طراحان ترکیه اولین کسانی باشند که طرح های ترکیه ای را مطرح نمودند. اما در واقع طراحان جواهرات نقش موثری در معرفی سبک ترکیه ای به جهان دارند. این موضوع غیر قابل انکار است و ما در طی سال های آینده شاهد آنخواهیم بود.
" پراف گل ایر پوگو " Perof Gul Irepogolu یکی از اسامی برجسته در رشتهتاریخ هنرهای زیبا و زیبا شناسی به شمار می آید.او توانست اطلاعات آکادمیکخود را در دانشگاه استانبول تکمیل نماید؛ مکانی که از اعتبار جهانیبرخوردار بود. مصاحبه ما با " ایر پوگلو " درباره سهم ترکیه در هنرجواهرسازی موجب گردید که طی مدتی کوتاه بار دیگر مروری به هزاران سالتجربه در این حوزه داشته باشیم.
" ایر پوگلو " چهره برجسته ای در جهان شناخته می شود. او توانسته استجواهرات عثمانی را با فرهنگ های معاصر مطابقت دهد. او در این رابطه میگوید: جهان یک بار دیگر عصر ترک ها را شاید به مدت دو قرن تجربه کند.
منظور او از این گفته سلطه سبک ترکی بر قلمرو جواهرات است.
این دورانالهام بخش طرح های وی محسوب می شوند. عثمانی ها تا زمان فتح استانبولحکومت را در دست داشتند و سپس تبدیل به یک امپراطوری و قدرت جهانی شدند وامپراطوری بیزانس را مسخر خود ساختند. پس از آن بود که ترکیب فرهنگ هایترکان مسلمان و ارتدوکس سنت های جدید را حاکم گردانید.
بدین ترتیب چنینترکیبی تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ شد. به ویژه آن که تغییر محل سکونتاساتید ماهر در این منطقه تحت تصرف عثمانی ها و رفتن آن ها به استانبولمزید بر علت گردید و شکوفایی این صنعت را نوید داد. ترک ها در قرن ۱۵ بهویژه قرن ۱۸ هنگامی که اروپایی ها گرایش فراوانی به سبک ترکیه ای داشتند واز آن ها تقلید می کردند، تبدیل به قدرت نوظهوری گردیده بودند.
به طوری کهدر آن روزها سبک " توکوری " Turourie رواج فراوان یافت. مردم مانند ترک هالباس پوشیدند و در مناسبت های خاص با جواهرات آن ها خود را می آراستند. این جریان تا قرن ۱۹ ادامه یافت. ترکیب فرهنگ های مسیحی و مسلمان ها تبدیلبه قدرت عظیمی شده و بر قوانین دولتی، پوشاک، حتی آشپزی تاثیر گذاشته بود. جواهرات عثمانی بیشتر مواقع تحت تاثیر فرهنگ اروپایی و غرب و فرهنگ هایغنی دیگر کشورها مانند ایران، چین در شرق قرار داشتند.
طراحان مد در ترکیه مانند " آتیل کاتوگ لو " Atilkutoglu و حسین کاگلار Hossein Caglar مردم را به پذیرش سبک ترکیه متقاعد ساخته بودند و اینامر اجتناب ناپذیری بود.
- گل ایرپوگلو
در سال ۱۹۵۶ در استانبول واقع در ترکیه به دنیا آمد. از مدرسه " استانبول ارکک لی سسی " فارغ التحصیل و سپس وارد دانشکده هنرهای زیبا بخشیاز دانشکده معماری شد. او تحصیلات دکترای خود را در دانشگاه استانبول دربخش زیبا شناسی و تاریخ هنرهای زیبا به پایان رسانید و در سال ۱۹۹۷ بهدرجه استادی رسید...
- برندهای مشهور جهان در ترکیه
آناتولی به مدت صدها سال میزبان فرهنگ های مختلف و با نفوذی بود که درسرزمین های تحت سیطره اش شکوفا می شدند. هر یک از فرهنگ هایی که در اینمنطقه به ظهور رسیدند سهمی در موفقیت کنونی بشریت دارند . ما مردم دورانمعاصر ترکیه وارث این گونه تمدن ها هستیم. از این لحاظ منظورمان از کیفیت متاثر از سنت های پیشینیان است و معتقدیم که جواهرات در طول صدها سال نتیجه طبیعی نگرش فردی به شمار می آید.
در کلکسیون اخیر خود به نام " سورو سلطان " متعلق به " زن جویلری " Zen Jewellery وحسن کیل Hasan kale تحتتاثیر قرار گرفت و ساختار تاریخی قصر " توپ کاپی " Top kopi را هم در برداشت. به طوری که بازتابی از قصر در هر یک از قطعات جواهر مشاهده می شود ودر قالب تخت سلطنتی، ارابه های جنگی یا یک جبه نمایان است.مصاحبه با شخصیهنرمند درباره زندگی هنری اش تجربه بسیار جالبی محسوب می شود، به ویژه آنکه وی از سن ۶ سالگی به حرفه طراحی روی آورده است.
او زمانی که شش سالهبود مسیر زندگی اش را برگزید و تا به امروز که دیگر از آن جاه طلبی ها،جنگ وجدالهای معمول بر سر مادیات با مسایل پیش و پا افتاده خبری نیست آنرا ادامه داد.در حین بحث تمام تاکید او بریک جمله است که در ابتدا شروعکارم در حیطه هنری بسیار جزیی و کم اهمیت پنداشته می شود.
زیرا نحوه بهکارگیری قلم مو را از"محمت سیاکالم" رنگ و نحوه ترکیب آن را از لونی، طرح تصاویریسلاطین را از ناکاس عثمان آموختم. در سال ۱۹۸۵ به دنبال ارایه طرح هایبسیار کوچک تری بودم و قصد داشتم کار خود را از لوبیا، عدس و سنجاق سرشروع کنم. در طی این سال ها معلمی نداشتم، حال تا چه حد این شرایط و همچنین کم سن وسال بودن من و یا آزادی عمل در انتخاب مسیر زندگی می توانستبر روی فعالیت هایم تاثیر خود را بگذارد، موضوعی است که قضاوت درباره آنرا باید به زمان سپرد.
- درباره جایگاه طراحان در صنعت جواهرات ترکیه چه نظری دارید؟
دیگر طراحان مورد اغماض و چشم پوشی قرار نمی گیرند، حال آن که کانونتوجه این صنعت را به خود اختصاص داده اند و به مرور زمان فراتر از حد تصورافرادی با نفوذ و مهم شناخته می شوند. با وجود آن که سال ها مورد بی توجهیقرار داشته اند و نامی از آن ها برده نشده است اما در طی سال های گذشتهتحت تاثیر تغییر نگرش ها، آن ها تنها یک صنعتگر نیستند، بلکه از جایگاهوالایی برخوردارند؛ که عدم حضورشان سبب تضعیف صنعت جواهرات می گردد. طراحبه معنی کسی است که اصولی از هستی خود را در قالب طرح هایش به نمایش میگذارد؛ آن چنان که با ارایه طرح هایش بر مبنای فلسفه اش به شیوه های خاصهویتی جهانی می یابد. آنچه که ما پس از ۱۵ سال تلاش مبارزه به آن دستیافته ایم.
آرزوی خلق آثاری بادوام در حیطه رقابت های کنونی و دوری جستناز مادیات، صرف طرح وطراحی را حرفه ای جذاب و دوست داشتنی جلوه می دهد. امروزه شرکت های مشهور بسیاری از مسئولیت را به عهده گرفته اند و شرایطبیش از گذشته سازمان یافته است.
- به نظر چه نوع اقداماتی باید برای حفظ و افزایش میزان اهمیت نقش طراحان در این صنعت صورت گیرد؟
لازم است که افراد متبحر در این زمینه در مکان و زمان مناسبی بر اساسهدف دقیق و مشخصی گرد هم آیند و از تجارت یکدیگر بهره مند شوند. در صورتیکه یکی از این عوامل مورد توجه قرار نگیرد، با معضل مهمی رو به رو خواهدشد.
- به سرعت چشمگیر پیشرفت ترکیه در بازار جواهرات جهان توجه کنید، آیا ترکیه می تواند پیشگام مد در جهان گردد؟
دستیابی به چنین هدفی را بعید نمی دانیم. اگرچه گذشت زمان حقایق راآشکار خواهد ساخت. ترکیه نیز مانند دیگر کشورها ارزش های خاص خود راداراست، که باید شناخته شده و دنیا نیز به درک آن ها نایل گردد.
- آیا منظور شما این است که ترکیه باید بیشتر گرایشات مشرقی خود را حفظ کند؟
نه به طور واقعی. آناتولی، صدها سال است که میزبان فرهنگ های مهم ومشهور بوده است، فرهنگ هایی که پس از مدت ها ظهور شکوفا گردیده و سهمموثری در موفقیت کنونی بشر داشته است. حال ما وارثان تمدن هایی هستیم کهتحت تاثیر سنت های اجدادمان نگرش هایمان را نسبت به کیفیت تغییر داده است،به این معنا که هزاران سال است که جواهرات حاصل طبیعی دیدگاه های شخصی بهشمار می آید. تصور من درباره طراحی جواهرات در شرایط کنونی نیز چنین است.
در واقع فلسفه ما الهام بخش طرح هایمان می شود.
سنت های سلجوق عثمانی بهعنوان نمادی از فرهنگ ترک تاثیر بسزایی بر روی طرح هایم داشته اند. البتهبه این معنای آن نیست که من طرح های آن دوره را می پذیرم و امروز از آن هادفاع می کنم. هدف من تطبیق طرح های با شکوه این دوره با سبک کنونی است. تابراساس آن مدل های ارزنده ای ارایه شود. البته هویت های فرعی نیز در نظرگرفته می شود.
مقالات مشابه جواهرسازی:
مرواریدهای پرورشی اکویا محصول مهرههایی هستند که در درونصدفها قرار داده میشوند. نکته قابل ذکر در اینجا آن است که خودمهرهها نیز، در شکلگیری مرواریدهای پرورش نقش مؤثری را ایفامیکنند، لذا کاربرد مهرههایی عالی، اساس تشکیل مرواریدهای گرانبهاتلقی میشود و مدور بودن مروارید درجه غلظت و فشردگی Nacre بهساختار مهره بستگی دارد....
با شنیدن نام مرواریدهای پرورشی ژاپن به یاد «میکی موتو» Mikimoto افتاده و تصویری از مرواریدهای سنتی فوقالعاده درخشان وبهطورکامل مدور Akoya به رنگهای سفید و رز صورتی در اندازههای ۲ تا۸میلیمتری در ذهنمان نقش میبندد. در هر حال این Kokichi Mikimoto دورهگردی سبزی فروش و فروشنده مواد غذایی بوده است که سرانجامدر سال ۱۹۱۹ توانست تکنیک پرورش مروارید را متداول و مرسوم سازد.
اوبا قرار دادن مهرههایی در داخل صدف Pinctado Martensii، مرواریدهایمدوری را تولید نمود که امروزه «اکویا» نامیده میشوند. با وجود آنکه مرواریدهای «اکویا» اهمیت ویژهای داشته و برتری خود را نسبتبه سایر مرواریدها حفظ نمودهاند، اما امروز مرواریدهای پرورشی دیگریدر ژاپن عرضه میشوند که خصوصیات بهطورکامل متفاوتی دارند.
- تاریخچه History & Romanc
در اواخر سال ۱۸۰۰، «میکی موتو» با قراردادن مهرههایی در درونصدفهای موردنظر خود، فعالیتش را در زمینه پرورش مروارید آغاز نمود وپس از سالها تلاش، به خاطر پرورش مرواریدهای بسیار مرغوب و مطابقبا اصول استاندارد آوازه و شهرتی جهانی یافت.
مرواریدهای طبیعی سابقهای هزار ساله دارند، از این رو «روح نهفته در صدف» پنداشته میشوند.با این وجود مرواریدهای پرورشی با داشتن ۱۰۰ سال قدمت نیز درادبیات عامیانه از جایگاه ویژهای برخوردارند. به طوری که بهعنوان نمونه مباحث در پزشکی برای معالجه بیماریهای خاص شکمکاربرد یافتهاند.اکثر مشتریان، مرواریدهای پرورشی ژاپن را سنگ تولد ماه ژوئنمیپندارند که اهمیت آن به مراتب بیش از دیگر سنگهای تولد اینماه، مانند «سنگ ماه» Moon Stone و الکساندریت Alexandrite است.
- کیفیت Qualities
از آنجا که آب شور موجود در خلیجها و مصب رودخانههای ژاپنی،بسیار خنکتر و سردتر از سایر آبهای دیگر کشورهای پرورشدهندهمروارید است، شکلگیری لایههای فشرده و فوقالعاده نازک مرواریدبه راحتی امکانپذیر شده و تحت تاثیر آن مرواریدهایی با دوام وزیبا به وجود میآیند.
در صورتی که برودت و سردی آب بیش از میزان معمول باشد،مرواریدهای با دوامتر و زیباتری تولید میشوند. از طرفی علاوه برتأثیر درجه حرارت آب، پاکی آن نیز در ایجاد مرواریدهایی بسیارمرغوب عامل مؤثری قلمداد میشود. ترکیب دو عامل مزبور توانسته استزمینهساز یک قرن پرورش مروارید در ژاپن شده و این کشور را بهشهرت برساند.
مرواریدهای پرورشی اکویا محصول مهرههایی هستند که در درونصدفها قرار داده میشوند. نکته قابل ذکر در اینجا آن است که خودمهرهها نیز، در شکلگیری مرواریدهای پرورش نقش مؤثری را ایفامیکنند، لذا کاربرد مهرههایی عالی، اساس تشکیل مرواریدهای گرانبهاتلقی میشود و مدور بودن مروارید درجه غلظت و فشردگی Nacre بهساختار مهره بستگی دارد. بهطورمعمول مرواریدهای «اکویا» دراندازههای ۲ تا ۸ میلی متری یافت میشوند، اما امکان نمونههای ۱۱میلیمتری آن نیز وجود دارد.
از طرفی اندازه مروارید به قطر مهرههانیز ارتباط دارد. از آنجا که بهطور تقریبی ۳ سال طول میکشد تا «ناکرهایی» ۵ میلیمتری تولید شوند، از مهره هایی با قطر ۵ میلیمتراستفاده میشود، که در مقایسه با اندازه نهایی مرواریدهای پرورشیکوچکتر به نظر میرسد.
هنگامی که مهرهها درون صدفها جای میگیرند، هرگونه تغییریامکانپذیر است. از این رو احتمال بیرون رانده شدن مهرهها ازصدفها و مرگ آنان وجود دارد ضمن آن که ممکن است «ناکرها» نیزرنگشان را از دست بدهند.
از جمله دیگر مرواریدهای پرورشی ژاپن که در رده بعد از «اکویا» قرار میگیرند، «باروکها» هستند. برخی نمونههای دیگر مروارید باروک Baroque دارای هسته مرکزی نیستند. ممکن است آنها مرواریدهای «فرشواتر» حاوی بافت هستهای باشند و یا مانند مرواریدهای دیگر «کشیkeshi» هیچ گونه هستهای در آنها وجود نداشته باشد، که بتوان چگونگیتشکیل مروارید را براساس آن توضیح داد.
مرواریدهای «کشی Keshi» نتیجه فرعی فعالیتهای پرورش مرواریدمحسوب میشوند. صدف «مالسک Mallusk» به تنهایی شکلدهنده همانمرواریدی است که در شرایط عادی، مروارید طبیعی نامیده میشوند. باروکهای معمول تولید شده تحت تأثیر جریان مزبور با داشتن سطحیصاف، فوقالعاده شفاف و درخشان به نظر میرسند و در کنار مرواریدهایکشی، قیمتهایی متفاوت با بهای مرواریدهای اکویا را به نمایشمیگذارند.
دیگر مرواریدهای پرورشی ژاپن شامل مرواریدهای طلایی هم اندازه «ساوت سی Amami golds» هستند که دور از ساحل جزیره Amamioshima ،پرورش داده میشدند. این مرواریدها در اندازههای ۸ تا ۱۰ میلیمتریدر دسترس بوده و بزرگتر از اکویا هستند که نتیجه حضور در آبهایگرمتر بوده و تحت تاثیر ناکرهای ضخیمتر تولید میشوند.
ژاپن همچنین مرواریدهای پرورش فرش واتر را نیز عرضه میکند. مرواریدهای Lake Biwa ، در سال ۱۹۷۰ در قالب بافت Mante پرورشمییافتند و سپس از مدت زمانی شهرت یافتند. اما در اواسط سال ۱۹۸۰،ساحل دریاچه با ازدحام شدید جمعیت مواجه شد و آلودگی منطقهصدفهای «مالسک» را در تولید مروارید ناتوان ساخت به طوری که دیگرامکان پرورش مروارید میسر نبود. Biwa در زمینه پرورش مرواریدهای فرشواتر تا درجهای پیش رفت که حتی چینیان مرواریدهای فرش واتر خودرا از راه ژاپن عبور میدادند تا بدین طریق از برچسب Biwa برایمرواریدهایشان بهرهمند شدند.
امروزه مرواریدهای پرورش فرش واتر دراندازههای ۱۵ میلیمتری تولید میشوند و به طور طبیعی رنگشان صورتیاست. میزان عرضه آنها محدود اما از کیفیتی بسیار مرغوب هستند.
مقالات مشابه مروارید :
مروارید ،گوهری از کلاسیک تا مدرن
مروارید سنگ متولدین خرداد، گوهر شانس و نیکبختی
معرفی انواع مراورید ،شیوه شناخت مروارید اصلی از بدلی
مشکلات و ناراحتیهای روحی تحت تأثیر مصایب و وقایعی که اتفاق افتاده بود، سبب شد دیدگاه وی نسبت به جهان هستی تغییر یابد وزندگی و زیباییهایش در نزد وی ارج و قرب ویژهای پیدا کند...
رویارویی با مرگ و عظمت معنا و مفهوم زندگی، تأثیر به سزایی بر روی آثار «چی گالاتی هاین Chi Galatea Huynh» داشته است.
«چی گالاتی هاین» طراح جواهر، شاعر، هنرمند آمریکایی، داستانزندگیاش بیانگر توانایی روحی، صبر و پایداری در مقابل ناملایمات وهمچنین موفقیتهایی است که وی در آمریکا به دست آورده است. او در سال ۱۹۸۰ پس از به قدرت رسیدن کمونیستها در سال ۱۹۷۵،همراه با اولین گروه از مهاجران ویتنامی، زادگاه خویش را به قصدآمریکا ترک کرد و در «سان دیماسSan Dimas» کالیفرنیا ساکن شد.
طراح ۳۴ سالهای که در نقاشی نیز از تبحر و مهارت بسیاریبرخوردار است، میگوید: «برادرم در خدمت نیروی دریایی ویتنام جنوبیبود. پدرم جواهرشناس سرشناس و معروفی بود که پس از خروجآمریکاییها از کشور زندانی شد. از طرفی نگرانی بیش از حد وی دربارهوضعیت آتی فرزندانش سبب شد تا به تدریج ما را در گروههای ۲ یا ۳نفری از کشور خارج سازد.»
ترک کشور مانند بسیاری دیگر از مهاجران با اندوهی فراوان و دلیشکسته انجام میگرفت. «هاین» در حالی که ۱۲ ساله بود به همراه ۵۳نفر دیگر سوار بر قایق کوچک ماهیگیری عازم دریا شدند. هدف این گروهمانند دهها هزار ویتنامی در اوایل سال ۱۹۸۰ ترک کشور از راه خلیجتایلند یا دریای چین جنوبی بود، در حالی که اکثر آنها تنها مایملکو داراییشان همان لباسی بود که بر تن داشتند. از نظر آنها شرایطموجود بهطور کامل شیوه جدیدی از زندگی محسوب میشد.
مشکلات و ناراحتیهای روحی تحت تأثیر مصایب و وقایعی که اتفاق افتاده بود، سبب شد دیدگاه وی نسبت به جهان هستی تغییر یابد وزندگی و زیباییهایش در نزد وی ارج و قرب ویژهای پیدا کند.
زمانی که مدتی را صرف صحبت با او میکنید تا به تفصیل دربارهطرح جواهرات و تجربیات گذشتهاش سخن گوید، به جنبه معنوی گفتار وی پی میبرید. در سخنانش صداقت نهفته است، حتی چنین خصوصیتی رامیتوان در آثار و اشعار کوتاهی که اعتقاد او را به جهان هستینشان میدهد، یافت.
دیدگاه فلسفی او بر روی طرحهایش نیز تأثیرگذار بوده است. «مروایدهای همراه با الماس» و به گفته خودش: مروایدهای «ساوت سی» و »تاهیتی» هر یک مزین به الماس کوچک و درخشانی هستند که در اصلموضوع اصلی طرحهای من به شمار میآیند.
مقالات مشابه جواهرسازی:
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات
مروارید سمبل عظمت و جاذبه محسورکننده هالیوود به شمار میآید. Audrey Hepburn با بازی در فیلم «صرف صبحانه در تیفانی» شهرت خود رامدیون استفاده از مروارید به همراه مدل لباس »گیونچی» میداند...
هرگاه سخنی از مروارید به میان میآید، تصاویر و نمادهای باشکوهو فوقالعاده چشمگیری از نمونههای کلاسیک جواهر گرفته تا مدلهایجدید، در ذهن انسان مجسم میشود. کسانی که از جواهر مزبور به عنوانهدیه بهره میجویند و آن را به افراد مورد نظر تقدیم مینمایند، بااین اقدام خود، راه را برای استمرار و تداوم چنین سنتی هموارساختهاند. از این رو یک کارشناس مروارید به مؤلفان کتاب «مردم ومروارید» میگوید: رشتهای از مروارید به خود بیاویزید و سپس به تأثیرآن در وقوع تغییراتی همه جانبه پی ببرید.
مروارید سمبل عظمت و جاذبه محسورکننده هالیوود به شمار میآید. Audrey Hepburn با بازی در فیلم «صرف صبحانه در تیفانی» شهرت خود رامدیون استفاده از مروارید به همراه مدل لباس »گیونچی» میداند. تنها جواهری که «کریس کلی» هنرپیشه فیلم «پنجره عقبی» ساختههیچکاک، خود را به آن آراست، مروارید بود. همچنین «رنیروسو» درفیلم «تین کاپ» و سپس در فیلم گروگانگیری، گردنبند مروراید باشکوهی به گردن آویخته بود که تحت تأثیر آن زنان به تقلید از ویپرداختند.
مروارید سمبل مدلهای فوقالعاده شیک و ارزنده است. «کوکوچانل» طراح پاریسی که با ابداع ترکیبی از رشتههای مروارید و لباس سیاهرنگ کوتاه اعتبار فراوانی را کسب کرد، میگوید: «یک زن بهحلقههای بیشماری از مروارید نیاز دارد.» از ژان کندی اوناسیس، نماددیگر مد، در حالی که مرواریدها زینتبخش لباسهای رسمی و غیررسمی اوبه شمار میآیند، عکسهایی متعددی گرفته شده است.
«دایانا وریلند»، سردبیر Vogue در سال ۱۹۶۶ ضمن یادداشتی به کارکنان زن خوداین نکته را یادآوری کرد که هیچ چیز نمیتواند از نظر زیبایی قابلقیاس با مروارید باشد.
مرواریدها از محبوبیت بسیاری در نزد اشراف برخوردارهستند. ملکهالیزابت اول، رشتههای متعددی از مروارید را بر خود میآویخت وتمامی لباسهایش مزین به مروارید بود، تصاویر وی، او را در حالی کهمرواریدها زینتبخش چهرهاش شدهاند، جلوهگر میسازند.
در کلکسیونمشهور مروارید ملکه اسکاتلند«ماری کوئین»، تسبیحی وجود داشت که از۶۰۰عدد مروارید ساخته شده بود. «دایانا»، شاهزاده ولز اغلب طوقی ازمروارید بر گردن داشت.
مرواریدها سمبل ثروت نیز هستند. در افسانهها آمده است کهکلئوپاترا با «مارک آنتونی» شرط بست که میتواند کل ثروت یک کشوررا یکجا ببلعد و برای اثبات گفته، شیشه نوشیدنی را که در آنمرواریدی حل شده بود را آشامید. گفته میشود کلکسیون مروارید ملکه «ایزابل» و دیگر جواهراتش صرف تأمین بودجه سفر کریستف کلمپ بهخشکی شد.
«جک کاریتر» جواهرفروش، با فروش یک گردنبند حاوی دو رشته مرواریدبه قیمت ۱ میلیون دلار، توانست در خیابان پنجم نیویورک در سال۱۹۱۶یک پاساژ جواهرفروشی خریداری کند.مروارید سمبل زیبایی طبیعی و سادهگی است. یک رشته مرواریدمیتواند تیشرت ورزشی را به یک لباس بسیار شیک تبدیل کند. همچنان که یک رشته مروارید «ساوت سی» و «تاهیتی» توانایی عرضهمدلهای پیچیده و جدیدی را دارند.گوشوارههای مزین به مرواریدهای اصل، حتی در نزد ثروتمندترین زنان جهان، جزو جواهرات اساسی آنها قلمداد میشوند.
مرواریدها یکی از نعمتهای طبیعی به شمار میآیند.
جواهراتی کهتوسط طبیعت پرورش داده میشوند و برخلاف کانیهای دیگر جواهر،نیازی به تراش و پولیش ندارند. آنها در آغاز حکم یک شیء خارجی ویا قطعه شنی را دارند که وارد صدف شده وصدف قادر به بیرون راندنآنها نیست. سلولهای صدف مادهای به نام «ناکر» را برای حمایت بدنه و اجزای داخلی خود در مقابل آن ترشح میکند.
لایههایی از ناکر که بر روی ماده محرکه رسوب یافته و قرارگرفتهاند پس از دو یا سه سال تبدیل به مروارید میشود. مرواریدهایپرورشی نیز به همین صورت به وجود میآیند، به استثنای آن متخصصانهم مادهای را درون صدف قرار میدهند تا بدین طریق هسته اصلیمروارید موجب شود، صدف به تحریک آن از خود «ناکر» ترشح کند.
هرگز نمیتوان دو مروارید بهطورکامل شبیه به هم یافت، بنابراینمقایسه مرواریدهای یک گردنبند، دستبند یا گوشواره از نظر سایز، شکل ودرخشش و رنگ، نیازمند دقت فوقالعاده و نگاه تخصصی است. مرکز اطلاعاتمرواریدهای پرورشی بر اساس محاسبات موجود، به این رسیده است که تجارمروارید، برای آنکه بتوانند مرواریدهای بهطور تقریبی یکسانی رابرای ساختن یک گردنبند به دست آورند، باید ده هزار مروارید را موردبررسی قرار دهند تا از میانآنها نمونههای مورد نظر را برگزیند.
مقالات مشابه مروارید :
مروارید ،گوهری از کلاسیک تا مدرن
مروارید سنگ متولدین خرداد، گوهر شانس و نیکبختی
معرفی انواع مراورید ،شیوه شناخت مروارید اصلی از بدلی
فروش جواهرات و سنگ های قیمتی
هنگامی که بازار فروش، کساد است و رونق قابل ملاحظهای ندارد، ممکن است وسوسه جلب مشتری سبب شود که قیمت کالاهایتان را کاهش دهید، اما انجام اینکار ضرورتی ندارد.
در توجیه این نظریه، داستانی واقعی را برایتان بازگو میکنیم، چند سالپیش، هنگامیکه بازار تحت تاثیر رکود اقتصادی و رقابت بر سر کاهش قیمت،صدماتی جدی دیده بود، جواهرفروش سرشناسی تصمیم گرفت، تا با خود آتش، بهجنگ آتش رود.
در واقع از همین حربههای اقتصادی در مقابله با شرایط مزبوربهره گیرد. از این رو، اصل کاهش قیمت را به کار گرفته و به اجرا درآورد. ظرف یک سال، اوضاع اقتصادی بهبود یافت، در حالی که وضع جواهرفروش تغییرچندانی نیافته. او دیگر نمیتوانست از طریق کاهش قیمت، مشتریان از دسترفته و اعتبار اولیهاش را به دست آورد.
عدم توجه به اهمیت این موضوع سبب شد تا او هرگز از عهده رقابت با کاهشدهندگان قیمت برنیاید و در نهایت از قلمرو تجارت خارج گردد.از نظر متخصصان و جواهرفروشان موفق، نمونه موفق، با توجه به استراتژیقیمت، عدم انجام برخی اقدامات را در دوران رکود اقتصادی توجیه میکند.
بهگفته Lori Askew یکی از مسئولان Vantage Group شرکتی مشهور در زمینه امورمشاورهای مرتبط با صنعت جواهرات، کاهش قیمت در چنین شرایطی، نوعیپیشبینی براساس خواسته فردی تلقی میشود و فرد با این کار، موجبات کاهشحجم فروش را فراهم میسازد.
در صورتی که تعبیر و برداشت شما از تاثیرات رکود اقتصادی بر قدرت خریدمردم، به معنای عدم گرایش مردم به خرید جواهرات است و به این منظور برایجلب رضایت مشتری قیمت کالاهایتان را کاهش دهید، در اصل میزان فروش خود راپایین آوردهاید.
- قانون طبیعت همه
از نظر John Michaels ، رئیس و مدیرعامل ۱۲ فروشگاه زنجیرهای Michaels Jewelers در Connecticut ، او یکی از موفقترین جواهرفروشان است، وی بااعتقاد به این اصل که «در مقابل هر عملی عکسالعملی وجود دارد و این قانون طبیعت است. میگوید؛ در صورتی که بخواهید قیمتهای خود را در زماننامناسبی کاهش دهید، با این اقدام بیموقع، مشتریان را دچار شک و تردیدساخته و مشکلات فراوان مالی را برای خودتان نیز به وجود میآورید.»
انجام دگرگونیهای اساسی در استراتژی قیمتگذاری، نظر افراد را نیزنسبت به شخصیت شما تغییر میدهد، در چنین شرایطی است که دیگر قادر نیستیدنظر آنها را به خود جلب کنید.
مایکلز، به خوبی به این نکته واقف است که تا چه حد یک جواهرفروش خردهپا ممکن است تحت تأثیر برخی شرایط متضرر شود و توانایی مقابله با آنرا از دست بدهد. در دهه گذشته شرکت خانوادگی او، با سابقهای ۱۲۷ ساله مجبور شد آثار زیانبار حاصل از تعطیلی صنایع دفاع منطقه، پایان عصرپررونق ساختمانسازی و در نهایت تعطیلی و ادغام چندین بانک محلی را تحمل کند. اما شرکت “مایکلز جولرز” به جای کاهش قیمتها، مقاومت کرد و سعی نمود با به کارگیری برخی شیوههای موثر از استراتژی قیمتهای خود حمایت به عملآورد.
- در قسمت زیر با برخی از این شیوهها آشنا میشوید:
- کاهش هزینه
“مایکلز” میگوید: به شرایط مالی خود بنگرید و با صرف بیشترین هزینه برای سرمایهگذاری فعالیت خود را آغاز کنید و بدین ترتیب توان کاهش دیگرهزینههای اساسی را به دست آورید.
به مبلغ اجاره بها توجه کنید. در صورتی که مالک ساختمان نباشید آیامیتوانید اجاره آن را پرداخت نکنید؟ به صورت حساب تلفن خود نگاه کنید. آیا به طور واقعی فروشگاه شما به هفت خط تلفن نیاز دارد؟ به حق بیمه توجهکنید. آیا خود شما ۱۰۰ درصد آن را تقبل میکنید؟ همچنین به هزینههایایمنی نیز اهمیت دهید. سعی کنید از مسول آن بخواهید برای یک یا دو سال،هزینههای آن را ثابت نگه دارد؟
تنها هزینههای عمده و چشمگیر نیستند که میتوانند قابل کنترل باشند. از نظر مایکل هزینههای فرعی نیز قابلیت کاهش را دارند. برای مثال، شماشبها تمامی چراغها را روشن کنید و در روز فقط بعضی از آنها را روشنبگذارید، به جای استفاده از جعبه سرویس جواهرات گرانقیمت، از جعبههایمعمول جواهرفروشان استفاده کنید.
گاهی اوقات نیز میتوانید همان کالا را از منبع ارزانتری فراهم کنید. برای مثال جعبه جواهراتی که در کشورهای دیگر ساخته میشود را میتوان بهقیمت ارزانتری تهیه کرد. اما نسبت به این که چگونه یا چه چیزی رامیخواهید تغییر دهید باید دقت نظر بسیاری داشته باشید. نمونه آن کاهش هزینه لوازمالتحریر است، زیرا تغییرات اساسی و منطقی، بر تصور افراد نسبتبه شما و مکان فعالیت شما تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
- تبلیغ از کالا
مایکلز برای افزایش میزان فروش، برنامههای بیشتری را در امر تبلیغاتدر نظر گرفت. وی میگوید: «ما روند تبلیغاتی خود را تغییر دادیم. تبلیغاتتصویری را کنار گذاشتیم، گرچه هر آگهی در صورتی که به نحو صحیح انجامپذیرد، نوعی تبلیغ تصویری است! تبلیغات معطوف به کالایی بود که امکاندسترسی به آن وجود داشت. برای مثال، برای ماه ژوئن، مرواریدهای خاصی را دراختیار داشتیم که عرضه آن امکان ملاقات با پرورشدهنده مروارید را میسرمیساخت، ضمن آن طرح یک رشته مرواریدهای “فرش واتر” به طور مجانی نیز بهاجرا درمیآمد.»
- رقبای خرید
مایکلز میگوید: «به جای کاهش قیمتها، اقدام به رقابت با دیگر رقبایخود کردیم. البته این به آن معنا نیست که شما باید بهطورکامل مانند آنهاعمل کنید و هدف یکسانی را دنبال نمایید، بلکه شما میبایست به ارزیابیتواناییهای خود (به عنوان یک جواهرفروش) و تفاوتهایی که با دیگران دارید (رقبای بازار) بپردازید. توجه داشته باشید که در یک خلاء کار نمیکنید وتنها فردی نیستید که در بازار به فعالیت مشغول هستید. از طرفی مشتریان شمابا رقبایتان نیز صحبت میکنند، از این رو بهتر است در جریان گفتوگوهایآنها قرار گرفته و بدین طریق اطلاعاتی درباره خود به دست آورید.
مقالات مشابه جواهرسازی :
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
آموزش خرید و فروش گوهرها، سنگ های قیمتی ، جواهرات و طلا
نرم افزار ArtCAM jewel smith ،نرم افزار طراحی جواهر
الکتروفرمینگ و آبکاری در جواهرسازی
آموزش جواهرسازی ، پنج گام جواهرکار شدن
لزوم توجه به صنعت جواهرسازی و گوهر ها
ابزار و وسایل جواهرسازی و گوهر