از اشیای زرین و سیمین منسوب به لرستان که بسیار کمیاب هستندمیتوان ازیک پیشانیبند زرین که به صورت لوحهای نازک و منقوش به نقش حیوانات و یکجفت گوشواره زرین با نقش غزال که بسیار مورد علاقه برنزکاران بوده و درزمره اشیای خریداری شده توسط موزه ایران باستان بوده است، نام برد....
از مناطق کردستان، گیلان(املش، عمارلو،جوبن،اصطلخ جان) مازندران(ساری وکلاردشت) و لرستان آثار زرین و سیمینی به صورت اتفاقی و حفاری غیرمجاز بهدست آمده که نمونههایی از آن ها مربوط به دورههای فرهنگی مختلف در ایننمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
از ناحیه کردستان اشیایی مانند مدالها زیورآلاتی چون دستبندهایی با سرحیوانات، گوشواره، آویزهایی به شکل انار ومجسمههای کوچک به شکل گاو ازجنس طلا و نقره به دست آمده است.
از اشیای زرین و سیمین منسوب به لرستان که بسیار کمیاب هستندمیتوان ازیک پیشانیبند زرین که به صورت لوحهای نازک و منقوش به نقش حیوانات و یکجفت گوشواره زرین با نقش غزال که بسیار مورد علاقه برنزکاران بوده و درزمره اشیای خریداری شده توسط موزه ایران باستان بوده است، نام برد.
اشیای سیمین منسوب به این ناحیه که در نمایشگاه عرضه شده شامل یک ورقه نازکمنقوش به نقش حیوانات و یک پیکره حیوان بالدار است. موضوعات روی قطعاتتزیینی منسوب به این ناحیه نمایانگر تاثیر هنر لرستان در دورههای بعدی ازجمله هنر هخامنشیان است.
- عهد هخامنشیان
پارسها- که ایرانی بودند و از سده نهم قبل از میلاد نام و نشان آنهادر کتیبههای آشوری آمده است- نخست، تابع آشور بودند و سپس، اطاعت مادهارا پذیرفتند. آنان در حدود سال ۷۰۰ ق.م، حکومت منطقهای خود را به زعامتهخامنش در پارس آغاز کردند. چاایش پیش، (۷۳۰ ق.م)؛ کمبوجیه اول؛ کوروش اولو چاایش پیش دوم پادشاهان دوره اول سلسله هخامنشی هستند.
پس از دو شاخه شدن آنها شاخه اصلی که در انزان (شوش) و عیلام پادشاهی خود را ادامهدادند عبارتند از: کوروش دوم، کمبوجیه دوم، کوروش سوم(بزرگ) و کمبوجیهسوم. جز اینها شاخه فرعی که در پارس حکمرانی خود را ادامه دادند، عبارتنداز: آریا رامنه (۶۴۰-۵۹۰ ق.م)، آرشام، ویشتاسپ و داریوش اول.
کوروش سوم یا کوروش بزرگ- که از او در اسناد و مدارک باستانی و تاریخیو دینی اقوام و ملل مختلف جهان، به بزرگی و نیکی یاد شده است- پس از قیامبر ضد مادها و فتح همدان (پایتخت آنها) در سال ۵۵۰ ق.م به پیشروی درسراسر منطقه آسیای غربی ادامه داد.
او مرزهای پادشاهی خود را تا مصر ومدیترانه از مغرب، رود سند از مشرق، رود سیحون (سیردریا) از شمال، و خلیجفارس و دریای هند از جنوب امتداد داد. بابل در سال ۵۳۸ ق.م فتح شد ویهودیان به اسارت درآمده در دوره بختالنصر، آزادی خود را بازیافتند و بهموطن خود بازگشتند و معابدشان را از نو بنا کردند.
به همین دلیل است که کوروش در کتاب مقدس، به نیکی یاد شده است. امپراتوری وسیعی که کوروش بر آنفرمانروایی داشت. به تایید مورخان، بر پایه تساهل و تسامح و احترام به آداب و رسوم و اعتقادهای مردم مغلوب استوار بود. نزد کوروش ، "ملل متنوعه" از رفاه و آرامش و عزت و احترام کامل بهرهمند بودند.
در پایان سلطنت کوروش، بار دیگر اقوام ماساژتها (بخشی از سکاها) درآسیای مرکزی دست به فتنه و آشوب زدند. در سال ۵۲۹ق.م، فرمانروای ایران که برای سرکوب آنان و برقراری آرامش در منطقه، بدان سوی لشکر کشیده بود، به قتل رسید. جسد او را به پارس آوردند و در پاسارگاد(مشهد مرغاب) به خاکسپردند.
پس از کوروش، پسرش کمبوجیه و پس از او بردیا- که او را برادر دروغینک مبوجیه نامیدهاند- زمام امور را در دست گرفت. اما شاخه دیگر هخامنشیان به سرکردگی داریوش اول قیام کردند و پیروز شدند و داریوش بر تخت سلطنت نشست(۵۲۲ ق.م). این فرمانروای مقتدر توانست در مدت دو سال، با بیست جنگ وشورش و قیام مقابله کند و امپراتوری بزرگ کوروش را از نو بر پا دارد. به دستور او، از رود سند تا دریای پارس و از آن جا تا بحر احمر را دریانوردان ایرانی مساحی کردند و برای نخستین بار در تاریخ، دریای مدیترانه با حفرکانال داریوش(ترعه سوئز)، به دریاهای ایرانی متصل شد.
با برقراری نظم حکومتی در آسیای مرکزی، از طریق قفقاز و آسیای صغیر- که پیش از آن با حمله کوروش کبیر، فتح شده بود- قشون ایران خود را به بالکان رسانید. در سال ۴۹۸ق.م، سپاهیان داریوش از تنگه هلسپنت به دیگر اماکن یونان رسیدند. با برپایی دوجنگ در سالامیر(۴۹۷ق.م) و مارسیاس (۴۹۷ق.م(،یونان شکست خورد و اسیران زیادی به شوش منتقل شدند.
داریوش هم مثل کوروش کبیر اهل تساهل و مدارا بود و در کشورداری و ایجادتشکیلات حکومتی و اقتصادی، در سراسر امپراتوری گسترده خود، روشهای تازهای به کار برد. داریوش، شهر تاریخی شوش را پایتخت امپراتوری خوداعلام کرد و با برپایی بناهای عظیم و زیبا و هنرمندانه در آن جا و همچنین،در خاستگاه نخستین پارسها، یعنی در تخت جمشید، عظمت سیاسی و حکومتی روزگار خود را نمایاند.
داریوش در سال ۴۸۴ق.م، چشم از جهان فرو بست و پسرش خشایارشا بر مسندقدرت نشست. او پس از فرو نشاندن فتنه مصر و تسخیر مجدد بابل در سال۴۸۱ق.م، به یونان لشکر کشید و در چند نبرد تاریخی، گاهی پیروز و گاهی مغلوب شد. سرانجام، در بهار ۴۷۹ق.م، در جنگ پلاته شکست خورد.
در تابستان سال ۴۶۵ ق.م، در پی دسیسه درباریان، او و پسر ارشدش، داریوش کشته شدند وپسر دیگرش اردشیر- که به درازدست شهرت دارد- تخت و تاج پدر را تصاحب کرد وتا سال ۴۲۴ق.م، بر مسند قدرت باقی ماند. پس از او، خشاریارشای دوم پسرشفقط ۴۵ روز پادشاهی کرد. تا دوره پادشاهی داریوش دوم (۴۲۴-۴۰۴ق.م) واردشیر دوم (۴۰۴-۳۵۸ق.م) و پسر او اردشیر سوم (۳۵۸-۳۳۶ق.م) پادشاهی کرد.
پس از او، در زمانی که در داخل امپراتوری گسستهای سیاسی و معنوی پدیدآمده بود و عیش و عشرت و خوشگذرانی جای شمشیرزنی و دلاوری را گرفته بود،داریوش سوم در سال ۳۳۶ق.م، بر اریکه قدرت نشست و در دوره پادشاهی او بلندآوازهترین سلسلههای پادشاهی ایران باستان منقرض شد.
در دوره هخامنشیان، در سراسر قلمرو حکومتی، با حفظ پارهفرهنگها وآداب و رسوم منطقهای و حفظ احترام "ملل متنوعه" ، انسجام اجتماعی و هویتایرانی اندک اندک شکل گرفت. تشکیلات حکومتی و ساتراپها، امور لشکری ونظامی، مساله مالیاتها و ضرب سکه و کاربرد جهانی آن، امنیت امور قضایی وفرونشاندن شورشها(از آن میان شورش بردیای دروغین) حاکی از آن است کهسازمان حکومتی دارای نظام متشنجی بود. اعتقاد به اهورا مزدای واحد، کهخالق زمین و آسمان بود، رونق یافت.
علوم و فرهنگ و صنایع دستبافت ودستساخت و هنر و معماری رشد زیادی کرد. هنوز هم آثار آن عصر درخشان درتخت جمشید و پاسارگاد و نقش رجب و نقش رستم برجای مانده است.کتیبههایبازمانده از آن روزگار حاکی از زبان و نوشتار مردم آن زمان است. خط میخیکه اقتباس شده از خط بابلی است، به صورتی زیباتر و با حذف پارهای علاماتاضافی در سنگنوشتهها و الواح گوناگون، مبین حیات اجتماعی و هویت فرهنگیساکنان ایران زمین در سدههای میانی هزاره یکم قبل از میلاد است.
- کتیبهنگاری در ایران باستان
۱)کلیات: سنت کتیبهنگاری در ایران پیش از اسلام محدودهای گستردهدارد و مطابق روش معمول زبانشناسی تاریخی این محدوده تاریخی به دورهباستان و میانه تقسیم شده است. دوره باستانی محدوده زمانی پادشاهیهخامنشیان و دوره میانه عمدتا دوره اشکانیان و ساسانیان را در برمیگیرد،هر چند سنت نگارش کتیبه به خطهای میانه تا قرنهای چهارم و گاه بعدتر نیزدر میان ایرانیان رواج داشته است. از دوره پیش از هخامنشیان نیزکتیبههایی به خطهای غیرایرانی مانند سومری، ایلامی و میخی بینالنهرینیو کتیبههای اورارتو و حتی اخیرا کتیبههایی در جنوب خراسان (=لاخمزار،بیرجند) به دست آمده است که برخی وجود خط تصویری را در آن ها نیز احتمالمیدهند(مقالات پژوهشی، ص۲۹-۱۹). اما در این جا بیشتر نظر بر کتیبههایایرانی و به خطهای رایج در ایران است و بنابراین دو دوره باستان و میانهبه تفکیک موردبحث قرار میگیرد(برای کتیبههای اورارتو و هوریتلوکوک،۱۹۹۷،ص۵۱)
۲)کتیبههای هخامنشی: به سبب حکومت کوتاه مادها از خط و زبان آنانآگاهی روشنی در دست نیست. آنچه یقین است این که زبان مادها یکی اززبانهای شاخه شمالی گروه غربی زبانهای ایران است که میتوان شماری ازواژههای آن را بازسازی کرد. در کتیبههای فارسی باستان واژههایی مانند ؟شاه، ؟ راست، حقیقی؟ بزرگ و ... مادی هستند(لوکوک۱۹۹۷، ص۴۹-۴۷)
زبانها و خطهایی که در دوره هخامنشیان در امپراتوری آنان کاربردداشته و بر کتیبهها، فلزنوشتهها، سکهها، گلنوشتهها، سفالینهها و... حک شدهاند به جز خط میخی فارسی باستان عبارتند از:
آرامی زبان آرامی، زبان یکی از اقوام سامینژاد است که خود را بنیآدممینامیدهاند و تیرهای از آن ها در حدود هزاره سوم پیش از میلاد از شبهجزیره عربستان به سوریه و عراق مهاجرت کردهاند. سامیها نام آرام را بهسرزمین لبنان و سوریه و عراق اطلاق میکردهاند و در تورات از کشور آرامسرزمینهایی اراده شده که در شمال شرقی فلسطین قرار داشته است و از سویباختر از دجله امتداد یافته به دریای مدیترانه میرسیده و از شمال بهسلسله کوههای توروس ممتد بوده است. زبان آرامی با زبان فنیقی و عبری،شاخه غربی زبانهای سامی را تشکیل میدهد(برای آگاهی بیشتر دربارهشاخههای آرامی و تاریخچهآن ؟)
هنگامی که کوروش بزرگ در سال ۵۳۹ پیش از میلاد امپراتوری بابل را ازپای درآورد، زبان آرامی در بخشی از پادشاهی هخامنشی رواج داشت. داریوش خطو زبان آرامی را که پیش از او در بینانهرین و شام رواج داشت به عنوانزبانی میانجی پذیرفت و دبیران آرامیزبان را در دربار خویش به کار گماشت وارتباطها سیاسی درباراو با این خط و زبان و به وسیله همین دبیران بود کهعلاوه بر آرامی، که زبان مادری آنان بود، با زبان پارسی نیز آشنایی داشتندو فرمانهایی را که از پادشاه میشنیدند به خط و زبان آرامی مینوشتند وبه ایالتهای مختلف میفرستادند و این نوشتهها در هر ایالت به زبان وگویش همان محل ترجمه میشد.
کاربرد خط آرامی در دوره اشکانیان و ساسانیاننیز ادامه یافت و سبب ایجاد هزوارشها در زبانهای ایرانی میانه شد. علاوهبر این، آرامی از طریق شهربانهای ایرانی، به هند نفوذ کرد و در آن جا نیزجایگاهی مشخص یافت و پایه نگارش خط خروشتی ؟ شد. گونهای از زبان آرامی کهدر امپراتوری هخامنشی رواج داشت "آرامی شاهنشاهی" خوانده شده است.
مقالات مشابه جواهرات:
تاریخچه گوهرها و سنگ های قیمتی
تاریخچه گوهرها و جواهر و سنگهای قیمتی
پیشروان تولید الماس ابتدا در کشورهایی همچون بوتسوآنا، آفریقای جنوبی،آنگولا ،اطریش و کنگو، نامیبیا ،کانادا، سیرالئون و روسیه مستقر بودهاند. علاوه بر نواحی معدن خیز فوق، مراکز مهم دیگری نیز برای تجارت، تراش وسازندگان جواهر نیز وجود دارد، که در ذیل به تفضیل بدان پرداخته شده است؛
گاهی سرعت تحولات و تغییرات آن چنان هستند که باید به مانند زنگ فرضشوند. الماسهایی که صدها میلیون سال در بستر زمین آرمیده بودند، از اواخرقرن ۱۹ هجری کشف، استخراج و تراش داده شده و فن امتیاز آن به تعداد معدودیاعطاء شده و امروزه این ذرات گرانبهای کربن براساس اصلیت و منبع استخراجآن طبقه بندی شده و آماده عرضه به عموم است.
برای درک هر چه بهتر جنبههای مختلف بازار الماس، فقط کافیست به مجموعهبین المللی دیبرز De Bears نگاهی بیاندازیم، که به طور هم زمان عملیاتاستخراج و تولید بیش از ۸۰ درصد الماس دنیا را تأمین میکند. اعتبار دوسوم سهام بازار الماس دنیا به عهده دیبرز است. دیبرز از یک شرکت عمومی بهخصوصی تغییر یافته و حوزه عملیاتی شرکت شامل برنامههای «اس او سی SOC» (Supplier of choice) و بازاریابی مارکهای معتبر و حتی توسعه عمده فروشیو خرده فروشی است. حال این سوال مهم به ذهن خطور میکند که برنامههایمذکور چه تأثیری بر آینده بازار الماس خواهد گذاشت؟
برای درک عمیقتر و هرچه روشنتر شدن تغییرات بازار الماس، ابتدا بایدنگاهی اجمالی به تاریخچه الماس و سپس مراکز مهم الماس و جنبههای اساسیمطرح در صنعت امروزی بیاندازیم.
- پیدایش تاریخچه تأسیس
1) سیسل جان رود ز Cecil John Rhodes در دهه ۱۸۸۰ پس از حل و فصلدعویهای مربوط به منطقه الماس خیز « Kimberley» در آفریقای جنوبی، زمینمزبور را خریداری و شرکت «De Bears mining co » را تأسیس کرد. او همچنانبه فعالیتهای خود در زمینه خرید دعویهای زمین مربوطه ادامه داد و در۱۸۸۷کنترل کامل معدن «دبیرز» به دست آورد. آخرین خرید بزرگ او Kimberley central Mining Co » به ارزش ۲۵ میلیون دلار بود که در دیبرز ادغام شد. اوکنترل غنیترین لایههای الماس زمین را به دست آورده بود.
پس از مرگ «رودز Rhodes» در ۱۹۰۲ کشفیات الماس بیشتری در منطقه انجام شد که منجر بهنوسانات متعددی در قیمت شد. در ۱۹۲۹ «ارنست هایمر Ernest heimer» مدیرعامل معادن یکپارچه (ادغام شده) «دیبرز» شد. با بروز موج افسردگی در کلدنیا و کاهش سطح تقاضای الماس، «هایمر» اقدام به تشکیل مجمعی از تولیدکنندگان الماس به نام «دی پی آ DPA» (Diamond Producer&#۳۹;s Association) کرد تا بدین ترتیب راهی جهت تهیه الماس ایجاد نماید، همزماندر سال ۱۹۳۴ بود که «دی تی سی DTC» (Diamond Trading Corporation) بهعنوان صنف کنترل فروش الماس، تأسیس شد.
«دی پی آ DPA» و «دی تی سی DTC» اساس «سی اس او CSO» (Central Selling Organization)، را در «دیبرز» تشکیلدادند، تا به عنوان یک اتحادیه رسمی؛ تهیه، استخراج و فروش الماس را درسراسر دنیا کنترل کنند. به دلیل تحریم کارتل مذکور توسط قوانین ضداتحادیهای آمریکا، «دیبرز» تصمیم به همکاری مشترک با یکی از برجستهترینآژانسهای تبلیغاتی به نام «ان، دبلیو آلیری N.W.Ayer» ، گرفت و «دی آی سی DIC» یا مرکز اطلاع رسانی جامع الماس را تشکیل داد و با اتخاذ سیاستبازاریابی فعال و رقابتی اقدام به فروش هر چه بیشتر الماسهای اعلای خودبه شکل حلقههای نامزدی کرد، آنان با شعار الماس جاودانه است. نه تنها اینسنگ را محبوب دنیای عشاق نمودند، که گوی سبقت را در دنیای شعارهایتبلیغاتی نیز ربودند.
امروزه «دی آی سی DIC» و « دی پی اس DPS» (Diamond promotion service) تحت حمایت و همکاری مالی، آژانس تبلیغاتی بینالمللی، «جی والتر تامپسون J. Walter Thompson» و با عنوان روابط عمومی تبلیغات «دیبرز» فعالیتمیکند. علاوه بر تجارت و آگاهیهای در حال پیشرفت، پرطرفدارترین کار «دیبرز» در آمریکا جواهرات الماس «تری استون Three-stone» و در اروپا «تریلوژی Trilogy» نام دارد. از کارهای ارایه شده از سوی «دیبرز» حلقهمخصوص دست راست بود. این کار که نتیجه تحقیقات دراز مدت دیبرز بود که طیآن «دی تی سی DTC» بدین واقعیات دست یافته بود که با عنوان همواره خواستارکاری دیگری در کنار حلقه سنتی «کوکتیل Cocktail» علاوه بر حلقههای نامزدیو عروسی بودهاند.
- صنعت جهانی الماس
پیشروان تولید الماس ابتدا در کشورهایی همچون بوتسوآنا، آفریقای جنوبی،آنگولا ،اطریش و کنگو، نامیبیا ،کانادا، سیرالئون و روسیه مستقر بودهاند. علاوه بر نواحی معدن خیز فوق، مراکز مهم دیگری نیز برای تجارت، تراش وسازندگان جواهر نیز وجود دارد، که در ذیل به تفضیل بدان پرداخته شده است؛
- آنتورپ Antwerp
آنتورپ با دارا بودن مزیت هایی همچون موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب وبندری بزرگ یکی از برجستهترین مراکز تولید الماس دنیا به شمار می رود. پساز جنگ جهانی دوم آنتورپ به سرعت به دومین مرکز صنعت الماس دنیا تبدیل شد.
امروزه آنتورپ جوابگوی ۸۰% الماس خام و نیمی از الماس پرداخت شده دنیااست و بازدهی سود سالانه آن ۲۶ میلیون دلار تخمین زده شده است. تراشکاریهای مستقر در آنتورپ به دلیل تجربه تراش های بزرگ تر، و سنگ های اعلاء ومرغوب مشهورند و هزینه کارگر در مقایسه با قیمت الماس بسیار اندک و ناچیزاست.
- فلسطین اشغالی
تجارت الماس در فلسطین اشغالی از دهه ۱۹۳۰ و توسط مهاجران بلژیکی آغازو در گذر سال ها شاهد رشد چشمگیر و تحول و تکامل، به صنعتی غنی و چندمیلیارد دلاری تبدیل شد. در سال ۱۹۴۷ مرکز بورس در آن تاسیس شد و در حالحاضر و بیش از ۲۵۰۰ نفر کارمند در آن مشغول به کارند، در فلسطین اشغالی ازنقطه نظر ارزش، نیمی از سنگ های قیمتی و خام دنیا و بخش مهمی از پیشرفتهترین کارخانه های تراش و پرداخت الماس دنیا وجود دارد.
- نیویورک New York
نیویورک از برجستهترین مراکز صنعت الماس محسوب میگردد. نیویورک برایتراشهای بزرگ Large Cutting و سنگ های گرانبها و با کیفیت خود مشهور است. اگر چه که امروزه در مقایسه با گذشته تراش کمتری در این مرکز صورتمیگیرد . صنعت تراش الماس آمریکا سالانه به فرآوری بیش از ۵۰۰ میلیوندلار الماس خام اعلاء میپردازد. حدود ۴۰% از مبلغ کل الماس خام وارداتی،به طور تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار است که دوباره صادر می گردد...
- هندوستان
هندوستان اگر چه در دنیای تراش الماس، تازه نفس محسوب میگردد، اما درهمین مدت کم، از اهمیت ویژهای برخوردار گشته است. امکانات و حمایتهایاکید کارگری و دولتی هندوستان، منجر به تخصیص بخش عمدهای از تولید الماستراش داده و پرداخت شده به این کشور گردیده است.
آغاز و پیدایش صنعت الماسدر هند به ۱۹۶۷ باز میگردد و امروزه شاهد ۷۰۰۰ صادر کننده و ۲۵ هزارتولید کننده الماس و بیش از ۷۵۰ هزار کارگر تراش دهنده در هند هستیم. تراشکار های الماس هندی در زمینه تراش الماس های کوچک، سنگ های دارای درجهتجاری Commercial grade stones در دو نقطه بسیار معروف میباشند.
دولتهندوستان به عنوان حامی استوار و پر و پا قرص صنعت مذکور، در این اواخردرصدد کاهش تعرفه بازرگانی به منظور حمایت از صادرات کشور و خاتمه بخشیدنبه انحصار و ریشه کن نمودن خط قرمز در میان صادر کنندگان و تولیدکنندگاناست. علاوه بر رونق و شکوفایی روز افزون معاملات الماس های تراش دار،تولیدکنندگان هندی درصدد توسعه حوزه فعالیت خود به سوی تولید جواهراتسواره با استفاده از روش با ورود قطعات و تولید آن ها به سطح قیمت هایانبوه تا حد متوسط هستند.
در پایان سال مالی در ماه مارچ ۲۰۰۶، در کل شاهدصادرات حدود ۲۸/۱۱ بیلیون دلار الماس هندی بودهایم، که ۰۹/۲ بیلیون دلارآن به جواهرات Finished Jewellery اختصاص دارد.
مقالات مشابه الماس :
شناخت الماس و درجهبندی الماس Daimond Grading
الماس سنگ متولدین فروردین، گوهر خوشبختی
تشخیص سنگ الماس طبیعی از مصنوعی
به هنگام ساخت قالب های یکسان [ تکنیک ۸] باید هر یک از مراحل ساخت رابرایدو سیم واحد مورد توجه قرار دهید و هر دو را هم زمان باهم بسازید. کاربردفلزات گرانبها برای ساخت گوشواره ها توصیه می شود، زیرا از واکنش هایالرژیک ممانعت به عمل می آید .
سیم های گوشواره در اشکال مختلف یافت می شوند ، برخی ساده وبرخی جنبهتزیینی دارند. پشت گوشواره های چسبان و مدل پروانه ای بیشترین کاربرد رادارند و نمونه های آماده آنان در دسترس است. اغلب اوقات می توانید مدل خاصخود را بسازید تا در قسمت پشت گوشواره های برجسته لحیم کاری شوند. یک حلقهزیبای گوشواره ساده ترین شکل سیم گوشواره است که برای مدل های مختلفکاربرد داشته و می توان از آن نخ عبور دارد. سیم های اطمینان در قسمت پشتجهت آن که محکم تر نگه داشته شوند حاوی یک گیره فنری هستند و ساخت آن هادشوار تر است.
ازآنجا که خم سازی سیم به مهارت زیادی نیاز دارد ، قبل ساخت دو نمونه مشابه باید تا حدودی تلاش لازم را به کار گیرید، لذا سیم اضافی لازم است . به هنگام ساخت قالب های یکسان [ تکنیک ۸] باید هر یک از مراحل ساخت رابرایدو سیم واحد مورد توجه قرار دهید و هر دو را هم زمان باهم بسازید. کاربردفلزات گرانبها برای ساخت گوشواره ها توصیه می شود، زیرا از واکنش هایالرژیک ممانعت به عمل می آید . در واقع حساسیت ایجاد نمی کنند.
۱)تکه از سیم را با قیچی ببرید . ته هر یک از سیم ها را با سوهانسوزنی مسطح ، صاف کنید [ تکنیک ۴] . قسمت انتهایی بخشی است که باید جهتقرارگرفتن بر روی قطعات جواهر لحیم کاری شوند.
۲( قسمت دیگر سیم را با سوهان به شکل مدور در آورید و حلقه کنید. هنگامی که به انجام این کار مشغولید سیم را در مقابل درز گیره قرار دهید. قسمت انتهایی باید وارد سوراخ گوش شود، لذا باید صاف و به طور کامل مدورباشد. از انگشت سبابه برای لمس بخش انتهایی استفاده کنید، زیرا بهتر ازچشم موقعیت کاری شما ارزیابی می کند. گیره های گوشواره به طور نرمال دراین مرحله در جای خود لحیم می شوند.
۳)در انتهای هر گیره، شیاری ایجاد کنید تا پروانه لیز نخورد. گیره راحدود از قسمت انتهای قیچی دور نگه دارید سپس به دور آن بپیچید تا شیاری کمعمق داشته باشید، آن را محکم با قیچی نگیرید زیرا ممکن است باعث بریدنگیره شوید.
۴)به طور متناوب و به آرامی با قیچی گیره را فشار دهید تا شیاری ایجادشود. سپس آن را زمانی که در جای خود لحیم کاری شده است به کمک قیچی لبهصاف کنید و چند بار پیچ دهید. این امر گیره را کمتر مستعد خم شدن می سازد.
Butterflies- -
۱)طرح یا الگو را روی ورقه فلزی [ تکنیک ۱] علامتگذاری کنید. سوراخمرکزی را با پانچ محوری علامت بگذارید. از template برای قراردادن پرگارروی شعاع صحیح بر روی دایره میانی استفاده کنید ، همچنین از نوک مته ای همعرض گیره گوشواره استفاده گردد تا ایجاد سوراخی در وسط آن میسر باشد [ تکنیک ۳]. از الگو برای قراردادن پرگار در عرض صحیح خطوط صاف الگو استفادهشده و این خطوط با پرگار و خط کش رسم گردند. انتهای مورب دو قطعه با خط کشرسم شوند. به دقت قسمت های زاید یا اضافی سوهان کاری شوند. [تکنیک۲] ازتیغه ۰/۶ به علت ظرافت و با یک بودن فلز استفاده گردد.
۲)خطوط مرکزی را علامت گذاری کنید وخط کش استیل در مقابل قلم قرار گیرد.
۳)به دقت قالب رابا سوهان ضامن دار مسطح سوهان کاری کنید ( تکنیک ۴)
۴)قطعه را بر روی خط بوف یا ورقه ای از سنباده مالش دهید تا آثار بر جای ماده رفع گردد (تکنیک ۵)
۵(- سپس یک قسمت از قطعه را با قیچی حاوی دماغه دور نگه دارید و با خم کردن بقیه فلز توسط انگشت آن را پیچ دهید ( تکنیک ۸(
۶( همین کار را برای قسمت دیگر انجام دهید، هر دو قسمت پیچ خورده بایددر وسط دایره رو ئبه روی هم قرار گیرند. این مرحله تکرار گردد تا پروانهدوم ساخته شود.
- حلقه های گوشواره Ear Hooks
1) تکه از سیم نقره را با قیچی ببرید ( تکنیک ۲) . یکی از سیم ها راموچین نگه دارید و یک سمت آن را وارد بوراکس سازید (تکنیک ۱۱) . نوک سیمراحرارت دهید تا ذوب شود . قطعه ای از نقره ذوب شده تا بالای سیم جریانخواهد یافت. مسیر شعله را تغییر دهید تا قطعه نقره حرکتی یکنواخت داشتهباشد. قبل از آن که نقره بسیار بزرگ شود شعله را کنار بگذارید.
۲) این کار را با سیم دیگر به انجام برسانید پس آن دو را در آب و نمکبگذارید ( تکنیک ۴) سیم را در مقابل شکاف گیره به هنگام سوهان کاری قراردهید.
۳) قسمت مهره مانند را محکم دور ماندرل بپیچانید تا یک حلقه مدورشکلگیرد ( تکنیک ۸). از ماندرل با قطر و پانچ گنبدی شکل استفاده شود.
۴)حلقه دیگری را در جهت مقابل برای به وجود آوردن طرحی به صورت عدد ۸ بسازید.
۵)از قیچی های نیم مدور برای خم سازی انتهای سیم به سمت عقب استفادهکنید. این کار را باملایمت انجام دهید زیرا علامت گذاری سیم های ظریف آساناست . سمت مدور قیچی رادر جهت داخلی منحنی نگه دارید.
مقالات مشابه جواهرات:
جایگاه اشعه لیزر در صنعت جواهرسازی
آمیختگی هنر و صنعت در جواهرسازی
سوهانکاری جواهرات و سنگ های قیمتی
تاثیر گوهرها،سنگهای قیمتی و جواهرات
نگاه جدید به سنگ های قیمتی و جواهرات: Jewel action
شیوه خرید و فروش طلا و جواهرات
طلا و جواهرسازی صنایع دستی ایران
آموزش جواهرسازی ، پنج گام جواهرکار شدن
الکتروفرمینگ و آبکاری در جواهرسازی
لزوم توجه به صنعت جواهرسازی و گوهر ها
ابزار و وسایل جواهرسازی و گوهر
پاندول تولید جواهر سوییس - آلمان بیش از۱۰۰ سال است که به حرکت موزون،هماهنگ و موفقیتآمیز خود در۳ حیطه تکنیکهای تخصصی، مهارت و خدمت بهمشتریان ادامه دادهاست. درنتیجه این شرایط، "تئومیسترTheo Meister" بهعنوان مالک توانسته است نسبت به دیگر تولیدکنندگان جواهر در سطح ملی وبینالمللی پیشتاز باشد. از سال ۱۹۶۵ به بعد این مدیر سوییسی، بدون وقفه وبرمبنای فلسفه صریح و مشترک خود و اصل وحدت، این شرکت را اداره میکند.
- توانمندی شبکه
دو شرکت مرکزی و مهم بهعنوان تولیدکنندگان مشهور حلقه عروسی وجواهرات، در سواحل دریاچه "کانستنس Constance" و "دریاچه زوریخ lake Zurich" واقع شدهاند. ادارات مهم در"ولروwellerau" واقع در سوییس در کنارمراکز ارایه کننده تسهیلات تولید بهطورتقریبی ۱۱۰ نفر پرسنل را تحت پوششخود دارند.
در سطح اروپا، شرکتی فراتراز شرکت "سنتی میسترMeister " نمیتوان یافتکه بتواند در زمینه تولید حلقههای عروسی، زیورآلات مردانه و جواهراتزنانه با آن ها برابری کند. این شرکت از زمان تاسیس در سوییس بیش از۱۰۰۰سال پیش تاحدی پیشرفت کرده که توانسته است جایگاهی جهانی بهدست بیاورد.
طراحی بینالمللی جواهرات و وجود شبکههای ارتباطی در بسیاری از کشورهاو مکانهای فروش در سراسر دنیا، موجب گسترش مستمر و بدون وقفه قلمرو شرکتو میزان آگاهی آن شدهاست.
- توانمندیهای محوری
مهارتهای ویژه سبب متمایزشدن یک شرکت از دیگر رقبا شده و سبب غلبه اداره بازار میشود. "میستر" در حیطه عرضه حلقههای عروسی و زیورآلاتمردانه جایگاه بلند مرتبهای یافتهاست و اولین محل فروش، در این بخش ازتجارت محسوب میشود. در طی۳۰ سال گذشته از نظر تولید جواهر اولین شرکتی بودهاست که اقدام به عرضه جواهرات ساخته شده از پلاتینیوم کردهاست.
اینفلز گرانبها در طول این سالها در کلکسیون "میستر" در قالب اشکال مختلف ومتنوع ارایه شده و از این لحاظ توانستهاست در سطح جهانی به ایفای نقشبپردازد. دستبند، گردنبند، آویز و حلقه در ترکیب با مواد غیرمتعارف همچونتیتانیوم، پلاستیک یا چرم هندی، از جمله نمونههای استانداردی هستند که درفهرست جواهرات اروپایی مردانه "میستر" قرار میگیرند. "میستر" همچنینمسئولیت عرضه اقلامی همچون ساعت خورشیدی، قطبنما و دیگر زیورآلات کاربردیمردانه را برعهده دارد. این شرکت هماکنون در زمینه ارایه شیوههای خلاق وعقاید جدید پیشگام است. کسب جوایز و امتیازات متعدد بینالمللی موید ایننکته است.
- فلسفه نیاز
علاوه بر طراحی، خدمت، کیفیت محصول، رعایت اصول اخلاقی و انسانیت ازجمله مواردی هستند که به گفته "میستر" فلسفه تشکیل این شرکت را شکلمیدهند. موارد فوق همه افراد و حتی کارکنان شرکت را در برمیگیرد. ضمن آنکه بر وجود هر فرد، محیط کار، سبک و نحوه فعالیت آن نیز تاثیرگذار است.
به گفته "لیدیامیستر (Lydia Meister، نکات فوق بهعنوان ضامنهایموفقیت مبتنی بر این اصل است که همه کارکنان در هر سطحی هستند باید حداکثرتلاش خود را بکنند. او بر این موضوع تاکید میکند که تقاضای ما بسیار است. اما عرضهمان نیز با آن برابری میکند.
بیش از۱۰۰ نفر متخصص در شرکت "میستر" فعالیت دارند که شامل طراحان،گوهرشناسان، طلاسازان، پولیشدهندگان، تزیینکنندگان میشوند که از بهترینو گران قیمتترین مواد در محیطی سرشار از وحدت و هماهنگی بهره میجویند. این و شرکت خانوادگی علاوه بر ایفای نقش در سطح بینالمللی در حیطهاکولوژیکی نیز توانمندیهای خود را به نمایش میگذارد. کاربرد منطقی منابعطبیعی و استفاده از درجه حرارت زمین به معنای آن است کل ساختمان شرکت درسوییس ازسیستم ذخیره هوای سرد و گرم برخوردار است.
- توانمندیهای فرامرزی
توانایی خدمت به مشتریان در سراسر جهان بیانگر وسعت شبکه ارتباطی اینشرکت با دیگر کشورهای جهان است، نمونه بارز آن شعباتی است که در استرالیا،بریتانیا، ایرلند، پرتقال و اسپانیا دایر شدهاست.
همچنین نمایندگیهایی در کشورهای سوئد و نروژ فعالیت می کنند. بخش اعظمآن ها در جمهوری قزاقستان، مجارستان، لهستان و روسیه فعالیت دارند. شرکت "میستر" با دفاتر مرکزی خود واقع در" زوریخ Lake Zurich" دارای شبکههایلجستیکی در سوییس و همچنین ژاپن است. گسترش قلمرو این شرکت بهزودیکشورهای ایالات متحده و چین را نیز دربرمیگیرد.
صرفنظر از مکان استقرار در زوریخ یا مونیخ، پاریس، لندن، شانگهای توجهبه خواستههای مشتریان و رفع آن ها به بهترین نحو، هدف اصلی این شرکت راتشکیل میدهد. تعیین اثر انگشت، کنده کاریهای شخصی، ثبت نام زوجین رویحلقههای عروسی از جمله وظایفی هستند که دراین روابط به انجام میرسند. ضمن اینکه، با یک اشاره خواسته مشتری درهرجای دنیا به سرعت و با عرضهبهترین کیفیت برآورده می شود. این خصوصیت سبب شده است که شرکت سوییسیآلمانی تبدیل به قدرتی بینالمللی شود.
دراین رابطه متذکر می شویم که وقتی "فابین میسترFabien Meister" در سال ۱۹۹۸ عضو شرکت شد، با تجدیدنظر درزمینه برخی نگرشهای شرکت، استمرار مدیریت آن را تضمین کرد
مقالات مشابه جواهرسازی:
جواهرات و سنگ های قیمتی ایرلند
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات
آمولیت به صورت رنگین کمانی از رنگ ها یافت می شود اما گرانبها ترین و نادر ترین رنگ های آن قرمز، طلایی، سبز، آبی و ارغوانی هستند.آمولیت هاباید حداقل از دو رنگ برخوردار باشند...
آمولیت ، همان آمونایت (ammonite)فسیل شده است؛ در واقع پوسته حلقویماهی مرکب امروزی است که حدود ۶۵ الی ۴۱۰ سال پیش می زیسته است.ریشه نامآمولیت از آمون Ammon خدای مصریان باستان به شکل سر قوچ با شاخ های به همپیچ خورده گرفته شده است.
آمونیت در تمام دنیا یافت می شود اما آمونیت هایکانادایی متعلق به آلبرتا Alberta از رنگی فوق العاده شفاف و براقبرخوردارند.آمون های کانادایی در ابعادی به بزرگی ۹۰ سانتیمتر قطر و دارایرنگین کمان الوان سبز و قرمز است. که در خواست هر گونه از آمونیات هایکانادایی، اعم از علمی یا نمایشی باید با موافقت پادشاه کانادا انجامپذیرد.
- تاریخ و عشق:
طبق روایات و افسانه های قدیمی نخستین بار یک بانوی بومی آمریکایی اینفسیل رنگی را در دامنه های کوه های کانادا کشف کرد. این کشف در زمستانی سخت و در حالی صورت گرفت که قبیله به دلیل نیامدن بوفالوها در آستانه قحطی و گرسنگی قرار گرفته بود. طبق این افسانه این سنگ زیبا با آن بانوی آمریکایی صحبت کرده و به او گفته که دارای قدرت بی نظیر دارویی است و اگر سنگ را با خود به قبیله اش ببرد، مردم اش را از قحطی نجات خواهد داد.
بانوی افسانه ای وقتی این سنگ را به قبیله اش می برد، با گله ای بزرگ از بوفالوها مواجه می شود.از آن زمان به بعد به هنگام برگزاری مراسم سنتیبزرگداشت گاوهای وحشی آمریکای شمالی از آمولیت تجلیل می شود.از آمولیت که برای شناسایی دردها مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه با عنوان سنگ بوفالو یاد می شود.مردم (بلک نوب) معتقدند آمولیت برای صاحبش ثروت فراوانیبه همراه می آورد.
مقارن با سال ۱۹۰۸ بود که آمولیت کشف شد. این کشف طیتحقیقات به عمل آمده توسط یک تیم علمی تحقق یافت.این گروه علمی موفق بهیافت فسیل های آمولیت در رودخانه سنت ماری St.Mary در آلبرتا شد و در ۱۹۸۱بود که کشف مقادیر زیادی از آمولیت با کیفیت اعلاء، زمینه پروسه استخراجتجاری این سنگ را مهیا کرد.
- تنوع رنگ:
آمولیت به صورت رنگین کمانی از رنگ ها یافت می شود اما گرانبها ترین و نادر ترین رنگ های آن قرمز، طلایی، سبز، آبی و ارغوانی هستند.آمولیت هاباید حداقل از دو رنگ برخوردار باشند.( انواع سه رنگ آن از ارجحیت بیشتریبرخوردار است)
- کیفیت:
جلا ء، درجه و رنگ آمولیت سه عامل مهم تعیین کننده در بررسی کیفیت اینسنگ است.هر چه سنگ ها پررنگتر و براق تر باشند، مرغوب ترند.آمولیت هایی رادارای کیفیت اعلاء می شناسند که دارای ۳ رنگ یا بیشتر باشند و فضای میانرنگ ها، جداکننده های تیره، به عنوان الگوی خاص به شمار می روند. سنگ هاییکه دارای الگوهای خاص و ویژه (مثل الگوهای ریبونی Ribbon )، شیشه های لکدار یا طرح دار هستند جزو انواع با کیفیت اعلاء در نظر گرفته می شوند.
- قیمت:
به دلیل تنوع ویژگی های هر سنگ، احتساب قیمتی معین برای آن دشوار بهنظر می رسد. قیمت آمولیت بر اساس ویژگی های آن در ازاء هر میلیمتر مربعمحاسبه می شود.تریپلت ها Triplets از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار وسنگ های طبیعی از۲۵۰تا ۲۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند.
- نحوه نگهداری:
آمولیت با درجه سختی ۵/۴ به مراقبت ویژه نیازمند است. به هنگام آویختنجواهرات مزین به آمولیت باید از تماس آن با هرگونه مواد اسیدی، آمونیاک واسپری های مو و عطر ممانعت شود.
برای تمیز کردن آن باید از برس نرم و محلول آب و صابون رقیق و یا تمیز کننده مخصوص مروارید استفاده کرد.
با جواهرات آمولیت در شکل های مختلف در می یابید که با به کار بردنآمولیت قادر به ارایه انواعی از کارهای نفیس و زیبا هستند. فسیل این سنگدر الگوهای رنگین کمانی ، قرمز، سبز موجودات و گاهی لایه رنگ ها آنقدرنازک و ظریف هستند که نمی توان آن ها را از سنگ طبیعی مجزا کرد
مقالات مشابه جواهرسازی:
جواهرات و سنگ های قیمتی ایرلند
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات