دولت دبی به نوبه خود در تلاش است تا نظر دیگر کشورها را به سوی تجارت بالقوه موجود در امارات جلب کند. بدین منظور مرکز تجاری الماس دبی بهعنوان مکانی برای فعالیت دستاندرکاران صنعت الماس بنا نهاده شده که در اصل بخشی از پروژه جاه طلبانه "مرکز کالا و فلزات دبی" به شمار میآمد....
- دبی در آرزوی تبدیل به مرکز جدید تجارت جهانی الماس
- آیا امارات و کشورهای عربی قادرند با قدرتهای تجاری جهان به رقابت برخیزند؟
تا
دوران اخیر با توجه به ممانعت از افشای راز این کانی گران قیمت،
الماس از جمله جواهرات اسرارآمیز دبی محسوب میشود. طی دهه گذشته
تحت تاثیر موقعیت دبی بهعنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان فلز
زرد در سطح جهان "طلا" کانون توجه علاقهمندان به شمار میآمد و به
الماس تنها به دیده یک کانی با ارزش در تجارت جواهر مینگریستند.
ترکیب
دموگرانیک و التقاطی جمعیت، با وجود مهاجران بسیاری که از شبه قاره
هند به این کشور آمدهاند همواره برتری طلا را بهعنوان ابزاری
برای سرمایهگذاری و رونق بازار جواهرات تضمین کرده است. برخلاف
این شرایط، خریداران الماس، ثروتمندانی بودند که آینده
سرمایهگذاری خود را برای مدتی به مراتب طولانیتر و مبهمتر از طلا
پیشبینی میکردند.
اکنون اوضاع دگرگون شده و این تحمل به صورت
بیسابقهای صورت گرفته است، در حالیکه بهطور معمول تغییر شرایط
به تدریج و با گذشت سالهای متمادی انجام میگیرد، به نظر میرسد
"دبی" ناگهانی در تجارت جهانی الماس خود را به اثبات رسانده باشد.
با
وجود آن که درآمد حاصل از الماس در داخل و خارج از دبی میزان
ناچیزی معادل ۱ بیلیون دلار از ۷۰ بیلیون دلار سهم تجارت جهانی
ارزیابی میشود، میانگین رشد سالانهای بیش از ۶ درصد دارد که
بالاترین رقم در سطح جهانی به شمار میآید. جالبتر آنکه هم اکنون
"دبی" مدعی است از بالاترین درجه قیراط درامر خرید الماس در
مقایسه با دیگر نقاط جهان برخوردار است و از نظر خردهفروشان احتمال
افزایش الماس در این منطقه وجود دارد .
با توجه به تجارت فلزات گرانبها در دبی، علاقه به الماس فرصت مناسبی برای مبادله آن فراهم آورده است.
تغییر
قیمت طلا در طی سال گذشته و عدم تمایل به خرید بسیاری از
سرمایهگذارانی که نمیخواهند درگیر قیمتهای بالاتر شوند و یا با کاهش
قیمت دچار ضرر و زیان شوند در پی داشته است.
- افزایش سود ناخالص
به
گفته یکی از مسئولان ارشد فروشگاههای زنجیرهای و مشهور در"دبی"
حتی اگر تجارت الماس نرخ سود پایینتری در مقایسه با طلا داشته
باشد، سود ناخالص بیشتری را در پی خواهد داشت . در واقع، گاهی اوقات
سود ناخالص طلا تاحدودی کمتر از میزان مورد انتظار به نظر میرسد به
طوریکه امکان انتخاب از میان صدها خردهفروش جواهر در دبی بسیار
محدود و دشوار میشود. دیدگاهها نیز درباره ارزش سرمایهگذاری الماس
تغییر مییابد. اکنون دسترسی به مدلهای مختلف الماس و جواهر در دبی
میسر شده است. مهمتر آنکه، تجارت الماس دبی توانسته است
بهسرعت مراحل مختلفی از جمله تعیین قیراط، وزن، اصلیت جهت اخذ
گواهینامه را طی کند و بدین طریق زمینهی جلب اعتماد مشتری را
فراهم سازد.
دولت دبی به نوبه خود در تلاش است تا نظر دیگر
کشورها را به سوی تجارت بالقوه موجود در امارات جلب کند. بدین منظور
مرکز تجاری الماس دبی بهعنوان مکانی برای فعالیت دستاندرکاران
صنعت الماس بنا نهاده شده که در اصل بخشی از پروژه جاه طلبانه
"مرکز کالا و فلزات دبی" به شمار میآمد.
صرف نظر از نقش اصلی و
محوری در امر هماهنگ سازی خریداران با فروشندگان در آینده، این مرکز
دارای یک کمیته داوری نیز است که به منظور رفع منازعات آتی،
رای نهایی را پس از انجام بررسیهای لازم صادر میکند.
انتظار میرود مرکز مبادله الماس دبی بر بازار نیویورک و هند تاثیر بگذارد.
تشکیل
مرکز مبادله الماس دبی به تلاشهای اخیر دولت دبی در سطح تجارت
جهانی الماس رسمیت بخشید و به گفته "توفیق عبدالله" رییس مرکز
تجاری الماس، تجارتی که زمانی عقب مانده توصیف میشد ماهیت و شکل
شایسته خود را بازیافت؛ به طوریکه هم اکنون بخش تجارت الماس در
سطح بینالمللی به پیشرفتهای چشمگیری نایل آمده است. از اینرو
تجارتی که زمانی حکم یک بازی یک طرفه را داشته حال با افتتاح
این مرکز دگرگون و متحول میشود.
اما آیا دبی منظور خود را از
مبادله الماس به طور شفاف و واضح بیان میکند؟ شفافیت مهمترین
موضوعی است که به گفته یکی از مسئولان ارشد شرکت "لندن" و متخصص
در زمینه پردازش الماس، دبی باید به آن بپردازد.
این امر اتفاقی
نیست که همه مراکز مهم در کشورهایی استقرار یافته که سیستمهای
قانونی آنها بهطورکامل شفاف است و قوانین به وضوح تعریف شدهاند.
دبی
بهعنوان شاهراه تجاری میتواند از همان روشی که در مبادله دیگر
کالاها به کار میبرد در این رابطه سود جوید و بدین طریق ساختار
تجاری خود را از نو بنا کند.
مرکز تجاری الماس دبی آینده روشنی
دارد و از آنجا که توسط مردم شاغل در این صنعت اداره میشود،
بوروکراسی شانس دخالت در آن را ندارد.
تجارت واقعی الماس و
جواهرات الماس نشان در دبی تنها یک راه برای پیشرفت دارد و آن عدم
اخذ مالیات برارزش افزوده است. در شرایطی که طلا با بحران روبه رو
میشود، سرمایهگذاران و مشتریان بیش از پیش نظر خود را معطوف به
الماس میکنند.
"شورای جهانی الماس" و "دی بیرز" همواره سعی در
ارتقای سطح آگاهی نسبت به شرایط بازار داشتهاند. اساسیترین نکته
در این رابطه آن است که بازار تجارت الماس ماهیت ادواری ندارد.
به
گفته "توحید عبدالله" مدیر "داماس Damas" ، مشهورترین عنوان در
تجارت قشربندی شده جواهرات و طلای دبی، (الماس) هرگز از مد نمیافتد
و کاربرد آن همواره متداول خواهد بود.
عبدالله میگوید: گروه تحت
نظارت وی معادل ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار دارند که در صنعت
جواهرات منطقه رتبه اول را به خود اختصاص میدهد.
- تغییر و تحولات در صنعت الماس
- گزارشهایی درباره الماسهای مصنوعی
GIA
[انستیتو گوهرشناسی آمریکا] پس از تغییر رویه در زمینه نشر اصطلاحات پر
زحمتی که بحث ومجادلات فراوانی به دنبال داشت، سعی دارد در ژانویه
سالآینده اقدام به انتشار گزارشهایی از الماس مصنوعی کند. رییس موسسه
مذکور،"رالف دستینوRalph Destine " در آغاز سخنانی درمورد طرحهای GIA،
ویژه الماسهای مصنوعی مطرح کرد که قرار است در کنگره جهانی الماس که
تابستان سال جاری در تلآویو پایتخت اسراییل برگزار میشود به تفضیل
عنوانکند. اما تولیدکنندگان سنگهای آزمایشگاهی درباره کاربرد مکرر واژه
مصنوعی GIA که قصد داشت در قسمت "کمربندی یا girdle" سنگ حک شود اعتراض
کردند.
با این وجود در گزارشهای جدید واژه "مصنوعی" هنوز نیز مورد
استفاده قرار میگیرد اما GIA از عبارات دیگری نیز که توسط کمیسیون "فدرال
ترید Federal Trade " مورد تایید قرار گرفته است مانند "پرورش یافته در
آزمایشگاه Lab grow" "ساخته انسان Man made " بهره جسته است. دستینو معتقد
است که FTC راهنمای اصلی آنها محسوب میشود و از دستورالعملهای این نهاد
پیروی میکند. درصورتیکه واژهای روی کمربند سنگ حک نشده باشد، GIA لغت
Lab grow را حک خواهد کرد. "دستینو" درباره لغت (پرورشی) که امروزه کاربرد
بسیاری یافته است میگوید: درصورت استفاده FTC از آن، ما نیز این واژه را
بهکار خواهیم گرفت. همچنین مردم را از اینکه الماسها مصنوعی هستند مطلع
خواهیم ساخت. وی به این نکته نیز اشاره کرد که گزارشهای جدید با نوار زرد
رنگی بر روی قسمت خارجی از دیگر مقالهها متمایز میشوند.
- گزارش قلمرو مرکز جواهرات در لاس وگاس
طرحهایی
برای گسترش قلمرو مرکز جواهرات در لاسوگاس و تبدیل آن به مرکز مبادله
بینالمللی ۴/۵ دردست اجراست. پروژه یکمیلیون فوت مربع مورد نظر بهعنوان
مکانی چند منظوره معرفی شده است لذا شامل بخشهای ویژه خرده فروشی، مسکونی
میشود. درطرح مذکور نمایش آثار معماری طی مراسم ویژهای درون چادری سفید
رنگ واقع در زمینی خاکی مورد توجه قرار گرفته است که بخشی از "یونیون پارک
Union park" به وسعت ۶۱ بوده و زمانی ایستگاه راهآهن "یونیون پاسیفیک
Union pacific" محسوب میشد. ازجمله کسانی که به این مراسم دعوت شدند:
مسئولان دولت محلی، اعضای شرکت Probity Intl شرکت مسئول در امر پیشبرد و
اجرای اهداف پروژه، نمایندهی شرکت طراح آثار معماری" آلتون، پورترAlton ،
Porter"، نمایندهی ۱۱ کمپانی و سازمان تجاری حامی تشکیل مرکز فوق، بودند.
"مدیر
اجرایی Ruth Batson" و یکی از مدیران ارشد AGS متذکر شدند که درصورت
موفقیت این برنامه مراکز اصلی که در گذشته در لاس وگاس بود به WJC انتقال
خواهند داد. بنای مرکز برای سال۲۰۰۷ طراحی شده که پیشبینی میشود تا
اواخر ۲۰۰۹- اوایل۲۰۱۰ به اتمام برسد. بهگفته "بیل بویاجیان Bill
Boyajian" رییس سابق انستیتو گوهرشناسی آمریکا بهعنوان مدیر عاملWJC در
آگوست انتخاب شد.
آنها با جامعه محلی و بخش صنعت جواهرات در ایجاد یک
فروشگاه بینالمللی تجاری اتفاق نظر دارند. برج این مرکز نیز در اختیار
شرکتهای خریدار قرار خواهد گرفت. یکی از اهداف جلب کننده این واحد، به
تعویق انداختن پرداخت مالیات و محصولاتی است که به آمریکا وارد میشوند تا
زمانیکه به فروش برسند. از طرفی برای برج مرکز مزبور ۵۷ طبقه در نظر
گرفته شده است که در طبقه بالای آن واحدهای مسکونی لوکس واقع میشوند.
بخش
خرده فروشی ۳ طبقهای نیز مجاور برج درنظرگرفته شده است که برای جلب
توریست شامل موزه جواهرات نیز میشود. در این واحد جواهرات سراسر دنیا به
فروش میرسند. "اوسکار گودمنOscar Goodman " شهردار لاس وگاس، یکی از
حامیان این طرح است و معتقد است که دگرگونی، اقتصاد شهر را بهدنبال خواهد
داشت. و از آنجا که صنعت جواهرات صنعتی پربار محسوب میشود، ثروت را برای
لاسوگاس به ارمغان خواهد آورد. شرکت کنندگان WJC معتقدند که: این منطقه
ایالت، منطقهای جذاب است و این امر به علت پایین بودن سطح مالیات، کم
هزینه بودن فعالیتهای تجاری، حضور سالانه ۴۰ میلیون توریست و افرادی که به
نوادی جنوبی رفت وآمد میکنند، میباشد. صنعت بینالمللی جواهرات هماکنون
در (لاس وگاس) جایگاه واقعی خود را یافته است و نمایشگاه JCK در این امر
نقش بسزایی داشته است.
Boyajian معتقد است که: پروژه به حضور۴۰۰ الی۶۰۰
شرکت نیاز دارد و ۲۵ درصد الی۵۰ درصد آنها پذیرای کمکهای مالی هستند. در
هرحال شرکت آنها، گرایش دیگر نهادها و شرکتها را به همکاری با این
برنامه در سراسر جهان به دنبال خواهد داشت.
- آشکار شدن تبلیغات تجاری DTC برای تعطیلات
شرکت
تجاری الماس(DTC ) تبلیغات جدید خود را برای کریسمس آغاز کرده است.
"کریستینا لیلیChristina Lilly " مدیر طرح اصلی JWT ، معتقد است که گاهی
اوقات مردان برای بیان احساساتشان نسبت به فرد مورد علاقه با مشکل روبهرو
میشوند، لذا تبلیغات به آنها میآموزد که به الماسها اجازه سخن گفتن
به جای آنها، بدهند. از طرفی در کریسمس مشتریان خواهان برقراری روابط
صمیمانهتری با افراد مورد علاقهشان هستند. علاوه بر کریسمس، مناسبتهای
دیگری نیز همچون روز شکرگذاری برای تبلیغ مناسب است. همچنین به موضوع
دیگری درباره مردان باید توجه شود زیرا آنها برای خرید حداقل به ۴ یا ۵
مکان فروش میروند و زمان زیادی را صرف انتخاب جواهر میکنند.
هدف DTC
درکریسمس سال جاری تبلیغ برای جواهرات الماسنشان "جرنی Journey" است.
گلهای قاصدک در قالب ۲ روح به هم پیوسته که بهسوی آسمان پرواز میکنند
از جمله طرحهای این جواهر است. عبارت ( بقیه عمرتان را صرف چه کاری
خواهید کرد) "داستی اسپرینگ فیلد Dusty spring Field " را در ذهن تداعی
میکند.
- دی بیرز و ارائه پروژه کمک به معدنچیان
با توجه به
مشکلات معدنچیان دی بیرز اجرای یک پروژه ۲میلیون دلاری را برای بالا بردن
سطح رفاه زندگی این مردم بهویژه در تانزانیا را به عهده گرفته است. اعلام
این همکاری مشترک با دولت این کشور در"کلینتون گلوبال اینیتیتیو" واقع در
نیویورک توسط مدیر دی بیرز "جاناتان اوپنهایمر" صورت گرفت. در شرایط کنونی
معدنچیان ساکن در قلمرو تانزانیا، منطقه متعلق به"دی بیرز" هستند تحت
پوشش طرح مزبور قرار دارند و تعدادشان حدود۱۰۰۰۰ الی۲۰۰۰۰ نفر میشود.
دی
بیرز قصد دارد تعداد افراد تحت پوشش را در سراسر جهان به ۱ میلیون نفر
برساند. هدف دی بیرز همکاری با اجتماعات محلی و دولت بر اجرا درآوردن
سیستمی قانونی است که در نهایت به نفع همه میشود. [به گفته" اندی بون
Andy Bone " مسئول امور خارجی و مدیر پروژه همکاری دی بیرز.
در حالت
فشرده، پروژه از ماهیت تشخیصی برخوردار است به این معنا که در پی یافتن
اصولی بود که بتواند کارساز باشد زیرا طرحهای ایدهآل طلبانه بسیاری مطرح
میشوند که در عمل با مشکل روبهرو میگردند. از جمله اهدافی که در این
پروژه دنبال میکند توجه به مسایل محیطی و جغرافیایی و بر اساس آن ارزیابی
قابلیت تولید نیروی کار، بالا بردن میزان درآمد، فراهم ساختن تجهیزات بهتر و
مناسبتر، به کارگیری ذخایر اجتماعات محلی در تاسیس مدارس بهتر، مراکز
بهداشت و غیره است.
علت انتخاب تانزانیا نیز صلح و آرامش است که بعد از
استقلال بر آن حاکم گشته است. لذا ما با دوران پر آشوب پس از جنگ مانند
سیرالئون روبهرو نیستیم. به علاوه دولت جدید این کشور کمک به گروههای
استخراج کننده را در اولویت قرار داده است.
- اقدامات دی بیرز و کیمبرلی
طی
سی و دومین کنگره جهانی الماس در دوره اخیر رییس "دی بیرز ینکی اوپنهایمر"
درباره الماسهای مورد منازعه به بحث نشست و از فعالیتهای گروهش در
آفریقا سخن گفت. منابع طبیعی موجود درآفریقا، الماس آفریقا و زندگی مردمان
آن را متحول میکند. ۶۵ درصد الماسهای جهان به ارزش سالانه ۳/۸ بیلیون
دلار آمریکا در کشورهای آفریقایی تولید میشوند.
از زمانی که فدراسیون
جهان "دیاموند بورسز"Diamond Burses و انجمن بینالمللی تولیدکنندگان الماس
اصل مشترکی را در حمایت از مبارزه علیه قاچاق الماس مطرح کردند، شش سال
میگذرد. بر اساس آن اقداماتی جهت نظارت و پذیرش هر چه بیشتر مسئولیت در
قبال تجارت الماس مورد توجه قرار گرفت.
در طی مذاکرات به عمل آمده شورای
جهانی الماس، رعایت اصل قانون محوری ، وضع مقررات بر مبنای نیاز محیط،
برای برقراری امنیت در انجام معاملات و خرید و فروش الماسهای تغییر شکل
نیافته و همچنین تجارت الماسهای پولیش داده شده و جواهرات الماس نشان،
امری ضروری به شمارمیآید.
از آنجا که برقراری، مقررات اقدام اساسی
تلقی میشود باید تمامی ضمانتنامهها در کنار دیگر محاسبهها از سوی
بازرسان مستقل شرکتها مورد بررسی قرار گیرند.
نگامیکه طلا و آلومینیوم به نسبت ثابتی با یکدیگر ترکیب شوند، ترکیبی بافرمول شیمیایی ۲AUAL بهوجود میآید که به معنی یک اتم طلا در مقابل دو اتم آلومینیوم است. تحت تاثیر این ترکیب، رنگ جذاب ارغوانی خواهیم داشت. در واقع ۷۹ درصد ترکیب فوق طلا است که ۱۸ عیار ارزیابی میشود.....
مطالب مشابه:
خرید حلقه نامزدی ، انگشتر ازدواج
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
آموزش خرید و فروش گوهرها، سنگ های قیمتی ، جواهرات و طلا
آموزش خرید برلیان ، سنگ های قیمتی و گوهرها
آموزش خرید جواهرات و سنگ های قیمتی
خرید و فروش جواهرات و سنگ های قیمتی
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
آموزش خرید و فروش گوهرها، سنگ های قیمتی ، جواهرات و طلا
نرم افزار ArtCAM jewel smith ،نرم افزار طراحی جواهر
الکتروفرمینگ و آبکاری در جواهرسازی
آموزش جواهرسازی ، پنج گام جواهرکار شدن
لزوم توجه به صنعت جواهرسازی و گوهر ها
ابزار و وسایل جواهرسازی و گوهر
سنگ قیمتی اوپال سفید شیریmilkey white opal
قدرت" تیفانی" بهعنوان یک شرکت تجاری، همواره در درک زیبایی قابل تمجید بوده است و امروزه ما نیز شاهد استمرار اینجریان هستیم. هم اکنون شعبههای بسیاری از این شرکت جواهر درسراسر جهان دایر شدهاست که از این لحاظ باگذشته قابل قیاس نیست..
مقالات مشابه جواهرسازی:
برند موفق جواهرات، سنگ های قیمتی و اجناس لوکس
درآمریکا، منافع حاصل از تجارت در سال کنونی با توجه به تعداد تولیدهایی که در نمایشگاههای مشهور از جمله JCK – لاس وگاس به نمایش گذاشته شدهاند فوقالعاده چشمگیر است. ارزش پالادیوم تنها دلیل افزایش اهمیت این فلز نیست. بهگفته"اسکات کی ScottKay " فلز مزبور حکم گنجی گرانبها را برای جواهرسازان یافتهاست و تحولهای مهمی را درصنعت جواهرسازی ایجاد خواهد کرد....
مقالات مشابه جواهرات:
آمیختگی هنر و صنعت در جواهرسازی
سوهانکاری جواهرات و سنگ های قیمتی
تاثیر گوهرها،سنگهای قیمتی و جواهرات
نگاه جدید به سنگ های قیمتی و جواهرات: Jewel action
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
طلا و جواهرسازی صنایع دستی ایران
آموزش جواهرسازی ، پنج گام جواهرکار شدن
الکتروفرمینگ و آبکاری در جواهرسازی
کلاههای بلند جواهرنشان و پوشیده از زنجیر، گوشوارههای بلند سنگین،گردنبند با آویزهای سنگین، بازوبندهای ضخیم تابدار و حلقهها از زیورآلاتمجسمههای این دوره است. برخی از جواهرات این دوره دارای تراش، نقوش وتزیینات یونانی است، هرچند که بیشتر شکل برداشتی محلی از این تزیین رادارد....
انقراض دولت هخامنشی در ۳۳۱ پیش از میلاد با حرکت اسکندر به طرف شرق ومرگ داریوش سوم اتفاق افتاد. پیروزیها و لشکرکشیهای اسکندر ضمن اشاعهتمدن یونانی یا هلنی مآبی در سراسر خاورزمین تا هندوستان بهصورت متقابلنیز موجب نفوذ فرهنگ خاوری در عناصر یونانی مقدونی شد.
با وجود مدارک اندک و توزیع غیریکنواخت جغرافیایی نمیتوان تصویر روشنیاز آثار هنری این دوره را با اطمینان نشان داد چنانکه بسیاری از آثاریونانی اصل یا آثار نسخهبرداری شده از هنر یونانی، ایران را به دورهسلوکی نسبت میدهند.
شاخصترین آثار هنری دوره سلوکی که در نمایشگاه عرضهشده سر مجوف یک مرد از جنس نقره است که سبک هنری آن بهشیوه هلنی است و درسال ۱۳۵۸ خورشیدی از مرز بازرگان به دست آمده است. آثاری نیز چونگوشوارههایی با نقوش اساطیری و الهههای یونانی که از نهاوند به دستآمدهاند نمایانگر گوشهای از هنر فلزکاری این دوره هستند که بسیار ظریف وبهشیوه هلنسیتی ساخته شدهاند.
حدود ۲۵۰ سال پیش از میلاد اشکانیان ازمشرق زمین به قصد براندازی دولت سلوکی تمام خاک ایران را تصرف کردند و روبه سوریه نهادند. اشکانیان در ابتدا فرهنگ و تمدن یونانی را پذیرفتند امابه تدریج فرهنگ و تمدن یونانی در فرهنگ بومی ایران حل شده و از اوایل قرندوم میلادی فرهنگ و تمدن اشکانی که آمیزهای از فرهنگ و هنر هخامنشی، میانرودان، هند و بومیان ایران بود، شکوفا شد.
از بررسی اندک آثار به جای مانده از تمدن و هنر اشکانی این موضوع روشن میشود که اشکانیان در طولپادشاهی خود به تدریج نفوذ و فرهنگ و هنر یونانی را محو و ویژگیهای هنرهخامنشی را احیا کردند. چنانکه از پیکرهها و نقوش برجسته پادشاهان وملکهها، جنگاوران، شاهزادگان و تجار اشکانی باقی مانده در ایران، الحضر،پالمیر، نیپور، دورااروپوس و... استنباط میشود که اشکانیان علاقه زیادیبه جواهرات و اشیای زرین و سیمین داشتند. بیشتر اطلاعات راجع به جواهرات وزیورآلات اشکانی را میتوان از مجسمهها و سکههای آن دوران به دست آورد. در این دوران زنان و مردان جواهرات زیادی برای تزیین بهکارمیبردند.
کلاههای بلند جواهرنشان و پوشیده از زنجیر، گوشوارههای بلند سنگین،گردنبند با آویزهای سنگین، بازوبندهای ضخیم تابدار و حلقهها از زیورآلاتمجسمههای این دوره است. برخی از جواهرات این دوره دارای تراش، نقوش وتزیینات یونانی است، هرچند که بیشتر شکل برداشتی محلی از این تزیین رادارد. پیکرههایی چون پیکره کامل زن و مرد و پیکرههای "اروس" کهنقشمایههای یونانی است روی گوشوارهها دیده میشود و نیز گوشوارههاییبه شکل خوشه انگور از ویژگیهای طلاکاری و نقرهکاری اشکانی است که بهشکلهای مختلف به سبک هنری هخامنشی نزدیک است.
دوره ساسانی:
سلسله ساسانی که نامش را از ساسان موبد موبدان معبد آناهیتا در استخرگرفته از سده سوم تا سده هفتم میلادی در ایران حاکم بود. ساسانیان با وجودبحرانهای بزرگ اواخر سده سوم جنگ با رومیان و بحرانهای قرن پنجم (جنگ باهپتالیان، خشکسالی و...) توانستند تاج و تخت خود را بیش از ۴۰۰ سال حفظکنند. دورههای اوج امپراتوری آنها زمان سلطنت اردشیر یکم و پسرش شاپوریکم و پادشاهی شاپور دوم در قرن چهارم و خسرو یکم (انوشیروان) در سده ششممیلادی بود. ساسانیان بهعنوان فرمانروایان تمام عیار ایرانی جایگاهی ویژهدر میان سایر ملل و اقوام به دست آورده بودند و در حماسه فردوسی و اشعارنظامی و نیز در تاریخهای مورخان اسلامی و قصههای مردمی جاودانه شدند.
هنر ساسانی هنری درباری بود که همیشه در پی اثبات ارتباط و پیوندش باسنن هنری دوره هخامنشی بود. با این همه این هنر دستکم در آغاز پیدایش خودبسیار تحت تاثیر فرهنگ اشکانی بود به این دلیل که هنر و فرهنگ اشکانی دردوره پسین خویش بیشتر خصلت و ویژگی ایرانی پیدا کرده بود. آثار هنری وصنایع دستی ساسانیان خواستاران زیادی در عرصه هنر جهانی داشت. دربارهجامهای نقرهای ساسانی، پارچههای ابریشمی و نفوذ آنها بر هنر نساجیغرب، یا درباره نگینهای نقش برجسته، ظروف بلورین و گچبریهای مشهورساسانی و مهرها و سکهها بیشتر از اینها میتوان سخن گفت اما به ناچار دراینجا به برشمردن نام آنها اکتفا میکنیم. درباره جواهرات و زیورآلاتاین دوره اطلاعات کمی در دست است.
منبع اصلی به جز معدود آثار یافت شده درنقاط مختلفی مانند عمارلو، املش، کردستان و... نقوش برجسته کنده شده رویسنگ و سکهها هستند که اهمیت فزاینده خودآرایی و کاربرد زیورآلات را دردوره ساسانی نشان میدهند. نقوش برجسته اولیه شاه را نشان میدهد که تاجبهنسبت سادهای بر سر دارد با گوشواره و گردنبند و ریشی که داخل حلقهایجمع شده است.
این گوش آویزهای سنگین شبیه یک جفت گوشواره ساخته شده از طلا ومروارید هستند. گردنبندها از مرواریدهایی درشت با تعداد زیادی جواهرات رویطوقی به ظاهر زرین تشکیل میشده است. از تصاویر کنده شده شاهان در روی سنگو فلزات چنین برمیآید که در قرن چهارم میلادی دیگر تنها یک گردنبند براینشان دادن بزرگی شاه کفایت نمیکرد به همین علت شاه یک سینهبند مرکب ازبندهای جواهرنشان که سراسر سینه را میپوشاند و روی شانهها و زیربغلمیرفت، استفاده میکرد.
زیورهای خسرو پرویز حتی از این هم بیشتر مزین بهجواهر است. گوشوارهها دراز است، گردنبند دارای تزیینات مفصل، سینهبند وکمربند جواهرنشان است و شاهبند شمشیر و نیام همراه با سنگهای قیمتی درشتکه به لباس او دوخته شده را به تن دارد. خسرو پرویز حتی در هنگام شکار،گردنبند بزرگی با آویزهای متعدد، کمربند جواهرنشان مزین به آویزهای متعددبلند و بازوبندهای گوهرنشان روی هر دو بازو دارد. از نمونههای موجود دراین نمایشگاه میتوان به یک گردنبند طلا با سنگ بسیار زیبا مکشوفه ازعمارلو(بخش رودبار- رشت) و به یک پیکرک سوارکار زرین (با کاربرد سنجاقسینه) مکشوفه از املش اشاره کرد.
یکی از زیباترین و نفیسترین آثار هنریاین دوره که در نمایشگاه هم در معرض دید علاقهمندان قرار داده شده ظروفنقرهای هستند که با ظهورشان از نیمه دوم دوره ساسانی یعنی اواخر سلطنتشاپور دوم هنر رسمی ساسانی را به نوعی دیگر به نمایش میگذارد. هنوزنمیدانیم سازندگان آنها چه مردمی بودند یا هدف از ساختن آنها یا الگویاولیه آنها چه بوده ولی این را میدانیم که از زمان شاپور دوم در وسط ظرفتصویر شاه را نقش میکردند که یا در حال شکار است و یا بر تخت نشسته و چندتن از بزرگان دربار در اطرافش هستند. بنابراین میتوان گفت هدف از ساختناین جامها هم سیاسی بوده و هم جنبه تشریفاتی و درباری داشته است. نقوشدیگر مانند رامشگران و نوازندگان، نقوش گیاهی و حیوانی و پرندگان هم رویجامهای سیمین این دوره به چشم میخورد. اشیای به نمایش درآمده
در ایننمایشگاه از محوطههایی با حفاری کنترل شده به دست نیامدهاند. آنچه که درایران به دست آمده، تصادفی یا اتفاقی بودهاست. درخارج از ایران این اشیااز مناطق مختلفی چون ارمنستان، پرم در اورال ، اکراین، ترکیه و افغانستانبه دست آمدهاند و هم اکنون به جز موزه ملی ایران مجموعههایی از ایناشیا در کتابخانه ملی پاریس، موزه برلین، موزه بریتانیا و بالاخره مجموعهبزرگ موزه ارمیتاژ لنیگراد وجود دارد.
آثار سیمین موجود در موزه ملی ایران به صورت زیورآلات مانند النگو،گوشواره، سنجاق سینه و... و ظروف به شکلهای مختلف مانند بشقابها،کاسههای نیمکروی، کاسههای بیضیشکل، تنگ و ریتون... هستند و از نظر سبککار به دو گروه سبک رسمی و درباری و سبک محلی و غیررسمی تقسیم میشوند. شیوه ساخت ظروف سیمین بهطورمعمول چکشکاری بوده که سپس به شیوههایمختلف تزیین میشد. قسمتهای برجسته نقوش بهصورت قطعات پیشساخته آمادهشده و سپس به ظرف الصاق میشد. بخش دیگر از نقوش با کندن و تراش زمینه ظرفو تزیینات سطحی با قلمزنی ایجاد میشد.
مطلا کاری از کارهای دیگر درتزیین ظروف بود. این کار با کشیدن مایع مخلوط طلا و جیوه بر سطح ظرف ایجادمیشد و با حرارت دادن آن و تبخیر جیوه، طلا بر سطح ظرف میچسبید. برخی ازظروف نقرهای دارای کتیبه هستند که به خط پهلوی و سغدی است. متن کتیبههایبسیار کوتاه و شامل نام مالک و یا وزن ظروف است. موضوعات تزیینی ظروفصحنههای شکار، رامشگران، ضیافت، حیوانات افسانهای و خیالی، شاه بر تختنشسته، اعطای منصب و گلها و پرندگان بوده است.
بشقاب سیمین منقوش که در سال ۱۳۳۳ در کنار یک کارخانه آجرپزی در حومهشهر ساری به دست آمد. صحنه روی این ظرف، صحنه شکار شیر توسط شاه سوار براسب با تیر و کمان است. نوع تاج شبیه به تاج اردشیر دوم است که در روینقوش برجسته طاق بستان و سکهها دیده شده است.
کاسه سیمین به شکل نیم کره با نقوش برجسته نوازندگان با سازهای مختلفکه در چهار قسمت ظرف دیده میشود. تزیینات برگ نخلی در هر چهار قسمت فاصلهبین نوازندگان را پر کرده است. برگهای میانی در هر بخش با میناکاریهاییبه شکل قلب تزیین شده، لبه بالایی کاسه به یک رشته دانههای مروارید درسرتاسر لبه ختم میشود. در وسط کاسه روی یک مدال یک قرقاول نقش شده است. این نقوش یادآور تصویر "دیونوسوس پیروز" است که منشا آن در هنر رومی است. این نقوش روی بشقابهای سیمین ساسانی سدههای پنجم تا هفتم میلادی نیزدیده میشود. روی تزیینات مرگ نخلی یک نوشته به روش سوزنکاری دیده میشودکه نام صاحب ظرف و وزن آن نوشته شده است: "ونداد اورمزد" بهعنوان مالک ووزن آن ۲۷۴ دراخما است
مقالات مشابه جواهرات:
تاریخچه گوهرها و سنگ های قیمتی
تاریخچه گوهرها و جواهر و سنگهای قیمتی