کسب درآمد ، کاریابی

استخدام ، کاریابی ، کسب درآمد خانگی و اینترنتی

کسب درآمد ، کاریابی

استخدام ، کاریابی ، کسب درآمد خانگی و اینترنتی

اکتشاف طلا ( ژئوشیمی )

 اکتشاف طلا ( ژئوشیمی )

پس از مشخص کردن مناطق هم عیار، آنومالی های ژئوشیمیایی از نظر مقدار، عیارطلا به دست می‌آید( در معدن طلای چاه خاتون منطقه موته – اصفهان آنومالی های حاصل کاملا منطبق بر مناطق دگرسان و زون های گسله ی موجود در منطقه می‌باشند...

 در مواردی که نتوان از عملیات ژئوفیزیک به صورت موفقیت آمیزی در امر اکتشاف طلا استفاده کرد، بهتر است عملیات ژئوشیمی ...

- استفاده از عملیات ژئوشیمی

در مواردی که نتواناز عملیات ژئوفیزیک به صورت موفقیت آمیزی در امر اکتشاف طلا استفاده کرد،بهتر است عملیات ژئوشیمی در منطقه‌ی مورد مطالعه، پیاده شود. عملیات مذکوربه منظور مشخص کردن گسترش سطحی سنگ های طلادار با عیار مختلف اعمال میشود. در این روش منطقه‌ی مورد مطالعه به ابعاد 50 متر در 10 متر( در بعضیمواقع بسته به موقعیت زمین شناسی منطقه، با ابعادی دیگر) در سطح زمین شبکهبندی می‌شود سپس عملیات نمونه برداری ژئوشیمی از نقاط تقاطع شبکه‌ی مذکورانجام می‌گیرد.

برای نمونه برداری از هر نقطه ابتدا یک مربع بهاضلاع یک متر در یک متر در نقطه ی مورد نظر در سطح زمین انتخاب و در صورتیکه محل نقطه کاملا از بیرون زدگی سنگ های منطقه تشکیل شده باشد به صورتنمونه برداری تکه ای (chip sampling) از تمامی سطح این مربع نمونه برداریمی شود که نمونه مذکور، نمونه ی سنگی (rock sampling) نامیده می شود( دراین نوع نمونه برداری به وسیله ی چکش های مخصوص نمونه برداری از تمامی سطحسنگ تکه های کوچکی کاملا از کنار هم برداشته می شود  مانند حالتی است که سطح یک سنگ را با تیشه می‌کنند و تمامی خرده‌سنگ‌های تیشه شده را جمع آوریمی‌کنند) و در صورتی که نقطه‌ی مورد نظرجهت نمونه برداری از خاک های سطحیپوشیده باشد باز هم مربع به اضلاع یک متری در نظر گرفته و خاک سطحی کنارزده می‌شود و پس از رسیدن به سنگ، نمونه برداری انجام می‌گیرد و اگر قطرخاک در نقطه‌ی مذکور خیلی زیاد باشد طوری که پس از گودبرداری بیش از یکمتر باز هم به سنگ نرسد، لذا از خاک انتهای چاهک حفرشده( از تمامی خاک کفچاهک) نمونه برداری می شود.

 که این نمونه، نمونه‌ی خاکی (soil sampling) نامیده می‌شود.( در این حالت یک قشر حدود یک سانتی متری از خاک کف چاهک بهعنوان نمونه، برداشته می‌شود) کلیه‌ی نمونه های سنگی و خاکی تهیه شده جهتتجزیه و تعیین عیار طلا به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و پس از اعلام عیارطلای نمونه ها، به تهیه ی نقشه ی ژئوشیمی برای منطقه ی مورد مطالعه اقداممی‌شود.

با مشخص بودن عیار طلای کلیه‌ی نقاط نمونه برداری شده، چند درجهاز نظر مقدار عیار طلای مذکور، و محدوده‌ی هر درجه، با به دست آوردن نقاطهم عیار آن درجه به روش انترپوله مشخص می‌شود.

پس از مشخص کردن مناطق هم عیار، آنومالی های ژئوشیمیایی از نظر مقدار، عیارطلا به دستمی‌آید( در معدن طلای چاه خاتون منطقه ی موته – اصفهان آنومالی های حاصلکاملا منطبق بر مناطق دگرسان و زون های گسله ی موجود در منطقه می‌باشندضمنا محل‌هایی که در سطح زمین به وسیله‌ی نقشه‌ی ژئوشیمی به صورت آنومالینشان داده شده و دارای عیار بالاتر از نقاط خارج از این محدوده بودند درافق های پایین تر نیز، در همان محل‌ها در داخل تونل‌ها، عیارهای بالا نشانداده شده است،

این امر بدین معنا می باشد که مناطق پرعیار افق های زیرینکاملا منطبق با مناطق پرعیار سطحی به دست آمده در نتیجه عملیات ژئوشیمیاست) آنومالی‌های مذکور گسترش سطحی محدوده مناطق با عیارهای مختلف را مشخص می‌کنند

مقالات طلا و جواهرات:

شیوه اکتشاف طلا (ژئوفیزیکی)

تاریخچه طلا در قرن بیستم

بررسی قیمت طلا

بررسی تولید طلا در جهان

آزمایشگاه تجزیه و تعیین عیار طلا

بررسی ذخائر جهانی طلا

شیوه تعیین عیار طلا

بررسی عیار طلا

عیار طلا

دلیل عیار نقره 925

طلا فلزی گرانبها

شیوه محاسبه قیمت طلا

رنگ‌های طلا

طلا در گذر زمان

احکام طلا برای مردان

اکتشاف طلا (ژئوفیزیکی)

 اکتشاف طلا (ژئوفیزیکی)

معمولا سه روش ژئوفیزیکی مغناطیسی (Mag مغناطیسی)، شارژ ابیلیتی (IP القایی) ومقاومت سنجی برای کارهای اکتشافی سولفیدها متداول تر است....

 در مناطقی که طلا در ارتباط مستقیم با کانی سازی گوگردی ( پیریت و کالکوپیریت،... ) و در نتیجه مناطق دگرسان می‌باشد، ...

برای رسیدن به نتایج مثبت در امر اکتشاف از دو روش مختلف زیر استفاده می شود:

الف)روش ژئوفیزیک

ب) روش ژئوشیمی

الف) استفاده از عملیات ژئوفیزیک

در مناطقی که طلا در ارتباط مستقیم با کانی سازی گوگردی ( پیریت وکالکوپیریت،... ) و در نتیجه مناطق دگرسان می‌باشد، روش‌های ژئوفیزیکیمی‌توانند در این رابطه کمک کرده و مسائل زیر را مشخص و معین کند.

 (1مشخص کردن محدوده‌ی منطقه‌ی دگرسان( فرسوده).

 (2معین کردن مناطق دارای کانی‌های گوگردی با تراکم بیشتر( در نتیجه، تراکم بیشتر طلای همراه آن(

 (3مشخص کردن شکل و تداوم عمقی مناطق سولفوره.

اطلاعات فوق در صورت حصول نتیجه می‌تواند راهنمای خوبی برای برنامه ریزی وانتخاب روش مناسب برای اکتشافات بعدی باشد. در این روش مناطقی که در آنهاتراکمی غیرعادی از کانی های گوگردی وجود داشته باشد مشخص می‌شود که به اینتراکم های غیرعادی آنومالی گفته می‌شود، هر قدر محدوده های سطحی و عمقیآنومالی‌ها گسترده تر باشد مقدار ذخیره‌ی مورد مطالعه بیشتر خواهد بود.

معمولا سه روش ژئوفیزیکی مغناطیسی (Mag مغناطیسی)، شارژ ابیلیتی (IP القایی) ومقاومت سنجی برای کارهای اکتشافی سولفیدها متداول تر است. معمولا در صورتیکه وجود آنومالی های گوگردی در زیرزمین در منطقه ای حتمی باشد بایستی روشهای ژئوفیزیکی یادآوری شده یکدیگر را تایید کنند و تنها اطلاعات به دستآمده از یک روش کافی نیست.

در مناطقی که کانسارهای طلا منحصرادر ارتباط مستقیم با کانی سازی سولفوره نباشد و در داخل رگه های سیلیس ودانه های کوارتز به صورت طلای خالص هم وجود داشته باشد در این صورت نمیتوان اساس کار را بر نتایج حاصل از ژئوفیزیک قرارداد ( مانند معادن طلایموته – اصفهان ) در این حالت بایستی از روش دوم ( روش ژئوشیمی ) کمک گرفت.

مقالات طلا و جواهرات:

تاریخچه طلا در قرن بیستم

بررسی قیمت طلا

بررسی تولید طلا در جهان

آزمایشگاه تجزیه و تعیین عیار طلا

بررسی ذخائر جهانی طلا

شیوه تعیین عیار طلا

بررسی عیار طلا

عیار طلا

دلیل عیار نقره 925

طلا فلزی گرانبها

شیوه محاسبه قیمت طلا

رنگ‌های طلا

طلا در گذر زمان

احکام طلا برای مردان

وضعیت طلا در قرن بیستم

وضعیت طلا در قرن بیستم

در سال 1971 سیستم طلا ـ دلار (لایحه برتنوودز) از هم پاشید و ایالات متحده به طور رسمی مالکیت طلا به وسیله شهروندان خود را آزاد و قانونی اعلام کرد....

 طلا 20.67 دلار بود در این ایام کنگره آمریکا لایحه برتنودز (لایحه استاندارد طلای 1900) را تصویب کرد که طبق آن طلا ...

در آغاز قرن بیستم قیمت هر اونس(1Troy Oance=28.3495 گرم(

طلا 20.67 دلار بود در این ایام کنگره آمریکا لایحه برتنودز (لایحه استانداردطلای 1900) را تصویب کرد که طبق آن طلا ـ دلار به عنوان واحد استانداردبهای پولی تعیین شد. در طی جنگ جهانی اول و دوم کشورهای درگیر جنگاستاندارد طلا را به حا لت تعلیق درآوردند.

در طی رکود بزرگ(حدودسال1934)، صادرات طلا بجز با مجوز دولت ممنوع شد و تمام طلا و مجوزهای طلااز محافل عمومی جمع‌آوری شد. افزایش قیمت طلا از 20.67 دلار بر اونس درسال 1934 به 35 دلار بر اونس سبب سقوط بازار سهام در سال‌1934 و متعاقب آنورشکستگی سیستم بانکی فدرال در ایالات متحده و همچنین رکود اقتصادی شدیددر انگلیس ‌شد. از سال 1934 تا 1967 قیمت طلا ثابت بود.

در سال 1971 سیستم طلا ـ دلار (لایحه برتنوودز) از هم پاشید و ایالات متحده به طور رسمی مالکیت طلا به وسیله شهروندان خود را آزاد و قانونی اعلام کرد. این موضوعباعث افزایش سریع قیمت طلا به میزان حدود 160 دلار بر اونس در سال 1974شد. این افزایش با افزایش قیمت نفت توسط سازمان اپک همزمان بود. پس از یککاهش موقتی در سال 1967 (124.7 دلار بر اونس) یک روند افزایش بی‌سابقه تاسال 1980 رخ داد که در این سال قیمت طلا به 614.6 دلار بر اونس رسید که اززمان کشف طلا تا این زمان بی‌‌سابقه بود.

این افزایش شدید مصادف بود با افزایش پی در پی قیمت نفت بوسیله سازمان اپک، ورود ارتش روسیه بهافغانستان، انقلاب اسلامی در ایران، سردرگمی و ناپایداری اقتصادی در سراسرجهان. از سال 1980 تا 1985 به دلیل بالا رفتن ارزش دلار آمریکا، کاهش بهاینفت و کاهش نرخ بهره بانکی قیمت طلا روند نزولی داشت و در نهایت به 317.18دلار در هر اونس رسید. بعد از این سال مجدداْ با کاهش ازرش دلار، افزایشقیمت نفت و افزایش بهره بانکی، قیمت طلا روند صعودی گرفت و در سال 1987 به 446.6 دلار در هر اونس رسید. از این سال به بعد با در نظر گرفتن نوساناتجزیی در قیمت طلا روند کلی قیمت نزولی بوده است.

تغییرات قیمت طلا نسبت به ارزهای دیگر بر اساس تغییرات ارزش آن‌هامی‌باشد، به عنوان مثال‎‎ْ در اینجا تغییرات جزیی نوسان پوند انگلیس دربرابر هر اونس طلا نسبت به دلار آمریکا در برابر هر اونس طلا به دلیل ارزشبرابری دلار و پوند، نسبت به هم‌ می‌باشد

مقالات طلا و جواهرات:

بررسی قیمت طلا

بررسی تولید طلا در جهان

آزمایشگاه تجزیه و تعیین عیار طلا

بررسی ذخائر جهانی طلا

شیوه تعیین عیار طلا

بررسی عیار طلا

عیار طلا

دلیل عیار نقره 925

طلا فلزی گرانبها

شیوه محاسبه قیمت طلا

رنگ‌های طلا

طلا در گذر زمان

احکام طلا برای مردان

وضعیت قیمت طلا

وضعیت قیمت طلا

برای مدت 100 سال ارزش طلا بر اساس دلارآمریکا، ثابت شده بود(1 اونس تروی 67/20 دلار). سپس در سال 1934 دولتایالات متحده با افزایش قیمت طلا برای هر اونس تروی از 67/20 دلار آمریکاکه از سال 1879 تا این زمان معتبر بوده است، به 35 دلار آمریکا، ارزش دلاررا کاهش داد...

طلا نیز مانند سایر فلزات قیمتی با واحد وزنی تروی(Troy) اندازه گیری می شود. وقتی طلا با فلزات دیگر به صورت آلیاژ در می آید، ...

طلا نیز مانند سایر فلزات قیمتی با واحد وزنی تروی(Troy) اندازه گیری میشود. وقتی طلا با فلزات دیگر به صورت آلیاژ در می آید، اصطلاح قیراط (Carat) برای بیان خلوص طلا به کار می رود. طلای 24 قیراط طلای خالص میباشد. انگیزه اصلی جستجوی طلا در نهشته های ناشناخته، اصولا بواسطه ارزشذاتی و فطری این عنصر می باشد. قیمت نامعین و ناشناخته طلا در آینده، یکیاز عوامل مهم برای ارزیابی شرایط اقتصادی اکتشاف طلا محسوب می گردد.

درعین حال همانطور که گرین (1987) اشاره می کند این وابستگی نسبی است و در شرایطجدید به وجود آمده است. ارزش هر اونس طلای استاندارد به میزان 2/1 10 .17. 3 پوند(معادل 22 قیراط و هم ارز 2/1 11 .4 .4 پوند برای هر اونس طلایخالص)، در سال 1717 توسط اسحاق نیوتن، کار فرمای ضرابخانه ارزیابی گردید،که برای حدود 200 سال با تغییرات ناچیز دوام یافت.

 به طور مشابه با سایرپولهای رایج قیمت رسمی طلا در اشکال استاندارد مختلف، تا اوایل دهه 1930ثابت مانده بود. بنابراین قدرت خرید طلا به عنوان تابعی از تورم و با کاهشعمومی قیمت ها در جهان، به تنهایی افزایش و یا کاهش یافت. به ویژه درشرایط بحران و کسادی، قیمت ثابت طلا شرایطی را فراهم می کرد که باعث تشویقو امیدواری معدنکاران بخش خصوصی و هجوم آنان جهت اکتشاف و استخراج طلا درقرن نوزدهم می شد.

برای مدت 100 سال ارزش طلا بر اساس دلارآمریکا، ثابت شده بود(1 اونس تروی 67/20 دلار). سپس در سال 1934 دولتایالات متحده با افزایش قیمت طلا برای هر اونس تروی از 67/20 دلار آمریکاکه از سال 1879 تا این زمان معتبر بوده است، به 35 دلار آمریکا، ارزش دلاررا کاهش داد. که این عامل، نسبت به تشویق و ترغیب تولید روز افزونمعدنکاری طلا در کل جهان، آثار شگرف و قابل تاملی به ارمغان گذاشت. با اینحال ثابت شدن قیمت اسمی طلا همره با نرخ تورم در دهه های 1950 و 1960 سببشد تا استخراج طلا در یک پروسه مداوم، به طور یکنواخت و ثابت رو به نقصانگذارد.

 تا دهه 1960، چندین عامل باعث کاهش اعتماد جهانی، نسبت به استطاعتو توانایی ایالت متحده آمریکا برای بازپرداخت وام ها و سایر بدهی ها، بهشکل طلا شده است. متعاقبا در سال 1968 سیستم دو نرخی طلا (tire_two) ابلاغشد. در نتیجه قیمت رسمی شمش طلای ایالت متحده آمریکا، که به معاملات پولیدرگیر با طلا در دولت آمریکا، و قیمت طلا در بازار آزاد، وابسته شده بود؛

فارق از تاثیر نوسانات عرضه و تقاضا، برای سایر معاملات شناخته شد.متعاقبآن در سال 1971، بنا به دستور ریاست جمهوری، انتقال طلا به کشورهای دیگرتحت نظارت قرار گرفت. و این باعث شد تا قابلیت تبدیل دلار های آمریکایی بهطلا پایان یابد.از آن زمان به بعد بازار آزاد رونق گرفته است

مقالات طلا و جواهرات:

بررسی تولید طلا در جهان

آزمایشگاه تجزیه و تعیین عیار طلا

بررسی ذخائر جهانی طلا

شیوه تعیین عیار طلا

بررسی عیار طلا

عیار طلا

دلیل عیار نقره 925

طلا فلزی گرانبها

شیوه محاسبه قیمت طلا

رنگ‌های طلا

طلا در گذر زمان

احکام طلا برای مردان

وضعیت تولید طلا در جهان

وضعیت تولید طلا در جهان

اگرچه ذخایر طلا در سراسر جهان مورد اکتشاف ، استخراج و بهرهبرداری قرار گرفته و بسیاری از کشورها در چرخه تولید آن سهیم می‌باشند ولیتولید طلا در جهان بوسیله شش کشور آفریقای جنوبی ، آمریکا ،استرالیا ،چین،کانادا و روسیه که هر یک سهم قابل ملاحظه ای در تولید طلا دارند کنترل میشود .....

بیش از 5000 سال از تاریخ اولین معدن طلا در روی سیاره ما می گذرد. در این مدت بیش از 130000 تن طلا از معادن استخراج ...

- مقدمه ای در مورد تولید طلا 

بیش از 5000 سالاز تاریخ اولین معدن طلا در روی سیاره ما می گذرد. در این مدت بیش از 130000 تن طلا از معادن استخراج شده است.بخش اعظم این مقدار طلا بعد ازسال 1500 میلادی تولید شده است و حدود نصف کل مقدار طلای استخراج شده درچهل سال گذشته صورت پذیرفته است. این آمار ساده شتاب جوامع امروزی را دراکتشاف،استخراج و فرآوری طلا نشان می دهد.که میزان سرانه طلا در سال 1800میلادی 3/4 گرم بوده است ولی در سال 1997 نزدیک به 30 گرم می باشد.

در شکل روبرو میزان تولید سالانه جهانی طلا بین سالهای 1840 تا 2000 نشانداده شده است.این میزان در سال 1845 حدود 60 تن در سال بوده است.اولینافزایش چشمگیر در تولید طلای جهان مربوط به سال 1849 می شود.در آن سال کشفکانسارهای طلا در غرب ایالات متحده صورت گرفت.پس از این افزایش چشمگیر درتولید طلا یک روند عمومی کاهش تولید طلا بین سالهای 1860 تا 1880 به چشممی خورد.

از سال 1880 تا 1910 افزایش تولید ادامه می یابد،به طوری که تولیدطلا در این سال به حدود 700 تن در سال می رسد.در این افزایش پیوسته تولیدطلا برای دو دهه،کشف تیپ های جدید کانسارهای طلا و همچنین نیاز روزافزونبرای دستیابی به سرمایه لازم برای توسعه موثر بوده است.از سال 1910 تا کمیبعد از جنگ جهانی اول تولید طلا کاهش شدیدی را نشان می دهد.این روند کاهشتا آغاز دهه سوم قرن بیستم ادامه می یابد.دوره دیگر افزایش تولید طلا ازحدود 1925 آغاز و به شروع جنگ حهانی دوم می رسددر این افزایش تولید همعواملی نظیر قیمت طلا و نیاز به سرمایه برای رهایی از رکود اقتصادی موثربوده است .

