه ژاپن صادر میشود که بزرگترین بازار خارجی به شمار میرود. فقط ۵ درصدمحصولات بلون Bellon در ایالات متحده و به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار به فروشمیرسد.
پیر بلون Pierr Bellon، معاون امور فروش و بازاریابی میگوید: ماامیدواریم وضعیت فوق تغییر یابد. تا به حال محصولاتمان را طی نمایشگاههایتجاری و یا بازدید و سفر فروشندگان شرکت به آمریکا حدود ۴، ۵ بار در سال،به فروش رساندهایم...
کریستن برنارد پاریس Christian Bernard Paris
این شرکت در ۱۹۷۲ توسط نگوین برنارد Ngoyen Bernard در پاریس Paris تاسیس شد و امروزه با نام کریستین برنارد دیفیوژن گروپ Christian Bernard Diffusion Grup مظهر موفقیت فرانسوی در کسب شهرت در سطح بینالمللی بهشمار میرود. کریستین برنارد پاریس Christian Bernard Paris با دارا بودنبیش از ۲۰۰۰ نقطه فروش در سراسر دنیا، سالانه ۱۴۱ میلیون دلار جواهر وساعت میفروشد که ۹۰ درصد سود حاصل از این رقم مربوط به فروش در خارج ازفرانسه است که درصد قابل ملاحظهای از این فروش از محل ۱۹ بوتیک کریستینبرنارد Christian Bernard در آمریکا حاصل میشود...
تاردی Tardy میگوید: در جایی که مارک برای مشتری حائز اهمیت است،آینده ساعتها این چنین خواهد بود و چنین ادامه میدهد: تنها روش موثربرای راهیابی موفق به بازار آمریکا، ارائه کارها و محصولات خاص است.
مولفههای فوق مواردی از عملکرد شرکتهای موفق فرانسوی در آمریکاست.
امسال شاهد عرضه ساعتهای مختص بانوان با طراحی کاملا متفاوت و الماسنشان بودیم که به راستی ستاره درخشان ساعتهای جدید بودند.
ما در مراسم برگزاری نمایشگاه باسل (Basel) ۲۰۰۱، شاهد درخشش ۳ گرایشبرجسته بودیم که هر سه عامل اغلب در کلکسیونهای ارائه شده محسوس بودند.
1) بیشترین طراحیها با در نظر گرفتن نوعی گرایش خاص به سمت تولید محصولات ویژه برای بانوان انجام شده بودند.
2) به کارگیری فراوان رنگ به ویژه در بند ساعتها و استفاده از سنگهای رنگی
3) وفور استفاده از الماس یا دایاموندلوک (Dimondlook) روی ساعتها
نمایشگاه امسال به دلیل ارائه ساعتهای فوقالعاده ابتکاری و جدید وطرحهای بیسابقه، از نقطه نظر صلف ساعتسازی توجه همگان را به خود جلب نمود و تعداد بیشماری از ساعتسازان مجموهای جواهری خود را به این نمایشگاه افزودند. همچنین بسیاری از مارکهای معروف از این موقعیت بسیارمناسب سود جسته و با جشن گرفتن سالروزهای مهم، اقدام به معرفی و ارائه محصولات و کلکسیونهای جدید خود کردند.
مطالب مشابه جواهر و جواهرسازی :
توجه هنرمندان به جواهرات و سنگ های قیمتی
طلای سفید که فلز محبوب دیوید یرمان (David Yurman) و طرفداران مونث متمول وی در سراسر دنیا به شمار میرود، بیش از آنچه انتظار میرفت محبوبیت کسب نمود و حتی موجب چند برابر شدن بازار تقاضا شد....
درباره طلای سفید حقایق معینی وجود دارد که نیاز به توضیح ندارد. بیشتر عروسها تمایل خاصی به انتخاب پلاتین (Platinum) نشان میدهند و اغلب مشتریان پیرو مد روز، عاشق جواهرات طلای سفید ایتالیایی هستند. به هر حال امروزه، حقایق جدیدی در مورد جواهرات کشف شده که موجب بهت و حیرت خردهفروشان سنتی نسل گذشته شده است.
