روش مذکور شیوه جدیدی نیست و تنها از طریقپولیش، تغییرات سطحی انجام میگیرند. وی شیوه کاربرد حرارت بسیار زیادبه منظور ترمیم شکافهای موجود در سنگ را اقدامی مؤثر دانسته ومعتقد است که به این طریق میتوان به کمک «کوراندومهای» Corundum مصنوعی منافذ موجود را از میان برد، با وجود این ممکن استشکافهای سطح برخی سفایرهای پولیش یافته پس از ترمیم نیز باقیبمانند، اگر چه شناسایی آنها همواره میسر نیست...
صنعت جواهر خواهان ارزیابی شیوههای موثر در بهبود کیفیتکانیهای قیمتی است، اما شناخت سفایرهای جدید تایلند که حرارت زیاد،تغییر و تحول مییابند، بسیار دشوار است.
بررسی ترکیبات شیمیایی سفایرهای صورتی و نارنجی تایلند که به «پدپااردشاPadparadscha» شباهت دارند از نظر جواهرشناسان، بحثپیرامون علت رنگ این نوع سنگها را شدت بخشیده است.به هر حال تحقیقات وسیعی درباره یاقوت «مونگ هاسو Mong Hsu» ویاقوت «سانجی Songea» و سفایرهای سبز مایل به آبی، زرد، نارنجی ولاجوردی آغاز شده است.
روش تزریق رنگ بر روی سطح پس از چند دهه کاربرد، شیوهایبهطورکامل شناختهشده محسوب میگردد، اما سفایرهای جدید تایلند کهدر حرارت زیاد تغییر شکل مییابند، هنوز مسالهحلنشدهای است.
- این سنگ یک شبه سفایر محسوب میشود
«کن اسکارات» Ken Scarratt ، مدیر واحد مرکزی تحقیقات و بخشکانیشناسی انجمن تجاری آمریکا، در خبرنامه "On Line" مدعی شد کهسفایرها تحت تاثیر حرارت بسیار متبلور، و بر اثر جریان گدازش ذوبمیشوند. سپس هنگامی که سرد شدند، دوباره تبلور یافته و به صورتشبه سفایر یا سفایرهای مصنوعی ظاهر میشوند.
دکتر «هنری هانی» Henry Hanni و رییس آزمایشگاه جواهرشناسی سوییس (SSF) در باسل، میگوید: روش مذکور شیوه جدیدی نیست و تنها از طریقپولیش، تغییرات سطحی انجام میگیرند. وی شیوه کاربرد حرارت بسیار زیادبه منظور ترمیم شکافهای موجود در سنگ را اقدامی مؤثر دانسته ومعتقد است که به این طریق میتوان به کمک «کوراندومهای» Corundum مصنوعی منافذ موجود را از میان برد، با وجود این ممکن استشکافهای سطح برخی سفایرهای پولیش یافته پس از ترمیم نیز باقیبمانند، اگر چه شناسایی آنها همواره میسر نیست.
«گریس اسمیت» معتقد است؛ میتوان، مجموعه کوراندومهای مصنوعیسطح سنگهای ترمیم یافته را به کمک رنگهای متنوع موجود در سطوحزیرین سنگ، شناسایی نمود. در هر حال، گاهی اوقات با ترکیب روشهایجدید و سنتی، سطح کوراندوم مصنوعی، از تجانس یا «اپی تک سیکال» Epitaxial قابل ملاحظهای برخوردار میشود، به طوری که تشخیص آن ازنمونههای طبیعی بسیار دشوار است ] از زمینه رشد یکسانی برخوردارند[.
به علاوه، تغییر رنگ آن محدود به لایههای سطحی نیست بلکه تمامی اجزای سنگ را دربرمیگیرد، به طوری که شناخت شیوه به کاررفته در آن به راحتی میسر نیست. از نظر «اسمیت»، میتوان به ایننکته پی برد که آیا رنگ حرارت دیده است یا خیر؟ اما هنگامی کهتمامی بخشهای کانی مورد نظر، رنگ را به خود جذب کردهاند، درکرنگ اصلی و تشخیص آن از دیگر سفایر یا یاقوتهای همرنگ که بهشیوه سنتی حرارت دیدهاند، دشوار است.
- موضوع مورد بحث چیست؟
براساس گزارش «تایجم. کام» Thaigem.com ]عرضهکننده سنگهایرنگی تایلند از طریق online [ بحث اصلی به سفایرهای حرارت دیدهارتباط دارد که میتواند تهدیدی برای بازار کنونی سنگ Padparadscha محسوب شود. به گزارش این واحد، کاربرد شیوه نوین آزمایشگاهی درارتباط با سفایرهای مزبور، اقدامی عجولانه بوده و بر این اساسقانونی بودن یا مشروعیت آن را مورد تردید قرار میدهد.
به گفته «اسکارات Scarratt ، براساس شواهد موجود «توزیع رنگ»،تجمع آشکار اجزای رنگ و وجود بیش از اندازه «بریلیوم» که در قسمتلبه پیش از مرکز سنگ حضور دارند، روش به کار رفته در برخی شرایطخاص در زمره شیوههای «پخششدگی سطح» قرار میگیرند.
- هشدار درباره نحوه تولید سنگهای قیمتی
قبل از برگزاری نمایشگاه Tucson، مرکز جواهرشناسی AGTA ، پیامیهشدارآمیز را درباره نحوه ارایه کانیهای قیمتی منتشر کردکه براساسآن رنگ نمونههای «پادپاراشا» در قسمت سطح تغییر مییافت. پس ازمدتی پیام مذکور اصلاح شد، و بدین ترتیب ضمن تثبیت موقعیت بازارجواهرات آمریکا، از وقوع دامپینگ سنگ قیمتی جلوگیری شد.
تایلندیها در صحت عقیده خود ثابت قدم بوده و کاربرد روش جدید ومؤثر را در بهبود کیفی سنگهای سفایر تحت حرارت بسیار زیاد، اقداممؤثری قلمداد میکردند. پس از مدتی GIA به این نتیجه دست یافت کهدر ساخت سفایرهای مذکور، بریلیوم نقش قابل ملاحظهای دارد. اما درآزمایشگاههای مشهور ژاپن که صدها یا به طور احتمالی هزاران نمونهتحت تاثیر حرارت بسیار زیاد قرار میگرفتند، دستیابی به این نکته،دیگر دیر شده بود
مقالات مشابه :
ساخت گیره گوهر و مدل جواهرات Making clasps
خمسازی و لحیم کاری جواهرات و گوهرها
آموزش تمیز و صیقل کردن گوهرها، سنگ های قیمتی و جواهرات
لزوم شناسنامهدار کردن سنگهای قیمتی و گوهرها
- طرحهای فانتزی Fantastic
جدیدترین کلکسیونهای فرانسوی بازتاب گرایش به سمت رنگهایتیره هستند.با سپری شدن فصل بهار و تابستان و دوران عرضهکلکسیونهای ویژهای مرکب از جواهراتی شاد و رنگارنگ در قالبطرحهایی مدور با خطوطی ملایم، به عقیده جواهرفروشان فرانسوی؛ فصلزمستان، زمان مناسبی برای ارایه مدلهای اسرارآمیز با رنگهاییتیرهتر از حد معمول همراه با رنگهای سایهروشن و فانتزی برگرفته ازطبیعت است.مدلهایی به سبک باروک، مزین به سنگهای نیمه قیمتی مانند «کونزایت Kunzite» و «بریل Beryl» در ابعادی بزرگتر، بار دیگر رواجیافتهاند. گلها و حیوانات، هنوز نیز موضوع محوری در طراحی به شمارمیروند.
نکاتی همانند؛ ظرافت طرح، کاربرد سنگهای نیمه قیمتی، مروارید وفلز به همراه الماس پاوه نیز در ساخت جواهرات از اهمیت ویژهایبرخوردارند.ماتون»کارشناس جواهر، درباره ارزش زیورآلات میگوید: ”تلاش برآن است، تا مردم متقاعد شوند که میبایست از جواهرات به خاطر لذتحاصل از آن استفاده کنند و فراتر از جنبه مادی به آن بنگرند“.
- جواهراتی فوقالعاده گرانبها Totally Precious
جواهرات قیمتی و نیمه قیمتی از سوی تولیدکنندگان معروف، بهاشکال گوناگون کاربرد یافتهاند. در این رابطه از دو سبک شرکت «ماتون» نام میبریم، سبک «کاسکید cascade» که زمینهساز عرضهکلکسیونهایی مرکب از: حلقه، گوشواره، گردنبند همراه با سفایرهاییبه رنگهای روشن و متنوع با تراش پِر pear و رُز Rose و الماسهاییکه طلای زرد یا سفید را به وجود خود مزین ساختهاند. سبک دوم «سایکلامن cyclamen» است که جواهراتی از طلای سفید در قالب گلبرگ وبرگهایی مزین به سنگهای تانزانیت، آکوامارین، تورمالین صورتی،آماتیست و الماس در کنار دیگر جواهرات ساخته شده از طلای زرد همراهبا الماس، گارنت ماندرین، پریدوت و سیترین به رنگهای پاییزی بهنمایش گذاشته میشوند.
در اواخر تابستان «گای الیا» طرحی تحت عنوان« Futura» ارایهنمود. کلکسیون مذکور متشکل از سنگهایی مانند الماس و سفایر بود کهبا طرحهای پیچ در پیچ طلای سفید و زرد جلوه چشمگیری مییافت. «مینی فانتزیا» بخش فرعی مدلهای فانتزی محسوب میشود که طرحهایکوچک و مدوری را مانند حلقه، به همراه سنگهای توپاز، سیترین،مارگاریت وکانزیت به نمایش میگذارد. همچنین دستبندهای چرمی بانوارهایی از طلای زرد و سفید و صورتی به همراه الماس و سفایرهایرنگی پاوه تحت عنوان «الیسا ELysa» و دستبندهای مدور «چانکرمنچت Chunkier Manchette» که حکم خواهر بزرگ را دارند، با نام «الیس Elyse» عرضه نموده است.
در کلکسیون «Just Black» از «گای الیا» مدل «الیسا» با ظرافت وزیبایی خاص طرحهای پاریسی چشمها را خیره میسازد، که در آن «بارت Barrette»، طلای سیاه،الماس سیاه و پاوه با بندی از چرمسیاه رنگ به کار رفته است. کلکسیون «Nylon» مرکب از حلقه،گوشواره و گردنبندهایی است که در اوایل سال کنونی در نمایشگاه «BASEL WORLD» در معرض دید همگان، قرار گرفت. درحالی که الماسهاینصب شده بر روی سیم نایلونی جلوه آنها را بیشتر نمودار ساختهاست.
- دنیای طبیعی Natural World
به گفته «آلین بویست» مرواریدهای کوچک تا اندازه ۱۰ میلیمتری، درفرانسه از محبوبیت ویژهای برخوردارهستند. مرواریدهای «ساوت سی» نیزدر مقایسه با یک سال گذشته بسیار ارزانتر شدهاند. از طرفیمرواریدهای خاکستری و طلایی اهمیت فوقالعادهای یافته و بار دیگرحلقهها و آویزهای مرواریدنشان رایج میشوند.
مشتریان فرانسوی در پی یافتن مرواریدهای استثنایی به رنگهایسیاه بادمجانی Aulergine، پستهای و شکلاتی هستند. در چنین شرایطیعرضه مرواریدهایی که مردم خواهان خرید پیش فروش آنها هستند، بسیارمشکل است.
از نظر «بویست»، خرید مرواریدهای کلاسیک به خصوص در بازارهایآسیایی رونق چندانی ندارد. و به گفته «سیلوی چاپوزت» موسس «اسپریتفرنچ» انجمن مرکب از ۳۰ نفر جواهرفروش و طراح، علاوه بر مروارید،اقلام قیمتی دیگری نیز در بوتیکها یافت میشوند که مواد اولیه،آنها از اقیانوسها به دست آمده است.
وی میگوید: «مقادیر قابل توجهی از مرجان و صدف به روش مذکور درکنار هم به نمایش گذاشته میشوند. از طرفی در فصل بهار و تابستاندر قلمرو سنگهای نیمه قیمتی و طرحهای حاصل از آن مانند گارنتماندرین، تورمالین و پریدوت سبز، اقدامات بسیاری صورت گرفته است. ضمن آن که استفاده از گارنت تیره، آماتیست سبز و سنگهای سیاه،به عنوان نمادهایی حزنانگیز برای فصل زمستان مد نظر است.»
- مفهوم طرح Design Concept
«فرنچ اسپریت» از طریق تحقیق، رقابت و اجرای پروژههای همکاریتوانسته است در زمینه طراحی جواهرات در دو حیطه به موفقیتهاییدست یابد: خلق مدلهایی اساسی که گویای نهایت خلاقیت در کار وطراحی است. عرضه نمونههای تجاری که زمینهساز تحولات چشمگیر درصنعت طلا و جواهر محسوب میشود.
مقالات مشابه جواهرسازی:
کاربرد رنگها در طراحی جواهر و گوهرها
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات
ایتالیا سرچشمه هنرنماییاش بهشمار میآید. وجود چنین احساسی در این طراح آلمانی بیانگر ویژگی فردی است که گویی در رگهایش خون ایتالیایی جریان دارد. آنجلا میگوید: وطن من آنجا است...
در
طرحهای الهام گرفته از طبیعت، آنجلا باچ والد، Angela Buchwald
طراح آلمانی، رنگ جایگاه ویژهای دارد. با این که آنجلا در آلمان
به سر میبرد، اما طرحهای او به میزان قابل ملاحظهای متأثر از دیگر
حوزهها است. آنجلا دراینباره میگوید: «من شیوه زندگی مردم
مدیترانه را ترجیح میدهم و فوقالعاده شیفته مدلهای ابتکاری
اروپای غربی به ویژه ایتالیا، در زمینه تولیداتی همچون مبلمان یا
پوشاک هستم.
دوستی دارم که در فروشگاهش انواع مدلها را در قالب
رنگهای متفاوت عرضه مینماید. من همواره مشتاقم بدانم او برای
فصل دیگر چه چیزهایی را خریداری کرده است. اقدامات او تأثیر به
سزایی بر روی ایدهها و طرحهایم دارند. منظور من مدلهای مبلمان نیز
هست. برای نمونه مبلمان نارنجی رنگ ایتالیایی الگوی طراحی
جواهراتی شد که در آنها از «گارنت ماندرین Mandrine Garnet» استفاده
میشد.
وی معتقد است ایتالیا سرچشمه هنرنماییاش بهشمار میآید.
وجود چنین احساسی در این طراح آلمانی بیانگر ویژگی فردی است که
گویی در رگهایش خون ایتالیایی جریان دارد. آنجلا میگوید: وطن من
آنجا است.
کدام منابع ممکن است الهام بخش باچ والد باشد؟ طبیعت
و ترکیب رنگ در گلها و جنگلها از نظر او بسیار شگفتانگیز است. «باچ
والد» در این مورد میگوید: تنها به رنگ آبی آسمان بنگرید، پنج سال
پیش از بالای پشت بام خانهای واقع در پرتغال و ساحل «آلگارو
Algarve» به غروب خورشید مینگریستم که بسیار بزرگ جلوه میکرد و
همانند یک اوپال آتشین بهنظر میرسید که گویی در درون اقیانوس ذوب
میشود. منظره فوِقالعاده با شکوهی بود!
ابتکار و خلاقیت از جمله
صفات عمومی خانواده او محسوب میشد. روزی دختر ۱۰ سالهاش از او
پرسید آیا او هم میتواند طراح جواهر باشد؟ و آنجلا در پاسخ گفته بود،
برای رسیدن به این مرحله میتواند کار خود را با نقاشی شروع کند.
آنجلا میگوید: ”من هرگز یک نقاش نبودم، اگرچه به بررسی و مطالعه
طرحهای گرافیکی همواره علاقه داشتم. به هنگام کار در یک بانک،
شوهرم را که دارای یک جواهرفروشی در فرانکفورت بود ملاقات کردم و
این ازدواج زمینهای برای ورود من به این حرفه شد. احساس میکنم
توانایی خلق و ابداع هر چیزی خواه جواهر یا پوشاک و... در وجودم
نهفته است و استعداد ترکیب رنگها ذاتا در من وجود دارد باچ والد ۲۲
ساله است که به کار طراحی مشغول است اما از یک دهه پیش ارایه
نمونههای منحصر به فرد خود را آغاز نمود. همسر مرحومش علاقه زیادی
به زمرد داشت، از این رو آنها شروع به استفاده از زمرد در ساخت
قطعات بزرگتری از جواهر کردند و در این کار بسیار موفق بودند.
آنجلا
میگوید: ما به تکمیل کلکسیون مزبور با افزودن گردنبند، آویزه و
گوشوارههایی هماهنگ با آن ادامه خواهیم داد تا اثر باچ والد را
تبدیل به نمونهای بینظیر سازیم، مجموعهای که مایلم نام آن را
”تلالو آتشین رنگها“ بنامم.
مقالات مشابه جواهرسازی: