فلزاتی هستند که شامل آهن نمیشوند. فلزاتی همانند مس و برنج را میتوان در این طبقه قرار داد. این گونه فلزات به وفور یافت میشوند..
- الوم ALUM
نمک معدنی رنگی که در رنگآمیزی مورد استفاده قرار میگیرد.کریستالهایخشکی که در آب گرم حل میشوند، محلول شورمزهای را از خود باقی میگذارندکه برای استفاده در منزل مناسب هستند. این محلول را میتوان ازدراگاستورها و داروخانهها تهیه کرد.
- افزایش میزان استحکام فلز”تابیدن“ ANNEALING
روند و پروسه گرم و سردسازی فلزات تحت درجه حرارت معین به منظور افزایش قابلیت چکشخواری و ساخت که موجب استحکام فلز میشود.
- برقراری تعادل BALANCING
قبل از لحیم کردن شکاف یا نافذ موجود، دو قسمت مورد نظر جواهر باید درآغاز به گونهای در کنار یکدیگر واقع شوند که به هنگام حرارت دیدن ازیکدیگر جدا شوند. اقدام مزبور را برقراری تعادل مینامند.
- چکش بالپین BALLPEIN HAMMER
چکش فولادی سنگینوزنی است که یک طرف آن مدور و سمت دیگر صاف است.
- فلزات پایه BASE METALS
فلزاتی هستند که شامل آهن نمیشوند. فلزاتی همانند مس و برنج را میتوان در این طبقه قرار داد. این گونه فلزات به وفور یافت میشوند.
- بزل ”دیوارکوب“ BEZEL
منظور از Bezel سبک سادهای از مخراجکاری یا ”ستینگsetting“ است که درآن از نوار باریکی استفاده میشود که دور سنگ قرار گرفته و با راندن آن بهسمت لبه و حاشیه بالا، موجب میشود سنگ در جای خود باقی بماند.
- سیمپیچیBINDING WIRE
در لحیمکاری، منافذ و درزهای سنگ توسط سیم مسدود میشود. این گونه سیمها در ابعاد و اندازههای مختلف در دسترس هستند.
- بوراکس BORAX
مخلوط گدازآوری که از سوی جواهرسازان کاربرد داشته و معمولاً در قالبمخروطی سه بعدی موجود است و باید در ظرفهای کوچک سفالین با آب مخلوط شدهتا محلول مورد نظر به وجود آید.
- بوف یا پرداختکاری BUFF
عملکرد مزبور به چرخهای پولیش ارتباط دارد که با ترکیباتی مانند” تریپولیTripoli“ یا ”رژRouge“ همراه است.
- بوف استیک BUFF STICK
منظور از اصطلاح مزبور قطعاتی از چوب در اشکال مختلف است که برای ازمیان بردن علائم و آثار ناشی از سوهانکاری و خراشیدگیهایی که توسط فلزایجاد شده بدنه آن با کاغذ صیقلدهنده پوشانیده میشود.
- صیقلدهنده BURNISHER
ابزاری کوچک، فولادی، باریک و بسیار ظریف است که برای سائیدن فلزاستفاده میشود و بدین طریق محصول نهایی پولیشیافتهای عرضه میشود.
- پروانه یا باترفلای BUTTERFLY
ابزاری کوچک و حلقوی شکل که پشت گوشواره لغزیده و آن را در جای خود نگاه میدارد.
- کابوشن CABOCHON
اصطلاح مزبور در توصیف تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی کاربرد دارد که معمولاً قسمت بالای سنگ گنبدی شکل بوده و پشت سنگ صاف است.
- ریختهگری CASTING
پروسه انباشتهسازی قالبها از فلز ذوب شده به منظور تکثیر قطعات جواهررا ریختهگری مینامند. عموماً نمونههای معمول شامل ریختهگری به شیوه ”کاتل فیشCuttlefish“ و ”لاست واکس Lost wax “میشوند. ریختهگری ”لاستواکس“ معمولاً توسط جواهرسازان استفاده میشود که تکثیر طرحهای تجاری وگرانقیمت را مدنظر دارند. برای انجام این فعالیت ریختهگران ماهر به اینکار گمارده میشوند.
- سوزن کاتر COTTER PIN
سوزن فلز و تاشو کاتر در انجام لحیمکاریهای سخت کاربرد مییابد.
- دومینگ یا ساخت گنبدی DOMING
پروسه منحنیسازی ورقه فلز که در ساخت منجوق یا مهرههای توخالی به کار گرفته میشود را اصطلاحاً ”دومینگ“ گویند.
- صفحه رسم DRAW PLATE
صفحهای فولادی حاوی منافذی درجهبندی شده و قالبی است که از درون آنهاسیمی کشیده شده تا از ضخامت صفحه کاسته و نمای آن را تغییر دهد.
- انبردست رسم DRAW TONGS
انبردستهایی بزرگ حاوی گیرههایی دندانهای شکل هستند که برای گرفتن سیم به هنگام ورود به صفحه سیم استفاده میشود.
- چکشخواری یا قابلیت انعطاف DUCTILITY
توانایی تبدیل فلز به سیم را قابلیت چکشخواری فلز نامند.
- تراش FACET
سطوح صاف و صیقلی سنگهای قیمتی تحت تأثیر تراش جلا و درخشش طبیعی ویژهای مییابند.
- یافتهها FINDINGS
منظور از یافتهها، مجموعه اطلاعاتی است که درباره سنجاقها، گیرهها،قفل و چفتهای مربوط به گوش و دیگر ابزار ساخت جواهرات جمعآوری شده است .
- ابزار ساخت -Materials
قابل استفادهترین ابزار ساخت جواهر بدون تردید “ فلز” است. قابلیتچکشخواری، قدرت، زیبایی و دوام آن شرایط ایدهآلی را برای کار فراهمنمودهاست. دیگر ابزار مفید شامل مهرهها یا “ بیدهاBeads “ و سنگها است.
- فلزات پایه و فلزات گرانبها
منظور از فلزات پایه، فلزاتی است که در آنها آهنی وجود ندارد و بهوفوردر دسترس و تاحدودی ارزان قیمت نیز هستند. انتخاب فلز مورد نظر تا حدودزیادی به خصوصیات آن مانند رنگ و وزن بستگی دارد.با توجه به برخی موارد استثنایی بهخصوص آلومینیم، پروژههای پیشنهادی را میتوان با استفاده از هر نوع فلز پایهای ساخت.
زمانی که به تکنیکهای ساخت جواهر اعتماد پیدا میکنید و در واقعاطمینان شما نسبت به آنها بیشتر میشود، بدون شک کاربرد فلزات گرانبهاگام بعدیتان خواهدبود. فلزات با ارزش، فلزات نادر و کمیابی هستند که دربرابر اکسیداسیون و فرسایش مقاومند و بهعلت راحتی اره و سوهانکاری وهمچنین جوشکاری تمیزتر، قابلیت انعطاف و تبدیل شدن آن به اشکال مختلف بیشاز فلزات دیگر طرفدار دارد.
تنها مانع کاربرد اینگونه فلزات قیمت گزاف آنها یا خرید مواد خام است. برنامهریزی دقیق بهمنظور اجتناب از اتلاف مواد موجود و جمعآوری خردههاو ذرات آن برای کسب نقدینگی و رفع معضل مذکور توصیه میشود.
تمامی فلزات به صورت ورقه، کلافهای سیمی و لولهها و میلههایی دراشکال مختلف فروخته میشوند. فلزات گرانبها بر اساس وزن به فروش میرسند وهزینه آنها بر اساس نوسانات قیمت بازار روزانه کالا متغیر است. فلزات رامیتوان به صورت ورقه به اشکال مختلف لولهای یا میلهای و سیمی خریداریکرد.
- اندازهگیری
فلزات بر حسب اندازهگیریهای مبتنی بر مقیاس سنجش، امپریال و متریک بهفروش رسیده یا مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از اندازهگیری کاربردیدر ساخت جواهرات بسیار خرد و کوچک هستند. با این وجود مقادیر مزبور برایدستیابی به نتیجهای رضایتبخش ضروری قلمداد می شوند. در طی چند دههِگذشته تولیدکنندگان و جواهرسازان اقدام به استاندارد نمودن اندازهگیریهابرحسب سیستم متریک نمودهاند، زیرا دقیقترین شیوهِ اندازهگیری بهشمارمیآید.
- یافتهها و نتایج بهدست آمده
مؤلفهها و اجزاء تشکیل دهنده جواهرات تحت عنوان " یافتهها" مطرحمیشوند و مـیتـواننـد شـامـل هـر شیای خواه تـیـــــرکهـــــایســـــاده گــــوش Earposts کــه بـرای تـزئیـن گوشواره بهکار بردهمیشوند خـواه عملیـات پیچیـده نصب مـختـص بـه حلقـههای الماس نشان،بهشوند. جواهرساز مبتدی ایــن امـکــان را دارد تـا قطعـات آمادهای رابرای طرحهایش تهیه نماید. زنجیرهای زیبا، حلقهها و گیرهها، به اشکالمختلف و به وفور در دسترس قرار دارند و خرید آنها بیش از ساختن، به صرفهاست.
- سنگها و منجوقها
ترکیب رنگ و بافت دیگر مواد با فلز همواره یکی از دلپذیرترین اقداماتدر قلمرو جواهرسازی محسوب میشده است. بهکارگیری سنگهای نیمهقیمتی وقیمتی هر دو کارکردی مهیج، جالب و مثمرثمر بهشمار میآیند.
امکان خرید اینگونه اقلام چه بهصورت منجوق یا مهرههایی سوراخ شدهبرای به بند کشیدن، یا در قالب سنگهای منحصر به فردی که صاف و صیقلی ( کابوشن ) جلوه میکنند و یا به منظور افزایش درجه شفافیت طبیعی تراشیافتهاند، وجود دارد. سنگهای کابوشن سادهترین نمونه سنگ بوده و برایفرد مبتدی در آغاز کار مناسب است
مقالات دیگر جواهر سازی:
طلا و جواهرسازی صنایع دستی ایران
الکتروفرمینگ و آبکاری در جواهرسازی
آموزش جواهرسازی ، پنج گام جواهرکار شدن
لزوم توجه به صنعت جواهرسازی و گوهر ها
ابزار و وسایل جواهرسازی و گوهر
تاریخ پریدوت از جزیره دور افتاده کوچکی آغاز میشود که ۵۰ مایل از ساحل جنوب شرقی مصر در دریای سرخ فاصله دارد. براساس تاریخ ثبت شده نام جزیره چندین بار تغییر کرده و در ادبیات کهن جزیره توپازیون Topazionنام داشتهاست..
برای فروش این جواهر سبز لیمویی در گذشته تلاش زیادی میشد اما مدل رایج سال ۱۹۷۰، فرصتی استثنائی برای این جواهر را فراهمکرد.
البته
این شرایط بیانگر آن نیست که جواهر فوق،خود زمینه را برای فروش آماده
میکند، حتی زمانی که که ویژگیهای اصلی را دارد و گوهر مهمی بهشمار
میآید؛ همانند گردنبند عتیقه باشکوهی که از سوی هنرپیشه معروف در مراسم
اهداء جوایز آکادمی آواردAcademy Awards توسط مدلی مشهور بهنام ناستاسجا
کینسکیNastassja Kinski به نمایش گذاشته شد، نمیتوان اهمیت میزان درک و
آگاهی عمومی را نادیده گرفت. گردنبند مزبور از سوی مجله پیپلPeople دو بار
توصیف شد، اما پس از آن تعاریف دلسرد کنندهای مطرح شد. در آغاز بهعنوان
گوهر ذی قیمت مهمی یاد میشد،“سنگی بهنام پریدوت سبز کمرنگ تاحدی گرانبها
مزین به طلا و الماس” و سپس جواهری ناشناخته فرض شد که در گردنبند زمردین
باشکوهی کارشدهبود.
تاریخچه: تاریخ پریدوت از جزیره دور افتاده کوچکی
آغاز میشود که ۵۰ مایل از ساحل جنوب شرقی مصر در دریای سرخ فاصله دارد.
براساس تاریخ ثبت شده نام جزیره چندین بار تغییر کرده و در ادبیات کهن
جزیره توپازیون Topazionنام داشتهاست، اما اکنون دو نام دارد: جدیدترین
نام آن زبرجدZebargad است و قبل از آن استیجان St.John”s گفته میشد.
زبرجدZebargad کلمهای عربی و به معنی پریدوتPridot است، اگرچه پریدوت از
واژه انگلیسی فاریدتFaridat گرفته شده که واژهای عربی به معنای گوهر است.
براساس
اکثر متون جواهرشناسی، پریدوت از اوایل سال ۱۵۰۰ پس از میلاد مسیح در
جزیره مزبور استخراج شده و مقارن با جنگ جهانی دوم حفاری آن انجام
گرفتهاست. اما باوجود تاریخچه طولانی، تا سال ۱۸۹۶ هنوز پریدوت در صنعت
جواهرات آمریکایی ناشناخنه بود.
کریسولیتهاChrysolites ،طبق نظر ماکس
بوئرMax Bauer، جواهرشناس مشهور، ذرات ریز معدنی بودند که بهمیزان
جالبتوجهی در آریزوناArizona یافت میشدند
مقالات مشابه پریدوت:
سنگ قیمتی زبرجد یا پریدوت Pridot
سنگ های قیمتی پریدوت، اپال و آکوامارین
تصاویر زیبا از انگشتر کابوشن پریدوت
اگر از سنگها برروی انگشت خود استفاده مینمایید، توجه کنید که سنگها طوری برروی انگشتر تعبیه شده باشند که پوست شما را مستقیما لمس نمایند، زیرا باین ترتیب قدرت بیشتری به شما منتقل میشود...
به
نسبتی که از سنگهای گرانتری استفاده میکنید، به همان نسبت نیز با
نیروهای کیهانی قویتری در ارتباط خواهید بود و این اثرات را به محیط اطراف
خود پخش مینمایید. گاه سنگهای قیمتی، بیماریها، درد و ناخوشبختی موجود
در جسم اتری فرد را بهخود جذی میکنند.
در صورتیکه فرد مبتلا به کم خونی(آنمی)، از یاقوت و مرجان، استفاده کند، این دو سنگ رنگ خود را میبازند.
اگر
فردی از نظر جسمی یا روحی سلامت نباشد، سنگهایی مانند فیروزه، رنگ خود را
از دست داده و یا رنگ آنها تغییر میکند. گاه برخی از سنگها از قبیل
توپاز، زمرد و الماس، قدرت خود را به استفاده کننده میدهند. سرعت ارتعاشی
برخی از سنگها از قبیل امتیست و سفایر موجب بیداری روحی فرد میشود، یا
پاسخگویی فرد را در مقابل ادراکات افزایش میدهد.
از سنگهای خود استفاده کنید؛ آنها را در صندوقهای آهنی یا جعبه جواهرات محبوس ننمایید.
روح و جسم خود را از این نیروهای بی نظیر که طبیعت به شما ارزانی داشته است محروم نسازید.
اگر
از سنگها برروی انگشت خود استفاده مینمایید، توجه کنید که سنگها طوری
برروی انگشتر تعبیه شده باشند که پوست شما را مستقیما لمس نمایند، زیرا
باین ترتیب قدرت بیشتری به شما منتقل میشود
برخی از سنگها در هر دو
صورت، تراش خورده و تراش نخورده، مفید هستند. با این همه برخی از سنگها
میبایستی تراش خورده و صیقلی شوند، تا اثرات خود را ظاهر سازند. یاقوت
کبود، هنگامی که تراش و صیقل خوردهاست، بالاترین اثر خود را نشان میدهد.
برعکس امتیست، بهفرم خام و کریستال، بهترین اثر خود را ظاهر میکند.
هنگامیکه
سنگی را خریداری میکنید، درباره قیمت آن زیاد نگران نباشید. درنظر آورید
که با صرف پول در خرید سنگهای قیمتی، از بیماریها جلوگیری کردهاید. در
غیر اینصورت، ممکن است نیاز به پرداخت پول بیشتری برای ویزیت پزشک یا
مخارج دارو و درمان داشته باشید. همچنین بهجای خرید و استفاده از جواهرات
نادر و بسیار گران، میتوانید از سنگهای نیمهگران استفاده نمایید که
فوائد بسیار دارند و میتوانند جانشین جواهرات نادر و بسیارگران شوند. با
این همه باید توجه کرد که سنگهای گرانبها مانند الماس، یاقوت، زمرد،
سفایر، دارای خصوصیات معجزه آسایی هستند.
مقالات مشابه :
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
خواص سنگها و گوهرها در رفع انرژی های منفی
سنگ درمانی و خواص سنگها و گوهرها
خواص سنگ عقیق از نظر ائمه اطهار
خواص درمانی عجیب جواهرات و سنگ ها
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
در حال حاضر از نظر جواهرفروشان نامدار و معتبر، تبلیغ و به نمایش گذاشتن مجموعههای جواهر در محل کار خود و آگهی دادن در مجلات پرفروش،امری عادی بهنظر میرسد.
باتوجه به افزایش فروش قلمرو جواهرات مزبور این پرسش مطرح میشود کهارائه مارکهای تجاری چگونه انجام میشود؟ پرسش مزبور را با برخی طراحانمشهور که از نام و امضای آنان برای ثبت مارکهای تجاری استفاده میشود....در دوران سلطنتی اروپا، تنها ثروتمندان و صاحبان منصب میتوانستندجواهرات را خریداری و از آنها استفاده کنند، معمولا اینکار به عهدهجواهرفروشیهای معتبر بود. طبقات پایینتر، نیز جواهرات خاص خود راداشتند، اما در کل، مواد و پروسه تولیدی در ساخت دستی آنها چندان قابلتوجه نبود. با این وجود قطعات ساخته شده جواهر اعم از کار مناسب یانامناسب امضای سازندگان خود را دارا بود.
- چرا تعیین مارک و نشان جواهر و نیز معروفیت آنها قرنها طول کشیدهاست؟
یکی از دلایل آن مقاومت اکثر خردهفروشان در انجام این کار است. معمولا خردهفروشان تجارت خانوادگی را پیشه خود کرده و سعی میکردند برشهرت و معروفیت خود بیافزایند. مسئله دیگر وادار کردن تولیدکنندگان بهنوشتن نام خود بر روی جواهرات بود.
سنت حاکم در ۲۰ سال گذشته تغییر اساسی کرد، بهطوریکه تعدادی ازطراحان تصمیم گرفتند به خاطر کارشان شناخته شوند. آنها کار خود را بهآرامی و از روی نظم انجام میدادند، بهدقت بهنظر افراد توجه کرده و شخصادر گالریها حاضر میشده و برای جذب مشتری تبلیغات میکردند.
در حال حاضر از نظر جواهرفروشان نامدار و معتبر، تبلیغ و به نمایش گذاشتن مجموعههای جواهر در محل کار خود و آگهی دادن در مجلات پرفروش،امری عادی بهنظر میرسد.
باتوجه به افزایش فروش قلمرو جواهرات مزبور این پرسش مطرح میشود کهارائه مارکهای تجاری چگونه انجام میشود؟ پرسش مزبور را با برخی طراحانمشهور که از نام و امضای آنان برای ثبت مارکهای تجاری استفاده میشود، درمیان گذاشتیم:
- تعیین هویتEstablish An Identity
هنری دونیHenry dunay طراح با تجربه و مشهور میگوید:“ نخستین روزی کهبه ساختن مدلهای تجاری کردم، زمانی بود که مجموعهای کامل و آشنا برایعموم مردم طراحی کردم. مدلهای تجاری زمانی کاربرد دارند که مشتریان باسبک کار شما آشنا بوده و شما را بشناسند.
هنگامیکه مشتریان با قطعات جواهر شما آشنا میشوند، میتوانیدنمونههای جدیدی را به آنان پیشنهاد کنید و سبب گسترش مدلهای تجاری خودشوید. وسعت فعالیتDunay تاحدی است که مدلهای جدیدی از ساعت، کمربند،جواهرات و اشیاء هنری در میان دیگر کارهای او دیده میشود.
جدا از تعداد چشمگیر مشتریان و مجموعههای او در سطح بینالمللی، کارتبلیغاتی او محدود است و فقط در برخی نمایشگاههای تجاری شرکت میکند. اوچگونه توانسته است به چنین شهرتی برسد؟
Dunay با لبخند میگوید: همسرش لیندا گلداستینLinda gold stein حدود ۲۰سال در بخش روابط عمومی کار میکرده. او همکاری میان طراح و مسئول تبلیغاترا مهم میداند.“
او به گل سینه کبوتر صلح اشاره میکند که در مراسم اهداءجوایز آکادمی، بر یقههای بسیاری از هنر پیشههای مشهور مزین شده بود و اورا به جایگاه ویژهای رساند. طراح نیویورکی جوی هسJoe Hess معتقداست که اولین گام برای معرفی معرفی کالاهای تجاری، توصیف دیدگاه فردی است.
یک مجموعه باید از وحدت و هماهنگی اجزاء برخوردار بوده و شناختنی باشد. مرحله بعد، انتخاب خردهفروشانی است که با مدلهای شما آشنا بوده و درتبلیغ و فروش مجموعهها با شما همکاری میکنند. او میگوید: در صورتی کهپول چندانی در اختیار ندارید بهترین راه حل آن است که در قلمرو خاصی کارخود را با جواهر فروش معتبری آغاز و محدوده آگهی و تبلیغ خود را به بازارو گروههای محلی معطوف کنید
مقالات مشابه جواهرات :
توجه هنرمندان به جواهرات و سنگ های قیمتی
نگاه جدید به سنگ های قیمتی و جواهرات: Jewel action
زبان عشق و محبت سنگ های قیمتی و جواهرات
آموزش خرید جواهرات و سنگ های قیمتی
عیارسنجی زیستمحیطی طلا و جواهرات
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
معرفی گوهرها و سنگ های قیمتی معروف
ما یکبار برای خرید با هم به جواهرفروشی رفتیم. فروشندههازمانی که شما با هم هستید در فروش کالای خود مصر بوده و سماجتنشان میدهند. آنها از k خواستند در جایی بنشیند، سپس آمرانه از منخواستند که هرچه زودتر حلقهای را خریداری کنم و بدین ترتیب نظرهمسرم را بدان جلب نموده و موجبات خوشنودی او را فراهم سازم....
اکثرزوجها رسمیت نامزدی را منوط به داشتن حلقهای الماس نشانمیدانند. درایالت متحده تقریبا هرسال ۲۰۳میلیون مورد ازدواج صورتمیگیرد و براساس آخرین آمار ارائه شده ازسوی دی بیرز 81DeBeers درصد عروس ها حلقه نامزدی دریافت میکنند.
به ۷۴درصد از عروسها حلقه نامزدی الماس داده میشود (با اینفرض که دیگر از آنان حلقههای آنتیک یا به جامانده از ارثیهخانوادگی دریافت میکنند). میزان مزبور اندکی بیش از۱۰۷میلیون حلقهنامزدی الماس است که هرسال درایالات متحده به فروش میرسد. باتوجه به میانگین هزینه هرحلقه معادل ۲۰۰۰ دلار، جواهرات عروسیبا توجه به اهمیتی که دارند، ازنظراقتصادی باثباتترین بخش بازاربهشمار میروند.
Jck ، دربهار سال گذشته تحقیقی را درباره دو گروه از نامزدها و افرادی که بهتازگی ازدواج کرده بودند، آغازنمود.
ما از پشت آیینهای یک طرفه به مشاهده ۱۴ زوج پرداختیم کهدرباره تجربیات خود از خرید حلقه سخن میگفتند: بخش اعظم گفتههایآنان از نظر ما، تعجب آور که نه، بلکه آموزنده بود. در مجموع باتوجه به نظرات شرکت کنندگان در تحقیق، جواهر فروشان مستقل درمقایسه با فروشگاههای بزرگ عملکرد بهتری داشتند.(در اینجا منظور مااز فروشگاههای مهم زنجیرهای، مراکز بزرگ تجاری و بخشهای نگهداریاز جواهرات برای فروش است). در نهایت، جواهرفروشان به این نتیجهرسیدند که برای استمرار تجارت خود، نیاز به انجام برخی فعالیتهادارند.
یافتههای اساسی
توجه به آموزش افراد، تقویت حس اعتماد در مشتریان و مدلهایحلقه از جمله مسائلی بودند که مورد بحث قرار گرفتند. از نظرجواهرفروشانی که بیشتر به عرضه نمونههای الماس نشان گرایش نشانمیدادند، قیمت اصلی حلقه نامزدی به سنگ بهکار رفته در آن بستگیدارد اما جذابیت و زیبایی آن به "ساخت setting” ارتباط مییابد کهاز اهمیتی فراتر از یک طرح برخوردار است.
طبق نتایج بهدست آمده، مردان اکثرا بهدنبال اطلاعاتی بودندکه دلایل برتری برخی نمونههای الماس نشان را در مقایسه با مواردیا مدلهای دیگر توجیه کند و بیشتر زنان به نحوه تراش، طرح ساخت وظاهر حلقه توجه میکردند. در این تحقیق، مشخص بود که مردان اولینتصمیم گیرندگان بهشمار میروند که ترجیح میدادند به تنهایی یا بادوست خود به خرید بروند. با وجود آنکه تلاش مردان بر آن بود تاحلقه دلخواه خود را خریداری کنند، اما آنان هنگام خرید با نامزد یاهمسر خود، چندان درباره مدل حلقه اظهار نظر نمیکردند.
از طرفی تعدادمعدودی نیز از زوجها، قبل از خرید، تحقیقاتی را انجام میدادند. عروسها مایل بودند آنچه را که میپسندند خریداری کنند. از اینلحاظ، مدلهای دلخواه خود را نشان میدادند و سعی میکردند تا نظردامادها را به آنان جلب کنند.
در این رابطه میتوان یکی از علل طرز رفتار مردان را ناشی ازاسترس و فشار بسیاری دانست که خرید حلقه به همراه همسر، موجباتآن را فراهم میسازد. در اینجا نمونهای را مطرح میسازیم:
ما یکبار برای خرید با هم به جواهرفروشی رفتیم. فروشندههازمانی که شما با هم هستید در فروش کالای خود مصر بوده و سماجتنشان میدهند. آنها از k خواستند در جایی بنشیند، سپس آمرانه از منخواستند که هرچه زودتر حلقهای را خریداری کنم و بدین ترتیب نظرهمسرم را بدان جلب نموده و موجبات خوشنودی او را فراهم سازم.
درچنین شرایطی برای من چندان اهمیتی ندارد که به جواهر فروش بگویمعلاقهای به انجام اینکار ندارم، یا برای چنین اقدامی نیاز بهفکر کردن دارم و مواردی از این قبیل. اما زمانی که شخص دیگری باشما است و نمیخواهید احساسات وی را جریحهدار سازید، مجبور به انجامکاری میشوید که از آن راضی نیستید. آنها هم از فرصت سود جسته واحساسات شما را به بازی میگیرند، ضمن آنکه میدانیم پیشنهاد خریدحلقه نیز از جنبه احساسی و عاطفی برخوردار است. در نتیجه بیشترمایلم که به تنهائی خریدکنم.
زنان نیز اکثرا به طور محرمانه، این موضوع را مذکر شدهاند که ازانتخاب مدل توسط نامزدهایشان واقعا راضی نبودهاند. برای مثال،خانمی سعی میکرد تا عدم علاقه خود را نسبت به حلقه انتخابیشوهرش بروز ندهد، با این وجود رفتارش حاکی از عدم علاقهاش بهحلقه بود، به ویژه آنکه آن را مانند حلقه خواهرشوهرش میدانست! چنین رفتاری شوهرش را هم دچار سوء تفاهم کرده بود. سرانجام مجبورشد حلقه دلخواه همسرش را بپذیرد، در حالیکه علاقهای به آن نداشت.
علیرغم وقوع چنین شرایطی، زنان گرایشی به داشتن نقشی فعال درگزینش مدل مورد نظر نشان نمیدهند، همسرانشان نیز فرصت انتخابیآزادانه را به آنان نمیدهند، یکی از علل عدم تمایل عروسها بهاینکار، میتواند ناشی از علاقمندی آنان به شگفتانگیز جلوه دادنچنین اقدامی باشد. با این وجود بسیاری از عروسها هستند که خود (یابا دوست خود) حلقه مورد نظرشان را میخرند یا به تنهائی برای دیدنحلقه به جواهرفروشی میروند، اما اغلب آنان از اینکه وقت فروشندهرا میگیرند، اظهار ندامت میکنند. عدهای هم معتقدند که عدم علاقهآنان به خرید ناشی از رفتار نادرست فروشندهها در ارائه اطلاعاتیبیشتر به مشتری بوده است .
نمونه این شرایط را میتوان در اظهار نظر یکی از خانمها یافت: من اغلب به تماشای حلقهها میپرداختم. به نظر من شلوغی جو مکانفروش بر روی رفتار فروشنده تأثیر میگذارد. از طرفی آنان از نگاهشما به قصد واقعیتان برای خرید پیمیبرند.
از این رو هنگامی کهتعداد مشتریان زیاد است ممکن است به سئولات افراد بهخوبی پاسخداده نشود. اما زمانی که تعداد خریداران اندک است برای جلب نظرمشتری، او را راهنمائی نموده و از شما درخواست میکنند که حتمانامزدتان را به اینجا بیاورید و از این قبیل گفتهها. البته نحوهبرخورد فروشنده با مشتری به شخصیت وی نیز بستگی دارد.
فرد دیگری نیز میگفت:" من زمانی که مغازه یا جواهرفروشی راچندان شلوغ نمیدیدم وارد میشدم. سپس به سرعت مدلها را تماشامیکردم. نمیخواستم وقت آنان را بگیرم و از اینکار احساس ناراحتیمیکردم، بهخصوص آنکه فروشنده متوجه شده بود که چیزی را نخواهمخرید."
این دادهها نشان میدهند که جواهرفروشان باید محیط کار خود رافارغ از هرگونه تنش و فشار ساخته و موجبات جلب توجه زنان رافراهم نمایند. طبق تحقیقات بهعمل آمده از سوی شورای جهانی طلا،مرکز اطلاعات مروارید پرورش داده شده و مرکز اطلاعات "نقره silver” ، زنان بیشترین خریداران بهشمار میآیند، از این جهت جواهرفروشاننباید حتی افرادی که صرفا به تماشا میپردازند و قصد خرید ندارند رااز خود دور کنند. شاید او امروز خریدار نباشد اما احتمالا در طول زندگیخود جواهرات بسیاری را خواهد خرید.
مقالات مشابه حلقه ازدواج:
کاربرد سنگهای قیمتی رنگی در حلقههای نامزدی
خواص سنگهای قیمتی و نگین انگشتر , جواهر, عقیق ,فیروزه ,حدید ,شرف شمس
احادیث ائمه درباره نگین انگشتر
خواص درمانی انواع انگشتر و عطر
تصویر جواهرهای زیبا : عکس انگشتر یشم قرمز