ابزار خارجی از جمله کریستالها به عنوان وسیله کمکی هستند که این قدرترا بیدار میکنند. در اجرای "تارتاک"، که یک نوع مدیتیشن یوگیانه، بازلزدن به کریستال است، حتی میتوانیم حوادث گذشته و آینده را ببینیم. البته این پدیدهای مشکل و طولانی است که به دیسیپلین زیادی نیاز دارد....
در طی مدیتیشن، فرد مدیتیشنکننده و عمل مدیتیشن، باهم ادغام میشوند واین امر را مدیتیشن مینامند.تمرکز کامل را مدیتیشن میگویند. حقیقت دراین مرحله ظاهر میشود.
تمامی دانش در درون فرد وجود دارد. ولی این دانش به آگاهی فرد نمیآید. زیرا اثراتی که آموزشهای خارجی روی فرد میگذارند، مانعی برای دانش داخلیاست و مانع میشوند که بهیاد آوریم که "ما میدانیم". تا زمانی که ذهن مامعطوف به خارج است، نمیتوانیم به درون خود توجه کنیم. با ذهنی که به خارجمتوجه است، نمیتوانیم دانش را بهدست آوریم. به این جهت است که انجاممدیتیشن ضروری است.
ابزار خارجی از جمله کریستالها به عنوان وسیله کمکی هستند که این قدرترا بیدار میکنند. در اجرای "تارتاک"، که یک نوع مدیتیشن یوگیانه، بازلزدن به کریستال است، حتی میتوانیم حوادث گذشته و آینده را ببینیم. البته این پدیدهای مشکل و طولانی است که به دیسیپلین زیادی نیاز دارد. اگر هدف ما رسیدن به مرحلهای باشد که هیچ چیز دیگر را نبینیم، بایستی خودرا آموزش دهیم که در تمرکز کامل باشیم. زلزدن به کریستال به پشتکار زیادیاحتیاج دارد. بعدها با پیشرفت در تمرکز، میتوانیم فرمها را از یکدیگرتمیز دهیم.
در مراحل بعدی باید حالت انتقادپذیری داشتهباشیم و جستجوی ما در ارتباط با آنچه میبینیم قرار میگیرد.
· کریستال وسیله فوقالعادیای برای مدیتیشن است.
· کریستال کمک میکند تا خود را با منشاء آگاهی، در ارتباط قرار دهیم.
· کریستال کمک میکند تا جهش کوانتومی داشتهباشیم.
· کریستال، روح را به طرف نور جذب میکند.
روش اول
· به نحوی که قبلا گفتهشد ، بر روی تشک راحتی، به پشت دراز بکشید.
· یک کریستال کوارتز را روی چشم سوم (وسط پیشانی)، قرار دهید.
· نسبت به آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، پذیرا باشید.
· از دروازهها بگذرید، ممکن است یک قصر بلوری یا یک غار بلوری درانتظارتان باشد و کریستال را به مدت بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشم سومنگهندارید.
روش دوم: مدیتیشن گروهی به کمک کریستال کوارتز
کریستال کوارتز را در مرکز دایرهای که از افراد ساختهشدهاست، قراردهید و از آن بهعنوان مرکز تمرکز استفاده کنید (مرکز رفرانس زمین و نور).
روش سوم: میتوانید از چهار عامل: آتش – آب – هوا و زمین استفاده کنید.
· شمعی را روشن کنید (آتش)
· یک ظرف آب یا گلدان پر از گلی را قرار دهید (آب)
· عود بسوزانید (هوا(
)کریستال را در مقابل خود بگذارید (زمین(.
به آرامی بنشینید و به کریستال نگاه کنید، سپس به آرامی چشم خود را ببندید. تصویری از کریستالها را در چشم سوم خود مجسم کنید.
تشکر کنید و روی شفافیت تمرکز کنید. از آنجاییکه کوارتز، سمبلی از خودِبزرگ است، برقرارکردن تماس با کریستال کوارتز، کمک میکند که با خودِ بزرگدرونی، درارتباط باشید. کریستال کوارتز، چشم سوم و قدرت دیدن را تقویتمیکند.
استفاده از کریستالها در مراسم ویژه
در خاور دور، کشیشها به هیمالایا میرفتند تا کریستالها را پیداکنند. سپس با دقت زیاد لبههای خشن را میبریدند و طی سالهای طولانی، بهزحمت تکه سنگها را بهصورت کروی درمیآوردند. سپس نسلهای پیدرپی ازکشیشان، با استفاده از شنهای ریزتر و آب، کریستال را صیقل میدادند، تابالاخره کریستال برای مصارف مذهبی آماده میشد و میتوانستند آینده ومعجزههای خدا را در آن رویت کنند.
در آفریقا، افراد اهل فن، بهطور سنتی کیسهای داشتند که با انداختناستخوان در آن، راهحلهایی را برای مشکلات انسان مییافتند (این کیسه،مشابه با کیسهای بود که امروزه، کارتها را برای قرعهکشی در آنمیاندازند). در کیسه، کریستالی را بهعنوان مظهر روشنایی و آب قرارمیدادند.