به عنوان نمونه، نقره (Silver) و استیل (Steel) را نه فقط با سنگهای نیمه قیمتی بلکه با سنگهای قیمتی سوپر (Super-Precious Gems) جفت میکنند. اجبار مجموعهای از عوامل همچون تأثیر سایر بخشهای صنعت، مد و عقبنشینی اقتصادی اخیر که از سالها قبل به عنوان گرایشی فرعی در طراحی جواهرات ایجاد شده، منجر به ظهور و پیدایش حرکتی اصولی به سوی ارائه مفهومی جدید از جواهرات سفارشی (Fine Jewelry) شده که کمتر سنتی است. درخشش و رواج استفاده از نقره مدیون ازدیاد طراحان جواهرات نقره استرلینگ (Sterling Silver Jewelry) است.
طلای سفید که فلز محبوب دیوید یرمان (David Yurman) و طرفداران مونث متمول وی در سراسر دنیا به شمار میرود، بیش از آنچه انتظار میرفت محبوبیت کسب نمود و حتی موجب چند برابر شدن بازار تقاضا شد. دو سال پیش بود که یرمان Yurman با ارائه سیلور آیس کالکشن (Silver Ice Collection) زمینه جدیدی را در این سبک عرضه نمود و امسال نیز با مطرح کردن ایده تلفیق ترکیب نقره با الماس ، اذهان عمومی را به خود مشغول داشته است.
به عنوان مثال رابرت لی موریس (Robert Lee Morrids) اخیرا کلکسیون کرسته ویر (Crested Wave Collection) را به بازار ارائه کرده است. این کلکسیون ترکیبی از تندیسهای استرلینگ (Sterling) نمای وی (چندین دهه مد بود) و الماس است (او از سه سال پیش استفاده از الماس را در کارهای سفارشی خود باب کرد).
گفته میشود، این خط تولیدی جدید متناسب با قدرت اقتصادی کنونی جامعه است و ارائه محصولات مزین به الماس مختص بانوانی است که عادت به خرید اجناس لوکس و تجملی دارند و در مقابل استفاده از فلز استرلینگ (Sterling) برای برآوردن نیاز افرادی است که مایل به خرید اجناس کمبهاترند.
از آن جمله میتوان کاف براسلتهای Cuff Bracelet مورد توجه موریس را نام برد که هم مزین به الماس بوده و هم کاری از یک طراح معروف به شمار میروند ولی به قیمت خردهفروشی ۵۹۵ دلار عرضه میشوند. امروزه، بسیاری از شرکتها اقدام به ترکیب نقره با سایر مواد قیمتی- و نه لزوما سنگهای قیمتی- میکنند.
از آن جمله میتوان ارائه مجموعه جدید پاریس کالکشن Paris Collection از میکیموتو Mikimoto را نام برد که در این مجموعه از آلیاژی از نقره و پلاتین بهره جسته و نتیجتا به نوعی فلز خاکستری درخشان و پرجلا دست یافته که تضاد زیبایی با رنگ سفید مروارید ایجاد نمود. لازم به ذکر است که برمیودز Berrmudes که یک شرکت طراحی فرانسوی است با آلیاژی مشابه ترکیب نقره و پلاتین کار میکند.
کوین جی لین Kevin J. Lane معاون اول بازاریابی خردهفروشی میکیموتو میگوید: اخیرا شرکت، برای اثبات گرایش خود به سوی ارائه محصولات مدرنتر و متنوعتر اقدام به ارائه و تولید خط جدیدی از محصولات نموده است. ارائه این رنگ ترکیبی جدید که ردی نمایان از به کارگیری آلیاژ را القا میکند ـ بویژه در تضاد با مرواریدها ـ موجب جذب فزاینده سفارشات از سوی بانوانی شد که از مد روز آگاهند و بهاین روند مهم وقوف کامل دارند.
لین میگوید: ایجاد هماهنگی و ترکیب میان جواهرات و مد، کوتاهترین راه برای دستیابی به قله رفیع موفقیت است و این بخشی از تلاشهای متداوم ما در جهت این هدف مهم است که میکیموتو را با عنوان مارکی به جهانیان معرفی نماییم که گرایشات مطابق مد روز را همواره مد نظر دارد.
مطالب مشابه:
اگر از سنگها برروی انگشت خود استفاده مینمایید، توجه کنید که سنگهاطوری برروی انگشتر تعبیه شده باشند که پوست شما را مستقیما لمس نمایند،زیرا باین ترتیب قدرت بیشتری به شما منتقل میشود....
به نسبتی که از سنگهای گرانتری استفاده میکنید، به همان نسبت نیز بانیروهای کیهانی قویتری در ارتباط خواهید بود و این اثرات را به محیط اطراف خود پخش مینمایید. گاه سنگهای قیمتی، بیماریها، درد و ناخوشبختی موجوددر جسم اتری فرد را بهخود جذی میکنند.
در صورتیکه فرد مبتلا به کم خونی(آنمی)، از یاقوت و مرجان، استفاده کند، این دو سنگ رنگ خود را میبازند.
اگر فردی از نظر جسمی یا روحی سلامت نباشد، سنگهایی مانند فیروزه، رنگخود را از دست داده و یا رنگ آنها تغییر میکند. گاه برخی از سنگها ازقبیل توپاز، زمرد و الماس، قدرت خود را به استفاده کننده میدهند. سرعتارتعاشی برخی از سنگها از قبیل امتیست و سفایر موجب بیداری روحی فردمیشود، یا پاسخگویی فرد را در مقابل ادراکات افزایش میدهد.
از سنگهای خود استفاده کنید؛ آنها را در صندوقهای آهنی یا جعبه جواهرات محبوس ننمایید.
روح و جسم خود را از این نیروهای بی نظیر که طبیعت به شما ارزانی داشته است محروم نسازید.
اگر از سنگها برروی انگشت خود استفاده مینمایید، توجه کنید که سنگهاطوری برروی انگشتر تعبیه شده باشند که پوست شما را مستقیما لمس نمایند،زیرا باین ترتیب قدرت بیشتری به شما منتقل میشود.
برخی از سنگها در هر دو صورت، تراش خورده و تراش نخورده، مفید هستند. با این همه برخی از سنگها میبایستی تراش خورده و صیقلی شوند، تا اثراتخود را ظاهر سازند. یاقوت کبود، هنگامی که تراش و صیقل خوردهاست،بالاترین اثر خود را نشان میدهد. برعکس امتیست، بهفرم خام و کریستال،بهترین اثر خود را ظاهر میکند.
هنگامیکه سنگی را خریداری میکنید، درباره قیمت آن زیاد نگران نباشید. درنظر آورید که با صرف پول در خرید سنگهای قیمتی، از بیماریها جلوگیریکردهاید. در غیر اینصورت، ممکن است نیاز به پرداخت پول بیشتری برایویزیت پزشک یا مخارج دارو و درمان داشته باشید.
همچنین بهجای خرید واستفاده از جواهرات نادر و بسیار گران، میتوانید از سنگهای نیمهگراناستفاده نمایید که فوائد بسیار دارند و میتوانند جانشین جواهرات نادر وبسیارگران شوند. با این همه باید توجه کرد که سنگهای گرانبها مانندالماس، یاقوت، زمرد، سفایر، دارای خصوصیات معجزه آسایی هستند.
مطالب مشابه جواهرات و سنگ های قیمتی:
خواص سنگها و گوهرها در رفع انرژی های منفی
سنگ درمانی و خواص سنگها و گوهرها
خواص سنگ عقیق از نظر ائمه اطهار
خواص سنگهای قیمتی و نگین انگشتر , جواهر, عقیق ,فیروزه ,حدید ,شرف شمس