 یک کاهش بسیار شدید در تولیدطلا در خلال جنگ جهانی دوم رخ دادهاست و سپس دوره چهارم افزایش تولید طلا آغاز می‌شود. در این افزایش تولیدنیز،نیاز به سرمایه برای بازسازی جوامع بعد از جنگ و توسعه آنها نقش عمدهای ایفا کرده است. این افزایش تولید برای بیشتر از دو دهه ادامه داشته بهطوری که تولید طلا از 750 تن به نزدیک 1500 تن در سال رسیده است. کشفکانسارهای طلای تیپ کارلین مصادف با این دوره از افزایش تولید طلا در جهانمی باشد.

 یک دوره کاهش در تولید طلا در جهان از 1975 شروع وتا سال 1985ادامه می یابد. جالب آنکه این کاهش تولیدمصادف با دوره ای است که در آنشدید ترین افزایش در قیمت طلا رخ می دهد . این افزایش قیمت طلا که موجبکاهش عیار اقتصاذی آن گردید مدتی طول کشید تا موجب افزایش مجدد تولید طلاشود ، زیرا خصلت کانسارهای طلا طوری است که دوره اکتشاف تا بهره برداریآنها طولانی می باشد.

قابل ذکر آنست که درست در هنگامی که قیمت طلا در سال 1981 شروع به کاهش گذاشت، تولید طلا دوران جدید افزایش خود را آغاز کرد . این تاخیر افزایش تولید نسبت به افزایش قیمت آن به این واقعیت بر می‌گرددکه قرار دادن یک معدن جدید در خط تولید مدت طولانی زمان می‌برد . پیشرفتفن آوری استحصال طلا در دهه 1980 تاثیر فراوان در افزایش تولید طلا داشت.

   به طور خلاصه اگرچه ذخایر طلا در سراسر جهان مورد اکتشاف ، استخراج و بهرهبرداری قرار گرفته و بسیاری از کشورها در چرخه تولید آن سهیم می‌باشند ولیتولید طلا در جهان بوسیله شش کشور آفریقای جنوبی ، آمریکا ،استرالیا ،چین،کانادا و روسیه که هر یک سهم قابل ملاحظه ای در تولید طلا دارند کنترل میشود . البته چین با آنکه از نظر ذخایر شناخته شده طلا چندان برجسته وممتاز نیست ولی در سالهای اخیر در رده کشورهای تولید کننده خود را بمقامچهارم رسانده است . سهم آفریقای جنوبی از کل ذخایر شناخته شده طلا در جهانکه حدود 42000 تن می باشد،حدود18000 تن است که بسیار برجسته و چشمگیرمی‌باشد.

- ارزیابی عوامل اقتصادی یک ذخیره طلا:

   ارزیابی اقتصادی یک ذخیره تابع عوامل چندی است که مهمترین آنها عبارتند از :

ماهیت فرایندهای تصمیم گیری ،نوع ملاکهای اقتصادی و تکنیک بکار گرفته شدهبرای ارزیابی.

   فرایند تصمیم گیری از هر نوعی که باشدتا حدو د زیادیتحت تاثیر اطلاعات حاصل از تجربیات قبلی بخصوص انواع اقتصادی آن خواهد بود .این اطلاعات تجربی قبلی می‌تواند ملاک تخمین مجهولات باشد . این مجهولاتعبارتند از :توزیع فضایی کل عیار و عیار قابل استحصال ، مقدار ذخیره کل وذخیره قابل استحصال ، عمق ماده معدنی و پیش‌بینی قیمت طلا در آینده ،مناسب ترین روش معدنکاری ، هزینه های سرمایه گذاری و هزینه عملیات ، حجمپول در گردش و مدت زمان چرخه آن ، ارزش خالص ماده معدنی ،نرخ بازگشتسرمایه، سیاست های دولتی نظیر قوانین مالیاتی و محیط زیست

مقاله مرتبط طلا و جواهرات:

آزمایشگاه تجزیه و تعیین عیار طلا

بررسی ذخائر جهانی طلا

شیوه تعیین عیار طلا

بررسی عیار طلا

عیار طلا

دلیل عیار نقره 925

طلا فلزی گرانبها

شیوه محاسبه قیمت طلا

رنگ‌های طلا

طلا در گذر زمان

احکام طلا برای مردان