در قسمتهای مختف ایرلند، گلولههای کریستال کوچکی را بر روی حلقههاینقرهای سوار میکنند. ایرلندیها معتقدند به این وسیله، جوابهای مساعدیرا از لِپرِکانهای ایرلندی، که روحهای طبیعت هستند، دریافت میدارند.
ماه کامل زمان مناسبی برای انجام مراسم ویژه با کریستال است. در بینسرخپوستان آمریکایی، سنتی وجود دارد که من آنرا آموختهام و انجام اینسنت را دوست دارم. انجام آن به شرح زیر است:
هنگامی که ماه کامل بالا میآید، به بالای تپه بروید و کریستال (یا کریستالهای) خود را همراه داشته باشید.
کریستال (یا کریستالها) را روی بشقاب یا داخل کاسهای قراردهید وبشقاب یا کاسه را برروی سبزینههایی از قبیل سرو یا مریم گلی قرار دهید. سبزینه را بهعنوان عود روشن کنید و کریستال را به ماه پیشکش کنید. در اینضمن به خواندن سرودهای مقدس، تکرار مانتراها و نیایش بپردازید و تشکراتخود را تقدیم کنید. اکنون کریستال با نور و قدرت ماه شارژ شدهاست. آن رابردارید و اشعههای آن را به سوی خودتان، جسمتان و افرادی که با شماآمدهاند، متوجه کنید.
مقالات مشابه:
بهقدری به جواهرات آنتیک علاقهمند هستم که سعی میکنم در هر زمینهایاز رشتههای هنری مطلبی بیآموزم و با جواهرات آنتیک تلفیق کنم. همیشه ازسن نوجوانی علاقه زیادی به هنر خط و نقاشی داشتم تا اینکه حدود سال ۱۳۶۵بود که به چین رفتم و در هنگام بازدید یکی از فروشگاههای صنایعدستی نظرمرا یکسری از کارهای هنری که بهصورت خیلی ماهرانه و مرموزی روی دانههایبرنج نقاشی شده بود جلب کرد....
منوچهر روشنروان فرزند سیدرضا در سال ۱۳۴۱ در خانوادهای هنرمند وهنرپرور دیده به جهان گشود. پدرش که جواهرسازی ماهر بود از همان ابتدا بهاستعداد و ذوق سرشار هنری و دقتنظر فوقالعاده او پی برد و با ظرایف ودقایق هنر جواهرسازی و شناخت جواهرات قدیمی و دیگر آثار ارزنده هنری آشناکرد. تجریه هنرآموزی او در کنار پدر تا سال ۱۳۵۹بهصورت متمرکز با کسبتجربه و آگاهی بیشتر از دیگر رشتههای هنری چون نقاشی، طراحی، خوشنویسی،تذهیب، تلفیق و ترکیب آنها برای خلق آثار هنری بدیع ادامه یافت.
او درسال۱۳۶۴ در جریان سالها فعالیت و ممارست در گستره آفرینشهای هنری باجوششی درونی و حسی غریب و رازآمیز به تجریبه هنر"خطاطی ریزنگاری" رویآوردو از آن ایام بهخلق آثاری چند در این زمینه پرداخت که تحسین و تشویق خانواده و دوستان را موجبشد. وی از۳ سال پیش به تشویق و ترغیب اهلنظر واهالی هنر بهصورت جدی و پیگیر برای برپایی نمایشگاهی بدیع و چشمنواز بابهرهگیری از همه دستمایههای هنری آموخته در طی راهی دراز آهنگ به خلق آثاری تلفیقی از هنر"خطاطی ریزنگاری"، جواهرسازی، طراحی و نقاشی مبادرت ورزید که حاصل آن نودوهفت قطعه اثر ارزشمند هنری است.
- از سابقه کارتان برای ما بگویید.
از سال ۱۳۶۱ بهصورت آماتوری وارد حرفه پدر شدم و از تجربیات ایشاناستفادهکردم. پس از گذشت حدود ۵/۱ به رشته جواهرات آنتیک علاقهمند شدم وفعالیت در این رشته را آغاز کرده و تا کنون در این رشته فعالیت میکنم.
- از کارهایی که در زمینه جواهرات آنتیک انجامدادهاید برای ما بگویید.
بهقدری به جواهرات آنتیک علاقهمند هستم که سعی میکنم در هر زمینهایاز رشتههای هنری مطلبی بیآموزم و با جواهرات آنتیک تلفیق کنم. همیشه ازسن نوجوانی علاقه زیادی به هنر خط و نقاشی داشتم تا اینکه حدود سال ۱۳۶۵بود که به چین رفتم و در هنگام بازدید یکی از فروشگاههای صنایعدستی نظرمرا یکسری از کارهای هنری که بهصورت خیلی ماهرانه و مرموزی روی دانههایبرنج نقاشی شده بود جلب کرد. بعد از بازگشت علاقهمند شدم که آیا میتوانماین کار را انجام دهم و از آن به بعد با تمرین و ممارست زیاد این استعدادرا درون خود دیدم. بهعلت مشغله کاری زیاد مجبور شدم تا سال ۱۳۸۱ از اینکار فاصله بگیرم. بعد از آغاز دوباره اینکار هنری بر روی دانههای ریزتریکار خطاطی میکروسکوپی را آغاز کردم و در نهایت بهدلیل علاقه، ایندانههای ریز را با جواهرات آنتیک تلفیق کردم.
- در هنگام نوشتن بر روی این دانهها با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
اولین مشکل من قلم بود. چون برای این کار قلم خاصی وجود ندارد و منمجبور شدم خودم این وسیله را بسازم طوریکه مرکب روی قلم قرارگیرد وتوانایی نوشتن داشتهباشد. که خوشبختانه بعد از مدتی تجربه و سختی باساختن قلم مرکب مخصوص این کار را توانستم انجام دهم.
- برای استحکام و از بین نرفتن این دانهها از چه مادهای استفاده کردهاید؟
سال ۱۳۶۴ که اینکار را برای اولینبار انجام دادم، روی دانهبرنج بودو آن نمونه را هنوز دارم. در آن زمان چون تجربه کافی نداشتم هیچ کاری برایاستحکام این دانهها انجام ندادم ولی اینبار چون کار بهصورت گستردهایانجام شده، با یکسری آزمایشات توانستم مایعی درست کنم که بعد از نوشتن وساکنکردن مایع روی آن دانهها را به قوتی برسانم که انشاا... تا ۱۰۰ سالیا ۲۰۰ سال باقی بمانند.
- با چشم مسلح روی آنها را خطاطی میکردید؟ و ابزار کلی کارتان چه بود؟
بله، با ذرهبین ۷x و از قلمو و مرکبهای دستساز، گواش و موادی کهقابلیت قرارگرفتن بر روی این دانهها را داشته باشند و بهطور کامل خواناباشند.
مقالات مشابه جواهرسازی:
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات
نظر گوهرشناسان و تجار سراسر جهان معطوف به معادن فراوان و طبیعی شمال افغانستان شدهاست. سالهاست که زمرد این کشور منبع درآمدی برای جنگ متحدین شمالی علیه طالبان محسوب میشود. درحالیکه طالبان هزینه جنگ خود را از طریق تجارت چند میلیون دلاری تریاک تامین میکرد، درآمد حاصل از فروش گوهرهای شفاف و درخشانی که در کوهستانهای "پنج شیر" استخراج میشدند از سوی احمدشاه مسعود برای جنگ مورد استفاده قرار گرفتند....
- نگاهی به تجارت سودآور "زمرد" در قلب دره "پنج شیر" افغانستان
شب
دره "پنج شیر" افغانستان را فرا میگیرد. در زیر نور ضعیف اتاق پذیرایی
خانه ییلاقی بزرگی واقع در دهکده "بوزاراک" گروهی از مردان دور یک میز کوچک
جمع شدهاند. میزبان افغانی آنها درحالیکه کیفی پلاستیکی را حمل میکند
وارد اتاق میشود.
او محتویات کیف را خالی میکند و چند کاسه بلورین را
با قطعاتی که بهنظر "کریپ تونیت Kryptonite" میآیند پر میسازد و
میگوید "شما باید آنها را در طی روز و زیر نور خورشید بررسی کنید. سپس
قطعه ای از سنگ را به اندازه یک کشمش در دست نگاه داشته و آن را به چراغ
گازی نزدیک میکند. یکی از میهمانان به لهجه غلیظ روسی میگوید: "خانمها
بهطورمعمول شبها از زمرد استفاده میکنند. برای همین بسیار مهم است که
ببینیم زیر نور مصنوعی چگونه بهنظر میرسند."
هماکنون نظر گوهرشناسان و
تجار سراسر جهان معطوف به معادن فراوان و طبیعی شمال افغانستان شدهاست.
سالهاست که زمرد این کشور منبع درآمدی برای جنگ متحدین شمالی علیه طالبان
محسوب میشود. درحالیکه طالبان هزینه جنگ خود را از طریق تجارت چند میلیون
دلاری تریاک تامین میکرد، درآمد حاصل از فروش گوهرهای شفاف و درخشانی که
در کوهستانهای "پنج شیر" استخراج میشدند از سوی احمدشاه مسعود برای جنگ
مورد استفاده قرار گرفتند. برای مثال در یکی از سالهای پر درآمد حکومت
مسعود، ۶۰ میلیون دلار از فروش جواهرات صدها معدن واقع در شمال این کشور
بهدست آمد.
- پول نقد Hard Cash
جواهرات از افغانستان یه پاکستان و
تاجیکستان فرستاده میشدند، سپس تبدیل به پول نقد شده و صرف خرید اسلحه،
مهمات، پرتاب کنندههای موشک و هلیکوپترهای دست دوم میشدند. از نظر تکنیکی
معاملات مزبور قانونی محسوب میشدند. پس از وقوع برخی حوادث در "سیرالئون"
سازمان ملل مانع قاچاق الماس از سوی این کشور شد اما هرگز محدودیتی برای
فروش سنگهای قیمتی افغانستان اعمال نشد.
هنوز زمردهای افغان مورد بی
توجهی قرار دارند زیرا بسیاری از تجار زمردهای کلمبیایی را ترجیه میدهند.
گاهی اوقات برخی از سنگهای قیمتی افغانستان به عنوان زمرد کلمبیا مبادله
میشد که دستیابی به آن آسانتر بود، ضمن آنکه شفاف بوده و رنگ سبز تیرهای
را جلوهگر میساختند.
زمردهای کلمبیایی به علت آنکه پررنگ و ناخالصی
کمتری داشتند بخش عمده ای از بازار را تسخیر و تحت سلطه خود گرفته بودند.
درهرحال بهعلت شرایط دشوار حاکم بر افغانستان مدتهای مدیدی است که
دستیابی به معادن زمرد "پنج شیر" را سخت و خطرناک کردهاست.
امروزه تجار
افغانستان معتقدند که زمردهایشان از قابلیت رقابت با بهترین زمردهای
کلمبیایی برخوردارند و در مقایسه با نمونههایی که از زامبیا، برزیل و دیگر
مناطق استخراج میشوند نیز برتری بیشتری دارند. سرمایهگذاران خارجی
هماکنون جویای یافتن موقعیتهای مناسب جهت سرمایهگذاری هستند و بهتدریج
با این هدف عازم این کشور میشوند.
سرانجام در دهکده "بوزاراک" روسها
به بررسی دقیق صخرهها و سنگهای قیمتی تراشنخورده اقدام کردند. آنها با
چشمان مسلح به دقت به شکافها و ناخالصیهای موجود در سنگهایی که تولید و
ساخت جواهر را با دشواری روبرو میساخت پرداختند. با وجود چنین خصوصیاتی در
سنگها روس ها خشنود و راضی بهنظر میرسیدند. "الکس روگایتنسکی" یکی از
تاجران روسی با همکارانش از سوی "رشیددیمحمدی" مسئول تجارت زمرد "پنج شیر"
به این منطقه دعوت شدند. این اولین سفر"روگایتنسکی" به افغانستان بود. او
قصد داشت تا منابع بالقوه زمرد در این کشور را مورد بررسی قراردهد.
"محمدی"
برادر زن مسعود از سال ۱۹۹۴ یکی از اعضای صنف تجاری متحدین شمالی محسوب
میشد. او در طول جنگ داخلی با سفر به آسیای مرکزی و خاورمیانه و اروپا به
کار تجارت زمرد که از کوهستانهای زادگاهش بهدست میآمد اشتغال داشت. پس
یکی از کارشناسان معتقد است که معادن ۲۸ سال پیش کشف شدهاند. گفته او مؤید
نظر یکی از چوپانان محلی است، زیرا او روزی سنگ سبزی را پیدا کرد و آن را
به دهکده برد و به دوستانش نشان داد.
یک سال بعد شایعاتی درباره آن پخش
شد و آنها حفاری را آغاز کردند. او دراین باره می گوید: "در زمان
حکوت"دائودخان Daoud Khan" فردی مسئولیت وزارت صنایع و معادن را برعهده
گرفت. اما پس از سقوط رژیم حاکم، معادن در دسترس گروههای مختلف قرار
گرفتند. با سلطه روسها جهادگرایان، مجاهدین کنترل منابع و معادن را بر
عهده داشتند. هم اکنون معادن تحت نظر وزارت دفاع واقع شدهاست.
مقالات مشابه زمرد:
زمرد سنگ متولدین اردیبهشت، گوهر باروری و عشق
معادن سنگ قیمتی زمرد کلمبیا و بریل سرخ یوتا
عکس هایی از معادن سنگ قیمتی زمرد زامبیا
عکس موزه سنگ : تصاویر , الماس ,طلا ,زمرد ,یاقوت ,پلاتینیوم
زمرد جواهر زیبا ، گوهر طبیعت و رنگ زندگی
شیوههای مختلفی برای انتقال طرحهای پیچیده برروی فلز قبل از برش آنهاوجود دارد. پس از رسم طرح روی ورق یکی از تکنیکهای زیر را بهکار گیرید. در روشهای ۱ و۲ دست باید ثابت باشد و روش ۳ نیازمند صبر و تحمل بیشتریاست، اما برای کسانی که دستشان آرام نیست و مدام در حال حرکت است مناسب بهنظر میرسد...
- رسم خطوط صافDraw Straight Lines
۱)از اسکرایب Scribe یا خطکش استیل برای رسم خطوط صاف و مستقیماستفاده کنید. اسکرایب را طوری در دست نگاهدارید که نوک آن در مقابلخطکش قرار گیرد و سپس خط را رسم کنید.
۲)از ابزار مربع شکل برای نشانهگذاری زوایای قائمه سود جویید،بهطوریکه کاملا بر روی لبه صفحه فلز قرار گیرد. مربع و فلز را به هنگامرسم خط در یک دست گرفته و اسکرایب در دست دیگر شما باشد.
۳)برای مشخص ساختن مقیاس پرگار دو لبه آن را روی قسمت کناری وحاشیهای ”خطکش استیل“ قرار داده و آن را بر طبق درجات اندازهگیری شدهتنظیم کنید. سپس پرگار را به یک سمت بکشانید تا تقسیمات خطکش را دقیقترمشاهده نمایید.
۴)از پرگار برای رسم خطوط موازی و علامتگذاری اندازهگیریهای تکراریاستفاده کنید. پرگار را طوری در دست نگاه دارید تا حالت زاویهداری داشتهباشد و صاف بهنظر نرسد. این اقدام مشاهده رسم خطوط را بهصورت واضح میسرمیسازد و کنترل بیشتر آن را فراهم میآورد.
رسم خطوط مدور و دایرهDrawing Circles
۱)مرکز دایره ورقه فلزی را به آرامی با چکش علامتگذاری کنید وبهطوریکه با اثر ایجاد شده توسط آن نیز هماهنگی داشتهباشد. ضربه نبایدسخت و شدید باشد که موجب خرابی فلز شود. ورقه فلز را روی یک قطعه کاغذقرار دهید.
۲( پرگار را بر حسب اندازهگیری شعاع تنظیم نمایید (رسم خطوط صاف درمرحله سوم را مشاهده کنید). یکی از نقاط پرگار را برروی علامت مرکزی قراردهید، سپس برای مشاهده واضح فلز آن را اندکی کج کنید. پرگار را محکم درجای خود نگهداشته و ورقه را برای درست کردن یک دایره را برگردانید. اینعمل راحتتر از برگرداندن یا چرخاندن پرگار است.
انتقال طرح Transferring Design
شیوه (1 کاربرد کاغذ رسمMethod ۱_ Using Tracing Paper
شیوههای مختلفی برای انتقال طرحهای پیچیده برروی فلز قبل از برش آنهاوجود دارد. پس از رسم طرح روی ورق یکی از تکنیکهای زیر را بهکار گیرید. در روشهای ۱ و۲ دست باید ثابت باشد و روش ۳ نیازمند صبر و تحمل بیشتریاست، اما برای کسانی که دستشان آرام نیست و مدام در حال حرکت است مناسببهنظر میرسد.
1)در آغاز یک برگه از کاغذ رسم را روی طرح قرار داده و آن را روی ورقمنعکس کنید. در این کار از یک مداد محکم یا بسیار ظریف استفاده کنید. هرچقدر خطوط ظریفتر باشد، نتیجه کار دقیقتر خواهدبود.
(2 ورقه رسم را مرتب سازید و لبههای آن را صاف کنید بهطوریکه دورحاشیه طرح ورقه اضافی کمتری باقی بماند. شکل را با قیچی از کاغذ جدانسازید و آن را نبرید.
۳( ورقهای نازک از کاغذ را به سمت دیگر آن بچسبانید تا روی فلز قرارگیرد. سپس اجازه دهید هر دو خشک شوند و محکم به یکدیگر متصل شوند.
۴( لبه صاف خطکش را در امتداد طرح قرار دهید تا هر گونه چروک ایجاد شده از میان برود.
۵( اطراف طرح را ببرید (تکنیک ۲) تا دو قسمت اصلی آن شکل واقعی خود رابیابند. سعی کنید قبل از برداشتن و جداسازی کاغذ نازک، عمل بریدن وسوهانکاری را انجام دهید. این اقدام راهنمایی اقدامات بعدی شما محسوبمیشود. ورقه را با ابزار بلند کنند. پولیش ناخن برداشته، همچنینمیتوانید آن را با شعله ملایمی بسوزانید.
استفاده از کاغذ کربنMethod ۲_ Ussing Carbon Paper
پس از تمیز کردن فلز با کاغذ سمباده، به کمک قطعهای از خمیر مدل سطحرا ماساژ دهید. این عمل مواد روغنی را از خود بهجا میگذارد. یک ورقهکاغذ کربن را روی فلز بگذارید و سپس طرح خود را روی ورقه کربن قرار دهید. به کمک نوار ماسک هر دو را محکم سازید تا مانع از لیز خوردن آنها شود.
۲- از مواد نوک تیز یا اسکرایب برای رسم محکم روی طرح استفاده کنید. فشار دست شما در هر حالت یکسان باشد و هیچ قسمتی از طرح جا نیافتد
مقالات مشابه آموزش جواهر و گوهرها:
طلا و جواهرسازی صنایع دستی ایران
آموزش خرید جواهرات و سنگ های قیمتی
الکتروفرمینگ و آبکاری در جواهرسازی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات
آموزش استفاده از کریستالها و سنگهای قیمتی برای درمان (Gem Therapy)
آموزش خرید و فروش گوهرها، سنگ های قیمتی ، جواهرات و طلا
آموزش تصویری تراش کابوشن اشکی اوپال سیاه
آموزش ساخت نگین ترکیبی آکوامارین فیروزه
طبق افسانههای اسلامی، دو آفریده خداوند در آغاز از مروارید ساخته شدند که عبارت بودند از لوح عظیمی که در آن تمامی وقایع تا روز قیامت ثبت میشدند و کرهای به وسعت هفتاد هزار لیگLeagues( واحد مسافت برابر ۸/۴کیلومتر) پوشیده از آب که ادامه حیات به وجودش بستگی داشت
در دنیای مد وجواهرات همتایی برای رشته های فوق العاده زیبای مرواریدوجود ندارد. از دیدگاه بسیاری از زنان، مروارید مظهر شکوه و عظمت بوده وگوهری فراتر از جواهری ساده بهشمار میآید بطوریکه تغییرات ناشی از زمانو مدهای رایج هر فصل از ارزش آن نمیکاهد.مرواریدهای کنونی سمبل تجربیاتی هستند، با ماهیت استاندارد و طرحشان نظر خانمها را مجذوب خود کرده است.
جواهرات حاوی مرواریدهای رنگارنگ و متنوع فراتر از حد تصور اهمیتیافتهاند. آویزهای منحصربهفرد، حلقههای زیبا و طرحهای جالب و شورانگیزهمگی از برکت مرواریدهایی که ریشه در نمونههای طبیعی از جمله"باروک" دارند، از ارزشهای خاصی بهرهمند شدهاند. قیمتهای مروارید متغیر است وانتخاب هر نمونه از آن چه یک رشته مروارید "ساوت سیSouth sea" سیاه رنگ باپرتوی آبی رنگ به قیمتی نازل باشد و یا مرواریدهای گرانبهای"فرش واترFresh water" چین در مدنظر قرار گیرند، دلیل بر بیارزشی و یا باارزش بودن برخیاز آنها نیست. درهرصورت صرفنظر از قیمت آنها، مروارید باشکوهترین ودرخشانترین جواهر دنیا محسوب می شود.
همانند همیشه جواهرفروش موردنظر شما تنها فردی است که پاسخگویسوالاتتان خواهدبود و نمونههای مختلفی از مروارید را به شما نشان خواهدداد. بدین ترتیب به عظمت دنیای مروارید پیخواهید برد.
مرواریدهای پرورشی آکویا Akoya pearls ، نمونههای کلاسیک از مرواریدهای پرورشی
طبق افسانههای اسلامی، دو آفریده خداوند در آغاز از مروارید ساختهشدند که عبارت بودند از لوح عظیمی که در آن تمامی وقایع تا روز قیامت ثبتمیشدند و کرهای به وسعت هفتاد هزار لیگLeagues( واحد مسافت برابر ۸/۴کیلومتر) پوشیده از آب که ادامه حیات به وجودش بستگی داشت.
با توجه به عظمت این گوهر گرانبها و ارگانیک تعجبی ندارد که انسان راهمواره در جستجوی مروارید بیابیم که میتواند در صدفهای آب شور یا شیریندریا یافت شود. رومیها برای دستیابی به این گوهر ارزشمند لشگر خود رابهسوی مناطقی که امروزه انگلستان و اسکاتلند نامیده میشوند گسیلمیداشتند تا بر رودخانهها و دریاچههایی تسلط یابند که بستر آنها راصدفهای حاوی مروارید فراگرفتهبود.
صید مروارید یکی از تفریحات قرن ۱۹آمریکاییها محسوب میشد. از آنجا که میزان تقاضا مروارید همواره یکساننبوده، بشر قرنهاست که به پرورش آن میپردازد. تکنیک مزبور، کشت و پرورشمروارید نام داشته که اولین بار در چین در قرن ۱۳ به اجرا درآمد. یکی ازروستاییان بهنام "یوشان یانگYushun Yong" دریافت که با ورور "بوداسهایسربی Lead Buddas" کوچک، صدف مروارید در مبارزه با آن از خود مادهای بهنام "ناکر" ترشح میکند.
اندکی بعد میلیونها بوداس کوچک مرواریدساز تولید شدند. با اینوجود هدف اصلی از این کار پرورش مرواریدهای کاملا مدور بود.در سال ۱۹۰۵ "کوکیچیمیکیموتو Kokochi Mikimoto" پدر صنعت مرواریدژاپن برای پرورش مروارید تکنیکی را ابداع کرد که هنوز نیز کاربرد دارد.
متخصصین آموزش دیده مهرهای از پوسته خرد شده صدف به همراه نوار باریکیاز بافت "مانتل Mantle" متعلق به صدف را در قسمت "گونادGonad" صدف دو سالهمیزبان قرار میدادند و سپس آن را به آب برمیگرداندند. درصورت مناسب بودنشرایط مهره وارد شده با لایه ای از ناکر (صدفمادر) پوشانیده میشد. صدفحاوی مروارید به مدت ۶ ماه یا ۲ سال در هرجایی قابل پرورش بود. میلیونهاصدف کشت شده از میان میرفتند و یا در تولید مرواریدهای مرغوب ناکاممیماندند. مرواریدها پس از آنکه تمیز و پولیش میشدند به فروش می رسیدند.
اکویا به معنای آب شور در زبان ژاپنی تعبیر میشود. اگرچه مرواریدهایژاپن از نظر کیفی با هم تفاوت دارند، اما آمریکاییها ویژگیهای مشترکی رااز نقطه نظر زیباشناختی به آنها نسبت میدهند.
درمجموع بهترین مروارید بسیار درخشان، شفاف، مدور و سفیدرنگ بوده و یارنگ سفید آن به صورتی متمایل است. تعداد اندکی از مرواریدها خصوصیات فوقرا دارا هستند. با اینوجود کاملترین نوع آن این ویژگیها را منعکسمیسازد. هماکنون باظهور دیگر تولیدکنندهها به صحنه عرضه مروارید وبرخورداری آنها از موقعیتی همانند ژاپن، قلمرو استانداردهای تعیین کننده،درجه مرغوبیت مروارید را نیز گسترش دادهاست.
در سالهای اخیر افزایش هزینههای نیروی کار و مشکلات ناشی از محیطزیست در ژاپن سبب رونق پرورش مرواریدهای" آب شورSalt Water " در چینشدهاست. تاکنون این نوع مرواریدها در چین، فاقد رنگ و درخشش مرواریدهایژاپنی بودند که در آبهای مناطق سردتر پرورش مییافتند. از آنجا که محلکشت آنها در کشورهای ژاپن و چین در مقایسه با دیگر نمونهها، کوچک به نظرمیرسید، مرواریدهای اکویا بیش از ۱۰ میلیمتر قطر نداشتند.
اما نمونه هایبزرگتر در مناطقی مانند استرالیا، اندونزی، فیلیپین و تاهیتی تحتعنوانمرواریدهای"ساوت سیSouth Sea" بهعمل میآمدند. درهرحال برخی ازتولیدکنندههای مروارید ساوتسی، نمونههای کوچک کروی را در اندازههای ۸الی ۱۰ میلیمتر نیز که زمانی ژاپن مبتکر آن بهشمار میآمد پرورش میدهند. اینگونه مرواریدها با ویژگی خاص خود نظر بسیاری از خریداران را جلبکردهاند. مرواریدهای پرورشی کلاسیک ژاپن هنوز حکم استاندارد را در امرمقایسه آنها با یکدیگر دارند.
مرواریدهای ساوت سیSouth Sea "نمونه های درشت و چشمگیر"
سالها زنان گرایش به استفاده از مرواریدهای ۵ الی ۶ میلیمتری را نشانمیدادند. اندازههای بزرگتر مروارید یعنی ۷ الی ۸ میلیمتر نیز دردسترسقرار داشت. اما در اواخر ۱۹۵۰ نمونههای ۱۰ الی ۱۲ میلیمتری بهکمکصدفهایی با لبه زرد و سفید "پینکتاداماکسیماPinctada Maxima" که بزرگتراز صدفهایی که ژاپن از برمه و استرالیا وارد میکرد بودند، پرورش دادهمیشدند. تولید بسیار محدود اینگونه مروارید موجب شد تا معدودی ازجواهرفروشیها به عرضه آن بپردازند. از اینرو تنها برخی از مشتریانمیتوانستند با پرداخت مبالغی گزاف از عهده خرید آن برآیند.
امروزه بهدلیل افزایش میزان تولید در استرالیا، اندونزی و فیلیپینمرواریدهای ساوت سی از طریق خرده فروشیها بهوفور در دسترس هستند. درفاصله سالهای ۲۰۰۰-۱۹۸۰ همزمان با بالا رفتن سطح تقاضا، تولید مرواریدحداقل ۱۰ برابر افزایش نشان میدهد. همزمان با این شرایط شاهد کاهش تولیداز سال ۱۹۹۷ در ژاپن هستیم که ناشی از مشکلات زیستمحیطی است. بهمنظورکاهش تولید مرواریدهای مشهور ۸ الی ۱۰ میلیمتری بسیاری از مراکز کشتاندونزی و فیلیپین نظر خود را معطوف به اندازههایی از مروارید کردهاندکه زمانی در ژاپن پرورش مییافتند.
در نتیجه این امر واژه مروارید ساوتسی را دیگر نمیتوان مترادف بامرواریدهای درشت بیش از ۱۰ میلیمترُ فرض کرد. با این وجود استرالیا هنوزنمونههایی به قطر ۱۵ میلیمتر و در برخی مواقع بیش از ۱۹ میلیمتر را تولیدمیکند.
مرواریدهای ساوتسی علاوه بر جنبه کیفی از نقطه نظر زیباشناختی نیز ازاهمیت بسیاری برخوردارند. همچنین شهرت آنها تاثیر بهسزایی در بهبود رنگ ودرخشش آنها داشتهاست.
هنگامی که ژاپن منبع اصلی مرواریدهای پرورشی محسوب میشد، مرواریدهایبسیار درخشان سفید و صورتی رنگش در اوج زیبایی قرار داشتند. هم اکنونمرواریدهای دیگری موجود هستند که مرغوبیت و جذابیت بینظیرشان فراتر از حدتصور است.
به عنوان یکاصل کلی، مرواریدهای ساوت سی از زیبایی دلنشینی برخورهستند و بهترین نوع آن درخشش غیر متالیک و فوق العادهای را جلوهگرمیکند. درجات رنگ آن نیز متغیر بوده که شامل سفید، صورتی مات و کرم وصورتی پررنگ میشود. تعدادی نیز زردرنگ هستند که در زمره مرواریدهای طلاییقرار میگیرند. اینگونه مرواریدهای منحصربهفرد اغلب شباهت به الماسهایزرد داشته و قیمت آنها بیشتر است.
باوجود اینکه مرواریدهای ساوتسی امروزه بیش از گذشته در دسترس قراردارند، هنوز همانند کادیلاک و گاهی رولزرویس گرانبها هستند. علیرغم کاهشنگران کننده تولید در ژاپن، هنوز این کشور بیش از استرالیا، اندونزی وفیلیپین و حداقل ۴ برابر آنها مروارید پرورش میدهد. بهعلاوه صدفمرواریدهای ساوتسی ناکرهای ضخیمتری را در مقایسه با نمونه های چینی وژاپنی تولید میکنند.
مرواریدهای تاهیتی و شگفتیهای این گوهر پررمز و راز Tahitian pearls
سالهاست که تاهیتی (پولینزی فرانسه) بهشت علاقهمندان به تفریح و تفرجبهشمار میآید. شهرت مرواریدهای این سرزمین از اوایل سال ۱۹۶۰ افزایشتولید آن را سبب شدهاست بهطوریکه بازده جزیره مزبور در مجموع بیش از کلتولید مروارید ساوتسی در منطقه ارزیابی شده است. در واقع مرواریدهایتاهیتی در طبقهای مجزا از دیگر مرواریدهای ساوتسی قرار میگیرند. ایندسته از مرواریدها توسط صدفی با لبه های سیاهرنگ "پینک تادا مارگاریتی فرا Pinctada Margaritifera" پرورش داده میشوند که بسیار کوچکتر صدفهایی استکه لبه آنها سفید و زردرنگ است در دیگر مناطق مورد استفاده قرار دارند.
درنتیجه رنگ آن بهجای آنکه سفید یا شیری رنگ باشد، مانند مرواریدهایی که دراسترالیا، اندونزی و فیلیپین بهعمل میآیند خاکستری کم رنگ یا سیاه براقاست.
هنگامی که برای اولین بار مروارید تاهیتی در اواسط ۱۹۷۰ به بازار آمد،بهنظر میرسید بهترین نمونههای آن شباهت به توپ بولینگ داشته باشند زیراهمانند آن سیاه و براق بودند و کاملا در تضاد با مرواریدهای سفید و صورتیرنگ ژاپنی قرار میگرفتند. تا آن زمان یگانه مروارید سیاه که از طریقپرتوافکنی یا رنگآمیزی مصنوعی بهدست آمده بود. تاهیتی شهرت خود را مدیونتولید مرواریدهایی است که بهطور طبیعی سیاه رنگ بودند و از اینرومرواریدهای سایه نامیده میشدند.
امروزه اینگونه مدلها را مرواریدهای تاهیتی مینامند. زیرا جزایرپولینزی فرانسه نیز به پرورش مروارید با انواع و اقسام رنگها اشتغالدارند که از جمله میتوان به رنگهایی همچون سیاه بادمجانی، زرشکی،ارغوانی، سبز، سبز مغز پسته ای، سبز متمایل به زرد و قهوهای متمایل بهقرمز حنایی اشاره کرد.
در سالهای اخیر، طراحان گرایش بسیاری به رنگهای نامبرده یافتهاند. آنها در طرحهای خود مروارید را همانند سنگهای رنگی جلوه گر می سازند کهدیگر محدود به رنگ سفید نمیشد.
برق و درخشش فوقالعاده و تنوع رنگ، مرواریدهای طبیعی پولینزی را همتایمرواریدهای اکویای ژاپنی قرار دادهاست.بهعلاوه مرواریدهای تاهیتی اغلباز شفافیتی برخوردارند که متخصصان این امر را دلیل بر اصلیت آن میدانند. ویژگی مزبور را میتوان در نمونههای بیقاعده(باروک) یا ادیره شکل یافتهرکجا که سخن از خصوصیات و علل زیبایی مروارید به میان میآید و یا رنگ آنبرق و جلا و همچنین واقعی بودن آن مورد توجه قرار می گیرد، این مرواریدتاهیتی است که سرآمد سایر مرواریدها شناخته میشود
مقالات مشابه مروارید :
مروارید ،گوهری از کلاسیک تا مدرن
مروارید سنگ متولدین خرداد، گوهر شانس و نیکبختی
معرفی انواع مراورید ،شیوه شناخت مروارید اصلی از بدلی