زنان همواره نسبت به این فلز ارادت خاصی داشتهاند. حتی در گذشته حدود۵۰۰۰سال پیش (قبل از آنکه کلئوپاترا ساخت گردنبندها و حلقههای طلایخـود را سفارش دهد) زنان خود را به انواع و اقسام طــلاجــاتمـیآراستنـد. کـاربـرد طلاجات سبب میشود که احساس شادی و اعتماد به نفس،محبت و عاطفه تقویت شود
بی تردید طلای خالص نیروی "مایداس"Midas را در شما زنده میکندبهطوریکه با لمس هر یک از اشیاء، آنها تبدیل به طلا میشوند! این جملهکه بیشتر شبیه آگهی است دربارهِ دوبی به عنوان اولین مرکز تجارت این فلزگرانبها در قالب اشکال گوناگون و مرکز تجمع بیشترین مراکز فروش طلا درجهان است.
مکانی که در آن عدم حضور نگهبانان و نیروهای امنیتی بیش از برق و درخششفلزی وسوسه برانگیز نظر شما را به خود معطوف میسازد. به ویژه آنکه دوبیسالانه با ورود سیصد تن طلا، یکی از ده خریدار مشهور جهان و همچنین دومینو بزرگترین وارد کننده جواهرآلات ترکیه و ایتالیا (بعد از آمریکا) نیزبهشمار میآید.
حداقل از هر ۱۰ نفر ۸ نفر از افرادی که به دوبی سفر میکنند بخشی ازسرمایه خود را اختصاص به خرید طلا میدهند. تضمین این فلز گرانبها درمقابل هر نوع خطر از جمله کلاهبرداری، تقلب و ... و اطمینان خاطر ناشی ازخالص بودن آن از جمله مواردی هستند که نظر مشتریان را به خود جلب میکند. رعایت اصول فوق از سوی هر فروشندهای ضروری است و هر نوع بیتوجهی اخراجاو را از این کشور در پیخواهد داشت. چنین شرایطی براستی در جهان نادر استبهطوریکه در خرید طلا همانند سبزیجات هیچگونه تردیدی به خود راه نخواهیدداد و با آرامش کامل این عمل صورت میپذیرد.
پـرسـش کـه در اینجـا مطـرح مــیشــود آن اســت کــه چـگونه ممکن استافرادی که زمانی به صـیـد مروارید و مـــاهـیـگـیــری اشتغال داشتهاند تااین حد شیفته طلا شوند؟
در پاسخ میتوان گفت از همان زمان که دوبی تجارت طلا را رونق داد وتبدیل به شاهراه تجاری طلا در سطح بینالمللی شد در نقش توزیع کننده مجددو بزرگترین و قابل اعتمادترین منطقه برای تجارت طلا و جواهر ظاهر شد و باوجود آنکه تجارت خطرناکی را آغاز کرده بود از نظر خالص بودن طلای موجود بهعنوان کشوری نمونه به شهرت دست یافت.
کارخانههای مجاور "شارجه”۴۹۹ تن طلاجات سالانه تولید میکنند. از اینمیزان ۸۰ درصد توسط بازدید کنندهها خریداری میشود، مشتریانی که سفر بهدوبی را بدون بازدید از "گلدسوق"Gold Soukبی فایده میدانند.
گـلدسوق یکی از بزرگترین بازارهای خردهفروشی طلا در جهان در "دیـرا" Deira واقع است و در آن یافتن هرنوع قلم طلا از شمش گرفته تا جواهراتی کهبه طرز ماهرانهای ساخته شدهاند و سنگهای گرانبها و مروارید میسر است. مکانی که در آن شاهد اقسام مختلف فعالیت در زمینه عرضه طلا هستیم در نتیجهبر اساس یک معادله ساده ریاضی و با توجه به طلای مرغوب دوبی و حاکمیتبازار آزاد و عملاً عدم دریافت مالیات، معامله در اصل به نفع خریدار تماممیشود.گـفته میشود همواره ۱۰ تن طلا در ۴۰۰ مرکز فروش در اختیار فروشندگان “گلدسوق” است.
میزان فروش طلاجات در منطقه Vak معادل ۴۱ تن است و عرضه این مقدار عظیمناشی از خرید فراوان توریستها در منطقه است. در زمان برگزاری نمایشگاهدوبی و تنها در همان ماه بیش از ۹ تن طلاجات به فروش میرسد. یک سمبل نیمدایره از طلا به عنوان نشان مرزی با ۹۰ متر عرض و ۹ متر ارتفاع و یک قابمرکزی به ارتفاع ۸ متر دوبی را به عنوان مرکز اقتصادی طلا و محل تقاطعتمامی مسیرها به سمت "سوق" Souk معرفی میکند.
زنان، طلا دوستانی صمیمی
زنان همواره نسبت به این فلز ارادت خاصی داشتهاند. حتی در گذشته حدود۵۰۰۰سال پیش (قبل از آنکه کلئوپاترا ساخت گردنبندها و حلقههای طلایخـود را سفارش دهد) زنان خود را به انواع و اقسام طــلاجــاتمـیآراستنـد. کـاربـرد طلاجات سبب میشود که احساس شادی و اعتماد به نفس،محبت و عاطفه تقویت شود.
واقعیت امر آن است که جواهرات سنگین قدیمی حالا جای خود را به نمونههای سبک و بسیار شیک و زیبا دادهاند. امروزه جواهرات را میتوان به مدلهای ویژه محیطکار، شب و مختص بهتعطیلات آخر هفته طبقهبندی کرد. در نتیجه برای هر زمانی نمونههایی مناسبطراحی شده است. طلا با توجه به جاذبهای همیشگی با هر نوع رنگ پوستیمطابقت دارد.
خرید طلا احساس امنیت را در فرد بهوجود میآورد و افراد آن را به نوعیدارایی تلقی میکنند. از اینرو در دوران سختی همواره قابل استفاده است.
برخی حقایق درباره طلا
طلا قدیمیترین فلز گرانبها شناخته میشود. هیچکس نمیتواند تاریخ دقیقاستفاده انسان از آن را تعیین کند، اما معمولاً کاربرد آن را به ۵۵۵۰۰سال پیش نسبت میدهند. به خاطر طلا جنگها و پیروزیها و شکستهای فراوانیدر تاریخ ثبت شدهاست.
طلا رنگ زرد دلفریب و دوستداشتنیای دارد. لغت طلا از واژه سانسکریت "جوال" Jval و کلمه قدیمی "جئولو( " Geoloبه معنای زرد) اقتباس شدهاست. مصریان باستان طلا سازان ماهری بودند بهطوریکه از طریق چکشکاریورقههای ظریفی از طلا را تولید میکردند.
طلا فلزی جاودان، زیبا و مفید است و هرگز پوسیده نمیشود. در تمامیاعصار طلا نسبت به دیگر فلزات برتری خود را حفظ کرده است و به عنوانذخیرهای با ارزش در مقابل هرگونه آسیب و مصائب ایستادگی نموده است.
ترکیب شیمیایی: "آیو"Auاز واژه لاتین به معنای “فجر طلا” یا سپیدهدم تابناک و روشن اقتباس شده است
مقالات مشابه طلا:
تاثیر رنگهای شاد در طراحی گوهرها و جواهرات
آموزش شناخت سنگ های قیمتی و جواهرات
احجار کریمه ، گوهر ، جواهر،سنگ های قیمتی
عکس موزه جواهر - تصاویر البیت آلبیت
خواص گوهرها و سنگ های قیمتی برای زنان
درهرصورت، الماس کوه نور که قرنها قدمت دارد از تاریخ ازلی خوددر سال۱۷۴۷ دستنخورده باقی ماند، الماس با تراش باشکوه رز کهطرحهای پیچیده گلداری رابه نمایش میگذاشت. الماس کوه نور، پس ازردوبدل شدن میان فرمانروایان هندی و ایرانی بهعنوان یکی ازغنایم چشمگیر جنگی در سال۱۸۴۹ به انگلستان منتقل شد...
در صورتی که الماس افسانهای"هوپ" Hope در زمره گنجینههای ملیآمریکا قرار گیرد، الماس تاریخی کوه نور معادل انگلیسی آن به شمارمیآید. با توجه به شکل کنونی هوپ به عنوان بخش کوچکی از "بلوآیس"Blue Ice، کوهنور نیز قطعهای از الماس است که از مبداء اصلیخود جدا افتاده است.
با توجه به کاهش وزن هوپ از ۶۷ به۴۵ قیراط، ربوده شدن آن درسال۱۷۹۲ از خزانه فرانسه (مکانی که جواهرات سلطنتی در آننگهداری میشود)، این امر باورنکردنی تلقی نمیشود، اما کاهش وزنکوه نور از ۱۸۵ به۱۰۵ قیراط در سال۱۸۵۲ به راحتی قابل توجیهنیست. ازاینرو تصمیم به تراش مجدد این شاهکار هنری و قدیمیمیتواند تبدیل به بزرگترین تراژدی عصر شود که میبایست در مباحثزیباشناختی مورد بحث قرار گیرد.
بهطوریقین اقدام مزبور تحت تأثیر گرایشات آگاهانه کنونی بهسبک تراش الماس در قرون۱۶ و ۱۷، نوعی بازاندیشی اساسی قلمدادمیشود. به گفته اسکارات جواهرشناس و یکی از ۸ مؤلف تحقیق اخیر درزمینه جواهرات سلطنتی، براساس استانداردهای فنی آن زمان، تراشمجدد کوه نور خود موفقیتی عظیم محسوب میشود، اما با توجه بهمعیارهای کنونی، هنوز به نتیجه دلخواه دست نیافتهاند.
اسکارات برخلاف تمایلات خودخواهانه و منفعتطلبانه حاکم بر قرن۱۸ در سرتاسر اروپا نسبت به برتری تراش برلیان به سبک جدید درمقایسه با نمونههای گذشته، به بررسی کوه نور بهعنوان قربانیشرایط تاریخی گرایش نشان میداد. دورانی متعلق به قبل از سال۱۸۰۰ که در آن تجار سعی داشتند تودههایی از سنگهای مورد نظر رابراساس سبک جدید تراش دهند.
تغییر محل سکونت "کوه نور" و مبادله آن بین ایران و هند،نوسازی “کوه نور” را به تعویق انداخت. کشورهایی که در آن،طرفداران سبک قدیم تراش، به تأثیر طراحی تراش بیش از نمایشدرخشش جواهر، در افزایش درجه زیبایی ساختاری و ظاهری توجه داشتند.
درهرصورت، الماس کوه نور که قرنها قدمت دارد از تاریخ ازلی خوددر سال۱۷۴۷ دستنخورده باقی ماند، الماس با تراش باشکوه رز کهطرحهای پیچیده گلداری رابه نمایش میگذاشت. الماس کوه نور، پس ازردوبدل شدن میان فرمانروایان هندی و ایرانی بهعنوان یکی ازغنایم چشمگیر جنگی در سال۱۸۴۹ به انگلستان منتقل شد.
تقریبا از این دوران به بعد بود که اعضای مکتب توسعه انگلستانتصمیم گرفتند تا بر جلوه ظاهری سنگ افزوده و آن را از معمول خارجسازند. در عرض یک سال جواهر مزبور مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفتکه انجام هر نوع اقدام فوری و سریع را ضروری میپنداشتند. سپس،هنگامی که بدون هیچ گونه برنامه مدونی در نمایشگاه بزرگ۱۸۵۱ درمعرض تماشا قرار داده شد، مسابقهای عمومی میان تماشاچیان علاقهمندجامعه انگلستان در زمینه انتخاب جواهر به اجرا درآمد.
مقالات مشابه الماس:
شناخت الماس و درجهبندی الماس Daimond Grading
الماس سنگ متولدین فروردین، گوهر خوشبختی
تشخیص سنگ الماس طبیعی از مصنوعی
الماس کامیلیون، کاملین، کاملیون و کاملئون
عکس موزه جواهر - تصاویر الماس و یاقوت
سنگهایی که دارای فلورسنسی بسیار قوی هستند در زیر نور خورشیدمات دیده میشوند. بنابراین باید عملColor Grading را در محیط بامنبع نوری بدونUV انجام دهیم چون اگر UV داشته باشد و الماس همفلورسنسی داشته باشد اشعهUV، رنگ سنگ را متفاوت به ما نشانمیدهد....
در زمانی که مواد در معرض تشعشعات با انرژی بالا مانند ماوراءبنفش و اشعهِX قرار میگیرند این تشعشعات به الکترونهای بعضی ازاتمها ضربه وارد کرده و آنها را از مدار اولیه خود به مدار بالاترانتقال میدهد. با قطع شدن منبع تشعشع، این الکترونها به مداراولیه خود بازگشته و انرژی کسب شــــده را در بعضی از موارد بهصـــورت نور مرئی آزاد مــــــیکند. به این عمل فلورسنسیمیگویند.
- فسفرسنسی:
چنانچه تشعشعات پس از قطع منبع انرژی همچنان به تشعشعات ادامه دهند این عمل را فسفرسنسی گویند.
بعضی از الماسها خاصیت فلورسنسی دارند که حدود ۵۰ درصد الماسهایموجود در بازار این خاصیت را دارند و از این تعداد۵۰ درصد، حدود۱۰درصدآنها دارای خاصیت فلورسنسی بسیار قوی بوده. به طوری که حتیتحت نور خورشید که مقداریUV دارد نیز خاصیت فلورسنسی نشان میدهند.
معمولاً اکثر الماسها که دارای فلورسنسیاند این خاصیت را بهرنگ آبی نشان میدهند و تعداد کمی از آنها به رنگهای سفید، زردونارنجی نشانمیدهند.
اثر فلورسنسی بر روی الماسهای مختلف متفاوت است. مثلاً یک سنگI زرد که فلورسنسی شدید آبی دارد میتواند بیرنگ شود. چون اینفلورسنسی تأثیر خنثیکننده در رنگ دارد. بهعبارت دیگر چنانچه یکالماس زرد روشن دارای فلورسنسی قوی آبی باشد این فلورسنسی موجببهتر دیده شدن رنگ آبی میشود.
سنگهایی که دارای فلورسنسی بسیار قوی هستند در زیر نور خورشیدمات دیده میشوند. بنابراین باید عملColor Grading را در محیط بامنبع نوری بدونUV انجام دهیم چون اگر UV داشته باشد و الماس همفلورسنسی داشته باشد اشعهUV، رنگ سنگ را متفاوت به ما نشانمیدهد. میکروسکوپهایGemalogy که دارای نور فلورسنت در Over Hed هستند نیز برای عملColor Grading به صورت شخصی مناسب است.
تفاوت بین سه رده اول رنگ را -DEF- به صورت کمی متفاوت درشفافیت سنگ -Transperency- میبینیم و این در صورتی است که سایزسنگ از ۲۵ سوت بیشتر باشد و اگر زیر۲۵ سوت باشد اصلا تفاوتی نمیبینیم.
در سه رده بعدی-GHI- چنانچه سنگ در کنار یک نمونهD قرار گیردامکان دیده شدن تفاوت وجود دارد. در حالی که اگر به تنهایی دیدهشوند رنگ آنها به دقت قابل تشخیص نیست و ازاین شش رده به بعدرنگها دیگر قابل تشخیص هستند.
مشخصاتMaster Stone
۱)وزنMaster Stone باید حداقل یک چهارم قیراط - ۰۰۲۵سوت - باشد.
۲)اندازهِMaster Stone ها باید یک اندازه باشد.
۳( هیچ کدام دارای فلورسنسی نباشند -ضعیف و متوسط میتوانند باشند.-
4)Clarity آنها از ۱SI به بالا باشد.
۵) نوع تراش از نوع گرد باشد.
۶)نوع تراش آنها حداقل۲Class تراش باشد.
۷)از بین سنگهای زرد انتخاب میشوند نه قهوهای
برایColor Grading باید فاصله الماسها تا منبع نور cm ۱۰باشد وهمچنین سنگها را روی یک سطح سفید مات قرار داده و سطح از جنسیباشد که ایجاد فلورسنسی نکند -زیر UV امتحان شود.-
مراحل کار : Color Grading
۱)پاک کردن سنگ
۲(حتما عملPloting را قبلا انجام داده باشیم.
۳(سنگ را روی سطح به صورتFace Down قرار داده و از رویPavilion شروع به بررسی میکنیم. زیرا اولاً تجمع رنگ در Pavilion بیشتراست ثانیاً انعکاس نور مزاحم ما نیست.
۴(چون در گوشهها تجمع رنگ بیشتر است بنابراین باید به همهِ پاویلیون دقت داشته باشیم نه به گوشهها.
۵( همیشه بهخاطر داشته باشیم قسمتهای مشترک سنگ را باMaster stone ها مقایسه کنیم و دیدی مشابه به سنگ و Master stone داشته باشیم.
۶( فاصله بین Master Stone ها را که بهصورت ردیفی چیده شدهاند بایدبه اندازه نیم اینچ تنظیم کنیم و ترتیب قرار گرفتن، از چپ به راست - ازروشن به تیره - چیده شوند.
۷)برای شروع کار سنگ را در جلو ردیف Master ها حرکت داده و هر مستراستونی را که رنگ آن به سنگ مورد آزمایش نزدیکتر بود در نظر گرفته و سنگرا در دو طرف Master stone مورد نظر مقایسه کنیم.
باید دقت کرد تا در حین اینکه سنگ و Master stone بسیار نزدیک هم قرارمیگیرند ولی با هم در تماس نباشند سپس تصمیم خود را بر مبنای اینکه سنگاز Master stone روشنتر، تیرهتر یا مشابه آن است میگیریم.
لازم بهذکر است که شاید ناچار شویم سنگ را با چند Master stone مختلفبه صورت تک تک مقایسه کنیم اگر پس از کمی آزمایش قادر به تصمیمگیری قطعینبودیم بهتر است آزمایش را متوقف کرده و چند دقیقهای به چشم استراحت دهیمو کار را از ابتدا تکرار نماییم.
حالات مقایسه یک سنگ با Master stone
۱)چنانچه سنگ، در سمت چپ Master stone تیرهتر و در سمت راست آنروشنتر بهنظر آمد به این معنی است که رنگ سنگ ما مشابه Master stone است.
۲)چنانچه رنگ سنگ در سمت چپ تیره تر و در سمت راست مشابه بهنظر آمد نتیجه میگیریم که رنگ سنگ مورد آزمایش کمی تیرهتر است.
۳(چنانچه در سمت چپ مشابه و در سمت راست روشنتر بهنظر آمد نتیجهمیگیریم سنگ کمی روشنتر است. به این حالت که سنگ در یک طرف Master stone کمی روشنتر و در طرف دیگر کمی تیرهتر بهنظر میآیدMaster eye efect گویند.
نحوه قرار گرفتن و دیدن سنگ
الویت اول( به موازات و دید درون - Pavilionبهترین حالت دید-
الویت دوم( عمود بر Pavilion
لویت سوم( از زاویه دید عمود بر Pavilion
تراش Cut
خلوص Clarity، رنگColor جزء طبیعت سنگ است و اهمیت بیشتری از تراش درارزش سنگ دارند. چون اینها قابل تغییر نیستند ولی تراش سنگ قابل اصلاحاست.
اساس کار ما در تراش، تراشهای گرد است زیرا بهترین و محبوبترین تراشهمان تراش گرد برلیان است زیراSparkling ، Dispersion، Briliancy بهبهترین نحو در این نوع تراش دیده میشود.
در بازار بینالمللی Briliancy را زندگیLife و به جای Dispersion نیز آتشFire گویند و در بازار ایران Briliancy را آب گویند.
معمولا همهِ الماسهای تا سه قیراط را سعی میکنند گرد بتراشند ولی ازسه قیراط به بالا را Fancy تراش میدهند. در قرن اخیر چشم مردم عادت بهدیدن الماس گرد دارد بنابر این زیر سه قیراط را گرد میتراشند و وقتی ازسه قیراط بیشتر باشد حالت نمایشی پیدا میکند.
از لیزر برای تراش استفاده نمیشود- با آنکه لیزر بهراحتی میتواندالماس را بتراشد.- زیرا ضایعات ایجاد شده و دور ریز ایجاد شده در تراش بالیزر بیشتر است همچنین بهدلیل حرارت بالای لیزر و بخار شدن قسمتی از سنگدور ریز سنگ بالا است. بنابراین الماسهای بزرگ را با لیزر نمیتراشند. تراشهای Fancy ارزش هنری و قیمت خاص دارند ولی از نظر تعداد Facet درPanilion، Crown با تراشهایRound مطابقت دارند ولی Facet های مشابهممکن است هم اندازه نباشند.
Keel Lineاکثر Fa ncy cut ها دارای Qulet خطی هستند که به آن Keel Line گفته میشود یا به عبارت دیگر به خطی که اکثر انواع Fancy cutهابهجای Qulet در انتهای Pavilion واقع شده Keel Line گفته میشود
مقالات مشابه الماس:
شناخت الماس و درجهبندی الماس Daimond Grading
الماس سنگ متولدین فروردین، گوهر خوشبختی
تشخیص سنگ الماس طبیعی از مصنوعی
الماس کامیلیون، کاملین، کاملیون و کاملئون
عکس موزه جواهر - تصاویر الماس و یاقوت
اغلب هدایای هندیها در مراسم مختلف طلاست. این فلز در مراسم ازدواج هندوها و مسلمانان اهمیت ویژهای یافته و موقعیت یک خانواده اساسا با توجه به میزان طلایی که عروس بهعنوان جهیزیه به خانه شوهر میآورد سنجیده میشود...
تلألو و درخشش طلا همواره نظر هندیان را به خود معطوف داشتهاست. نور وجلای چشمگیر آن بسان خورشید فروزانی میماند که گنبدهای طلایی و درخشانمعابد و مساجد را در اقصی نقاط شهر باوجود خود منور نمودهاست. آهنگ وسر و صدای جواهرات زرد رنگ در بازارهای پر ازدحام گوشها را مینوازد وجامههای ابریشمی زنان با تاروپودی از طلا چشمها را خیره میکند. شالودهساختار اجتماعی هند چنان با طلا در آمیخته که سبب شده هند از دیگر کشورهامتمایز شود.
میزان تولید طلا در این کشور اندک است و تنها هر سال از معادن کوچک” بهارتBharat “ و” هویHuti “ ۲تن استخراج میشود. با این وجود عطشسیریناپذیر هند را تبدیل به بزرگترین خریدار جهان کردهاست. درحالیکهدولت هند نیاز مبرمی به سرمایهگذاریهای خارجی دارد، مقادیر عظیمی از طلادر دست مردم و خانوادههایشان است. میزان مالکیت دولت نسبت به ۴۰۰ تن طلادر برابر ۸ یا ۱۲ هزار تن طلایی که در اختیار ارگانهای خصوصی قرارداردبسیار اندک بهنظر میرسد. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که اینمیزان طلا در کجاست و چرا طلا در نزد میلیونها نفر از مردم هند تا ایندرجه از اهمیت برخورداراست؟
طلا در هند اعتبار مالی و عاطفی بسیار فراوانی یافتهاست و به عنوان مانعی بر سر راه تورم و کاهش ارزش روپیه سمبل امنیت اقتصادی، ثروت وپایگاه اجتماعی بهشمار میرود. هم اکنون در این کشور با جمعیتی حدود یکبیلیون نفر طلا تبدیل به کالاهایی حیاتی و مهم شدهاست، بهطوریکهتاروپود لباسهای گران قیمت ابریشمی از طلاست و حتی شیرینی مجالس مهم باورقههای ترد و شکنندهای از طلا تزئین میشوند.
اغلب هدایای هندیها در مراسم مختلف طلاست. این فلز در مراسم ازدواج هندوها و مسلمانان اهمیت ویژهای یافته و موقعیت یک خانواده اساسا با توجهبه میزان طلایی که عروس بهعنوان جهیزیه به خانه شوهر میآورد سنجیدهمیشود.
مجموعه طلایی که برای آراستن عروس در مراسم ازدواج مورد استفاده قرارمیگیرد، شامل ۲ گوشواره، یک سنجاق بینی، یک حلقه و گردنبند و ۲ النگو استکه همگی از طلای ۲۲ عیار بوده و معادل ۲۰ الی ۲۰۰ گرم وزن دارند.
سالانه در این کشور میلیونها عروسی برگزار میشود و هدایای بسیاری ازطلا در این گونه مراسم رد و بدل میشود. برخی از اینگونه جواهرات متعلقبه گنجینه خانوادگی عروس است که از هنگام تولد او به مرور زمان توسطوالدین جمعآوری شدهاند.
فصل ازدواج از ماه اکتبر آغاز میشود، بدین لحاظ تقاضا برای خرید طلا وتحت تاثیر آن قیمت نیز افزایش پیدا میکند. وضعیت آب و هوایی، تعدادروزهای فرخنده و مناسبتها بر میزان تقاضا مؤثرند، ضمن آنکه مراسم محلیبخشهای مختلف جامعه و موسم بارندگی از جمله عوامل اساسی در این رابطهبهشمار میآیند.
از طرفی طلا در میان کشاورزان بهویژه پس از برداشت محصول فراوان وبرگزاری مراسم خاص آن اهمیت بسیاری یافته است. از جمله مراسمی که موجبافرایش تقاضا نسبت به طلا میشود شامل ”دیوالیDiwali“ ( جشن آتش وروشنایی)، ”دورگا پوجا Durga Pooja“( سمبل پیروزی حق بر باطل) و ”پونگالPongal“ و” اونامOnam“- فصلهای برداشت در تامیل ”نادوTamil Nuda“ و ”کرالاKerala“ است.
”دریک ما کادوDerrick Machalo“ مدیر محلی شورای جهانی، طلا را جزءلاینفک زندگی هندیان دانسته و معتقد است که از آن بهعنوان هدیه در مراسمازدواج و مذهبی، جشنها و مناسبتهای مختلف استفاده میشود. بهطوریکهصرفنظر از ارزش مذهبی، در زمینه سرمایهگذاری نیز فلز ارزشمندی قلمدادمیشود.
در حقیقت طلا در میان قشرها و طبقات اجتماعی هند نفوذ و تاثیر خود رابهجای گذاشتهاست. بهطوریکه تاجر ثروتمند شهر و کشاورز فقیر هر دو بهیک دیده به آن مینگرند و در پی دستیابی به آن از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.
مقالات مشابه طلا:
طراحان با ارائه جواهراتی مزین به سنگهای قیمتی در رنگهایشاد و زنده، که خود جلوهای از رشد احساسات و درک عمومی تحت تأثیرپیشرفت اقتصاد جهانی بهشمار میآید، شور زندگی را در طرحهایشانبهنمایش میگذارند.
- رنگ سنگها چگونه بیماریها را التیام میبخشند؟
تاثیررنگها برروی زندگی بشر، از بدو پیدایش انسان، یعنی زمانی کهزندگی تحت تاثیر تاریکی و روشنایی قرارداشت، از اهمیت قابل توجهی برخورداربود. در اوایل قرن بیستم، تحقیقاتی در مورد رنگدرمانی توسط ردولف استینردر اروپا انجام گرفت که طی آن، او مشخص کرد کیفیت ارتعاشی رنگهای خاص،تحت تاثیر اشکال معین میتواند تاثیرات مخرب یا سازنده برروی جاندارانداشته باشد.
در سال ۱۹۴۰میلادی. یک دانشمند روسی بهنام کروکف ادعا کردرنگ قرمز، بخش سمپاتیک سیستم عصبی خودکار و رنگ آبی، بخش پاراسمپاتیک اینسیستم را تحریک میکند. یافتههای این دانشمند در سال ۱۹۵۸ توسط دانشمنداندیگری بهنام جرارد مورد تایید قرارگرفت. مطابق نتایج بهدست آمده از اینتحقیقات، رنگ قرمز سبب تحریکپذیری و درنتیجه اضطراب میشود، درحالی کهرنگ آبی موجب تسکین و احساس آرامش میگردد. براساس خواص درمانی رنگ آبی،در زمینه استفاده ثانوی از این رنگ در درمان بیماریهای مختلف پیشنهادهاییارائه شد.
- موج آبی
طراحان با ارائه جواهراتی مزین به سنگهای قیمتی در رنگهایشاد و زنده، که خود جلوهای از رشد احساسات و درک عمومی تحت تأثیرپیشرفت اقتصاد جهانی بهشمار میآید، شور زندگی را در طرحهایشانبهنمایش میگذارند. در چند سال اخیر، رنگ نقش مهمی در طراحیجواهرات ایفا کرده است. ماهیت هیجانبرانگیز و شادیآور طرحهاینوین، سبب شده است که جواهرات از موقعیت ویژهای در دنیای مدبرخوردار شوند. قلمرو مد و جواهرات دو محدوده تفکیکناپذیر محسوبمیشوند ولی این شرایط گویای رابطه تنگاتنگ میان آن دو وتأثیرپذیری جریان فعالیتهایشان از یکدیگر است.
به گفته کارشناسانمد، استفاده از جواهرات هماهنگ با سبک رایج پوشاک، بر جذابیت افرادمیافزاید.تنوع رنگ یاقوت کبود Sapphire سبب شده است که این سنگ گرانبهادر میان طراحان و تولیدکنندگان جواهر از محبوبیت بسیاری برخوردار شود.امروزه رنگها در سطحی گسترده به عنوان یک ابزار درمانی در بیماریها مورد توجه قرار گرفتهاند.
برخی سنگهای رنگی خاص، اثرات قابل اندازهگیری و قابل پیشبینی بررویسیستم عصبی خودکار دارند. بدین ترتیب که فشار خون، نبض و تعداد تنفس تحتتأثیر رنگ زرد (سیترین)، نارنجی (کارنلین) و قرمز (یاقوت، مرجان) به ترتیبدچار افزایش شدید، متوسط و کم میشوند و همین علایم تحت تأثیر رنگ سیاه (حدید)، آبی ( فیروزه، یاقوت کبود، توپاز) و سبز(یشم، مالاخیت) به ترتیبدچار کاهش شدید، متوسط و کم میگردند.
سنگهای رنگی صورتی مانند کانزیت، سفایر و توپاز سبب تسکین و آرامش درفرد میشود و رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب آمیز را مهار میکند. بهکارگیری رنگ صورتی در نقاشی دیوار زندانها سبب مهار رفتارهایتهاجمآمیز زندانیان و کاهش قدرت ماهیچهها در آنان میگردد و بالعکس دراینگونه موارد از رنگ زرد نباید استفاده کرد، زیرا سبب افزایشتحریکپذیری میشود. همچنین مشخص شده است که عینکهای رنگی آغشته بهرنگهای رقیق میتوانند کمک مؤثری در درمان اختلالات یادگیری باشند.
- تاثیرات فیزیکی رنگها:
تا چندی پیش تصور میشد که رنگ تنها مرتبط با بینایی است، اما امروزهکاملا مشخص گردیده است که رنگها برای این که اثرات فیزیولوژیکی وروانشناسی خود را نشاندهند، نیازی به اینکه دیده شوند ندارند. رنگهامیتوانند توسط افراد نابینا، کوررنگ و افرادی که چشمان خود را بستهاندتشخیص دادهشوند. این پدیده که به آن بینایی بدون چشم اطلاق میشود، ازسال ۱۹۲۰ مورد مطالعه قرارگرفت. در این سال، طی آزمایشهایی مشاهده شد کهافراد هیپنوتیزم شدهای که چشمان آنها بسته است، میتوانند رنگها واشکال اشیا را با پیشانی خود تشخیصدهند.
مقالات مشابه جواهرات:
جواهرات قیمتی: طلا، پالادیم، نقره و....
تاثیر گوهرها،سنگهای قیمتی و جواهرات
توجه هنرمندان به جواهرات و سنگ های قیمتی
زبان عشق و محبت سنگ های قیمتی و جواهرات
آموزش خرید جواهرات و سنگ های قیمتی
عیارسنجی زیستمحیطی طلا و جواهرات
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات